Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyvinvoinnin ulottuvuuksia opettajille suunnatuissa Instagram-julkaisuissa esiintyy. Tämän lisäksi tarkasteltiin, miten hyvinvoinnista kyseisissä Instagram-julkaisuissa puhutaan. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja analyysim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Virtanen, Selina
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95784
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyvinvoinnin ulottuvuuksia opettajille suunnatuissa Instagram-julkaisuissa esiintyy. Tämän lisäksi tarkasteltiin, miten hyvinvoinnista kyseisissä Instagram-julkaisuissa puhutaan. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja analyysimenetelmänä toimi teorialähtöinen sisällönanalyysi. Hyvinvointiin liittyvien Instagram-julkaisujen luokittelu toteutui hyödyntäen Martelan (2022) hahmotelmaa hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja niiden indikaattoreista, jotka hän on laatinut Allardtin (1976) teoriaa päivittämällä. Aineistona toimi kolmen viime vuoden aikana laaditut 530 humoristista julkaisua valitulta julkiselta Instagram-tililtä. Analyysin kohteena olivat Instagram-julkaisujen tekstit ja ristikkomerkillä merkatut avainsanat. Julkaisuista nousi eniten esille hyvinvoinnin ulottuvuudet ihminen kokevana olentona (being) sekä ihminen aktiivisena olentona (doing). Julkaisuissa hyvinvoinnin indikaattoreista negatiiviset tunteet, fyysinen ja henkinen toimintakyky, kykenevyyden kokemukset ja kontaktit paikallisyhteisön kanssa painottuivat. Suurin osa julkaisuissa kuvatuista opettajuuteen liittyvistä kokemuksista oli negatiivisia. Opettajan työ saatetaan kokea kuormittavana, jos fyysinen ja henkinen toimintakyky on heikko ja kykenevyyden kokemus on huono. Saadut tulokset ovat linjassa aiempien hyvinvointitutkimusten tulosten kanssa.