Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla, millaisia haasteita huono-osaisen alueen koulun pedagoginen henkilökunta kohtaa, sekä millaisilla keinoilla he pyrkivät vastaamaan haasteisiin koulun arjessa. Tutkimus on ajankohtainen, sillä koulusegregaatio on kasvava ilmiö yhteiskunnassamme. Maassamme...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mäntymäki, Veera, Ritari , Enni
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95776
_version_ 1826225711543746560
author Mäntymäki, Veera Ritari , Enni
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäntymäki, Veera Ritari , Enni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäntymäki, Veera Ritari , Enni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäntymäki, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla, millaisia haasteita huono-osaisen alueen koulun pedagoginen henkilökunta kohtaa, sekä millaisilla keinoilla he pyrkivät vastaamaan haasteisiin koulun arjessa. Tutkimus on ajankohtainen, sillä koulusegregaatio on kasvava ilmiö yhteiskunnassamme. Maassamme on kuitenkin tutkimuksellisesti vielä varsin vähän tietoa siitä, millaisia haasteista huono-osaistuneiden alueiden koulut arjessaan kohtaavat. Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys perustuu koulutukselliseen tasa-arvoon, jota alueellisesta eriytymisestä johtuva koulusegregaatio haastaa. Tutkimusaineisto kerättiin yhdeltä huono-osaisen alueen koululta ja se koostui seitsemän pedagogisen henkilökunnan jäsenen haastatteluista (N=7). Aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina helmi-maaliskuussa 2024, ja se analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset jaettiin molempien tutkimuskysymysten osalta kolmeen pääluokkaan: 1) Oppilas, 2) Pedagoginen henkilökunta ja 3) Resurssit. Tuloksista voidaan havaita pääluokkien keskinäinen vuorovaikutus: yhden pääluokan haasteet heijastuvat myös muihin luokkiin. Vastaavasti myös yhden pääluokan haasteisiin vastaaminen voi vähentää haasteita muissa pääluokissa. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että tutkimuskoululla näyttäytyy moninaisia haasteita, kuten oppilaiden käytösongelmia ja opetuksen eriyttämisen haasteita. Henkilökunta vastasi haasteisiin esimerkiksi tarjoamalla oppilaille yksilöllistä tukea ja hyödyntämällä henkilöstöresursseja.
first_indexed 2024-06-12T20:07:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ntym\u00e4ki, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ritari , Enni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T07:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T07:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95776", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla, millaisia haasteita huono-osaisen alueen koulun pedagoginen henkil\u00f6kunta kohtaa, sek\u00e4 millaisilla keinoilla he pyrkiv\u00e4t vastaamaan haasteisiin koulun arjessa. Tutkimus on ajankohtainen, sill\u00e4 koulusegregaatio on kasvava ilmi\u00f6 yhteiskunnassamme. Maassamme on kuitenkin tutkimuksellisesti viel\u00e4 varsin v\u00e4h\u00e4n tietoa siit\u00e4, millaisia haasteista huono-osaistuneiden alueiden koulut arjessaan kohtaavat. Tutkimuksen k\u00e4sitteellinen viitekehys perustuu koulutukselliseen tasa-arvoon, jota alueellisesta eriytymisest\u00e4 johtuva koulusegregaatio haastaa.\n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin yhdelt\u00e4 huono-osaisen alueen koululta ja se koostui seitsem\u00e4n pedagogisen henkil\u00f6kunnan j\u00e4senen haastatteluista (N=7). Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina helmi-maaliskuussa 2024, ja se analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \n\nTutkimuksen tulokset jaettiin molempien tutkimuskysymysten osalta kolmeen p\u00e4\u00e4luokkaan: 1) Oppilas, 2) Pedagoginen henkil\u00f6kunta ja 3) Resurssit. Tuloksista voidaan havaita p\u00e4\u00e4luokkien keskin\u00e4inen vuorovaikutus: yhden p\u00e4\u00e4luokan haasteet heijastuvat my\u00f6s muihin luokkiin. Vastaavasti my\u00f6s yhden p\u00e4\u00e4luokan haasteisiin vastaaminen voi v\u00e4hent\u00e4\u00e4 haasteita muissa p\u00e4\u00e4luokissa. Tulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 tutkimuskoululla n\u00e4ytt\u00e4ytyy moninaisia haasteita, kuten oppilaiden k\u00e4yt\u00f6songelmia ja opetuksen eriytt\u00e4misen haasteita. Henkil\u00f6kunta vastasi haasteisiin esimerkiksi tarjoamalla oppilaille yksil\u00f6llist\u00e4 tukea ja hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6resursseja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-12T07:31:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T07:31:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusegregaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksellinen tasa-arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alueellinen eriytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkil\u00f6kunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124543", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huono-osaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "segregaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriarvoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95776
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8de13a89-f9d7-4b0d-8b75-74526e706210\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124543.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäntymäki, Veera Ritari , Enni Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa koulusegregaatio koulutuksellinen tasa-arvo alueellinen eriytyminen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 huono-osaisuus segregaatio koulut tasa-arvo koulutus henkilöstö eriarvoisuus
title Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa
title_full Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa
title_fullStr Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa
title_full_unstemmed Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa
title_short Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana
title_sort koulusegregaatio koulutuksellisen tasa arvon haastajana pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono osaisen alueen koulun arjessa
title_sub pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa
title_txtP Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa
topic koulusegregaatio koulutuksellinen tasa-arvo alueellinen eriytyminen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 huono-osaisuus segregaatio koulut tasa-arvo koulutus henkilöstö eriarvoisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alueellinen eriytyminen eriarvoisuus henkilöstö huono-osaisuus koulusegregaatio koulut koulutuksellinen tasa-arvo koulutus segregaatio tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95776 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124543
work_keys_str_mv AT mäntymäkiveera koulusegregaatiokoulutuksellisentasaarvonhaastajanapedagogisenhenkilökunnankokemu