Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen oppitunnin kesto on optimaalinen tukemaan oppilaan oppimista, keskittymiskykyä sekä aktiivista osallistumista. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, jotka omasivat kokemusta sekä 45 minuuttia, että sitä pidempään kestävistä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Grönfors, Samuli, Siponen, Miska
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95759
_version_ 1826225691308326912
author Grönfors, Samuli Siponen, Miska
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Grönfors, Samuli Siponen, Miska Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Grönfors, Samuli Siponen, Miska Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Grönfors, Samuli
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen oppitunnin kesto on optimaalinen tukemaan oppilaan oppimista, keskittymiskykyä sekä aktiivista osallistumista. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, jotka omasivat kokemusta sekä 45 minuuttia, että sitä pidempään kestävistä oppitunneista. Opettajia haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä, jonka jälkeen haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Haastattelut toteutettiin kevään 2024 aikana. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opettajat kokivat oppitunnin sisällön ja rakenteen olevan suuremmassa roolissa, kuin oppitunnin pituuden. Tutkimus kuitenkin osoitti, että oppitunnin pituus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten oppitunti suunnitellaan, jolloin oppitunnin pituudella voidaan vaikuttaa oppitunnin sisältöön. Oppitunnin sisällöistä oppimisen, keskittymiskyvyn ja aktiivisen osallistumisen kannalta opettajat näkivät tärkeänä toiminnallisuuden, oppiaineiden integroimisen, oppitunnin jaksotuksen ja opetuksen monipuolisuuden.
first_indexed 2024-06-12T20:07:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Szab\u00f3, Tam\u00e1s", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gr\u00f6nfors, Samuli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siponen, Miska", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-12T04:59:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-12T04:59:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95759", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen oppitunnin kesto on optimaalinen tukemaan oppilaan oppimista, keskittymiskyky\u00e4 sek\u00e4 aktiivista osallistumista. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, jotka omasivat kokemusta sek\u00e4 45 minuuttia, ett\u00e4 sit\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n kest\u00e4vist\u00e4 oppitunneista. Opettajia haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelm\u00e4ll\u00e4, jonka j\u00e4lkeen haastattelut analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Haastattelut toteutettiin kev\u00e4\u00e4n 2024 aikana.\n\nTutkimuksen tuloksista selvisi, ett\u00e4 opettajat kokivat oppitunnin sis\u00e4ll\u00f6n ja rakenteen olevan suuremmassa roolissa, kuin oppitunnin pituuden. Tutkimus kuitenkin osoitti, ett\u00e4 oppitunnin pituus vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti siihen, miten oppitunti suunnitellaan, jolloin oppitunnin pituudella voidaan vaikuttaa oppitunnin sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Oppitunnin sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 oppimisen, keskittymiskyvyn ja aktiivisen osallistumisen kannalta opettajat n\u00e4kiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 toiminnallisuuden, oppiaineiden integroimisen, oppitunnin jaksotuksen ja opetuksen monipuolisuuden.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-12T04:59:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-12T04:59:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "optimaalinen oppitunnin pituus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aktiivinen osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksen suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksen rakenne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406124526", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskittymiskyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95759
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7d7772b7-cfc3-4299-a1bb-093dfd3b035f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406124526.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Grönfors, Samuli Siponen, Miska Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta optimaalinen oppitunnin pituus aktiivinen osallistuminen opetuksen suunnittelu opetuksen rakenne Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 keskittymiskyky osallistuminen oppiminen oppitunnit opetus luokanopettajat ajankäyttö alakoulu
title Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
title_full Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
title_short Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
title_sort luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
topic optimaalinen oppitunnin pituus aktiivinen osallistuminen opetuksen suunnittelu opetuksen rakenne Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 keskittymiskyky osallistuminen oppiminen oppitunnit opetus luokanopettajat ajankäyttö alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ajankäyttö aktiivinen osallistuminen alakoulu keskittymiskyky luokanopettajat opetuksen rakenne opetuksen suunnittelu opetus oppiminen oppitunnit optimaalinen oppitunnin pituus osallistuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95759 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406124526
work_keys_str_mv AT grönforssamuli luokanopettajienkokemuksiaoppitunninoptimaalisestapituudesta