Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit

Kielitietoisuus on osa vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden koulun toimintakulttuuria. Kielitietoisuuden käsite tarkoittaa aktiivista huomion kiinnittämistä kieleen ja kielellisiin tekijöihin sekä siihen, kuinka ne vaikuttavat toimintaan. Koulukontekstissa tähän liittyvät olen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Moisio, Aino, Kolehmainen, Veera
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95664
_version_ 1826225730980151296
author Moisio, Aino Kolehmainen, Veera
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Moisio, Aino Kolehmainen, Veera Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Moisio, Aino Kolehmainen, Veera Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Moisio, Aino
datasource_str_mv jyx
description Kielitietoisuus on osa vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden koulun toimintakulttuuria. Kielitietoisuuden käsite tarkoittaa aktiivista huomion kiinnittämistä kieleen ja kielellisiin tekijöihin sekä siihen, kuinka ne vaikuttavat toimintaan. Koulukontekstissa tähän liittyvät olennaisesti oppiaineiden tiedonalojen kielet, koulun monikielisyys ja arvostus eri kieliä kohtaan. Kielitietoinen toiminta yhdistetään usein yksinomaan monikielisiin oppijoihin, erityisesti oppijoihin, joiden äidinkieli on jokin muu kuin koulussa käytettävä kieli. Tutkimusten perusteella on kuitenkin todettu, että kielitietoiset opetusmenetelmät tukevat oppijaa äidinkielen ja koulukielen suhteesta riippumatta, sillä myös äidinkielisillä oppijoilla esiintyy kielellisiä haasteita. Lisäksi oppiaineiden tiedonalojen kielet voidaan nähdä arkikielestä eriävinä, mikä itsessään on koulun monikielisyyttä. Opettaja on vastuussa kielitietoisen pedagogiikan toteutumisesta koulussa. Vaikka kielitietoisuus käsitteenä on vakiintunut opetussuunnitelman tasolla, koetaan se kuitenkin usein vielä haasteellisena ja jokseenkin abstraktina. Sen käytännön toteuttamiseen kaivataan vielä lisää materiaalia, minkä vuoksi valitsimme maisterintutkielmamme aiheeksi kielitietoisen pedagogiikan ja päätimme luoda materiaalia opettajan tueksi. Materiaalipakettimme toimii eräänlaisena opettajan oppaana opetuksen kielitietoistamiseen. Siinä on otettu huomioon oppiaineiden eri tiedonalojen kielet sekä erilaiset tilanteet, joissa kielitietoisuus voi näkyä käytännön pedagogiikassa. Näitä ovat muun muassa opettajan ja oppilaan toiminta, opetusmateriaali sekä oppimisympäristö, jotka ovat ohjanneet materiaalimme rakentumista. Materiaali on jaettu neljään oppiainekategoriaan oppiaineiden tiedonalojen kielten samankaltaisuuksien perusteella. Materiaalipakettimme tavoitteena on helpottaa kielitietoisen pedagogiikan toteuttamista konkreettisten ohjeiden avulla.
first_indexed 2024-09-11T08:51:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Moisio, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kolehmainen, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-07T09:07:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-07T09:07:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95664", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielitietoisuus on osa vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden koulun toimintakulttuuria. \nKielitietoisuuden k\u00e4site tarkoittaa aktiivista huomion kiinnitt\u00e4mist\u00e4 kieleen ja kielellisiin tekij\u00f6ihin sek\u00e4 siihen, \nkuinka ne vaikuttavat toimintaan. Koulukontekstissa t\u00e4h\u00e4n liittyv\u00e4t olennaisesti oppiaineiden tiedonalojen kielet, \nkoulun monikielisyys ja arvostus eri kieli\u00e4 kohtaan. Kielitietoinen toiminta yhdistet\u00e4\u00e4n usein yksinomaan \nmonikielisiin oppijoihin, erityisesti oppijoihin, joiden \u00e4idinkieli on jokin muu kuin koulussa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 kieli. \nTutkimusten perusteella on kuitenkin todettu, ett\u00e4 kielitietoiset opetusmenetelm\u00e4t tukevat oppijaa \u00e4idinkielen ja \nkoulukielen suhteesta riippumatta, sill\u00e4 my\u00f6s \u00e4idinkielisill\u00e4 oppijoilla esiintyy kielellisi\u00e4 haasteita. Lis\u00e4ksi \noppiaineiden tiedonalojen kielet voidaan n\u00e4hd\u00e4 arkikielest\u00e4 eri\u00e4vin\u00e4, mik\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n on koulun monikielisyytt\u00e4. \nOpettaja on vastuussa kielitietoisen pedagogiikan toteutumisesta koulussa. Vaikka kielitietoisuus k\u00e4sitteen\u00e4 on \nvakiintunut opetussuunnitelman tasolla, koetaan se kuitenkin usein viel\u00e4 haasteellisena ja jokseenkin abstraktina. \nSen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteuttamiseen kaivataan viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4 materiaalia, mink\u00e4 vuoksi valitsimme maisterintutkielmamme \naiheeksi kielitietoisen pedagogiikan ja p\u00e4\u00e4timme luoda materiaalia opettajan tueksi. \nMateriaalipakettimme toimii er\u00e4\u00e4nlaisena opettajan oppaana opetuksen kielitietoistamiseen. Siin\u00e4 on otettu \nhuomioon oppiaineiden eri tiedonalojen kielet sek\u00e4 erilaiset tilanteet, joissa kielitietoisuus voi n\u00e4ky\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n \npedagogiikassa. N\u00e4it\u00e4 ovat muun muassa opettajan ja oppilaan toiminta, opetusmateriaali sek\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6, \njotka ovat ohjanneet materiaalimme rakentumista. Materiaali on jaettu nelj\u00e4\u00e4n oppiainekategoriaan oppiaineiden \ntiedonalojen kielten samankaltaisuuksien perusteella. Materiaalipakettimme tavoitteena on helpottaa kielitietoisen \npedagogiikan toteuttamista konkreettisten ohjeiden avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-07T09:07:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-07T09:07:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellisesti vastuullinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "materiaalipaketti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket f\u00fcr Lehrer*innen zur F\u00f6rderung der Sprachbewusstheit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406074426", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95664
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/47037260-d8f5-4e79-a80d-f5efcc4e91ef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406074426.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moisio, Aino Kolehmainen, Veera Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit kielellisesti vastuullinen pedagogiikka materiaalipaketti German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri 308 kielitietoinen opetus ja kasvatus kielellinen tietoisuus monikielisyys oppimateriaali
title Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit
title_full Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit
title_fullStr Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit
title_full_unstemmed Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit
title_short Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags
title_sort sprachbewusstheit zum teil des schulalltags ein materialpaket für lehrer innen zur förderung der sprachbewusstheit
title_sub ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit
title_txtP Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit
topic kielellisesti vastuullinen pedagogiikka materiaalipaketti German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri 308 kielitietoinen opetus ja kasvatus kielellinen tietoisuus monikielisyys oppimateriaali
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kielellinen tietoisuus kielellisesti vastuullinen pedagogiikka kielitietoinen opetus ja kasvatus materiaalipaketti monikielisyys oppimateriaali
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95664 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406074426
work_keys_str_mv AT moisioaino sprachbewusstheitzumteildesschulalltagseinmaterialpaketfurlehrerinnenzurförderungders