Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa lähestymis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Valtonen, Tiia, Kananen, Essi
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95637
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa lähestymistapana oli fenomenografia. Tutkimus toteutettiin keskisuuressa kunnassa. Aineistonkeruu-menetelminä oli ryhmäkeskustelu (n=5) ja Webropol-kysely (n=6). Yhteensä osallistujia oli 11, joista 6 oli päiväkodin johtajaa ja 5 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin keinoin. Inkluusiota määriteltiin asiakirjojen velvoittamina arvoina. Osallisuus nähtiin sekä lapsia ja henkilöstöä koskevana keskeisenä inklusiivisena arvona, että inkluusion päämääränä. Lisäksi inkluusiota kuvattiin moninaisuuden ja erilaisuuden arvostamisena sekä kasvatuksellisena ideologiana. Päiväkodin johtajilla ja varhaiskasvatuksen erityisopettajilla molemmilla mainittiin olevan inkluusion johtamiseen liittyviä perustehtäviä, mutta varhaiskasvatuksen erityisopettajan johtajuutta ei tunnistettu eikä tunnustettu suoraan. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamiseen liitettiin myös inklusiivisen pedagogiikan johtaminen ja resurssijohtaminen. Inkluusion toteutumisen kannalta yhteinen ymmärrys inklusiivisista arvoista sekä jaettu pedagoginen johtajuus nähtiin keskeisimpänä tekijänä toteuttaa ja johtaa inklusiivista varhaiskasvatusta.