Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli

Oppilaan ADHD-oireet ja pedagogisen tuen puute voivat haastaa oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Tässä tutkimuksessa selvitimme, selittävätkö oppilaan ADHD-oireet sekä opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Lisäksi tarkastelimme, riippuuko...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mäkinen, Annastiina, Huhtala, Ida
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95621
_version_ 1826225685228683264
author Mäkinen, Annastiina Huhtala, Ida
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkinen, Annastiina Huhtala, Ida Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkinen, Annastiina Huhtala, Ida Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkinen, Annastiina
datasource_str_mv jyx
description Oppilaan ADHD-oireet ja pedagogisen tuen puute voivat haastaa oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Tässä tutkimuksessa selvitimme, selittävätkö oppilaan ADHD-oireet sekä opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Lisäksi tarkastelimme, riippuuko ADHD-oireiden yhteys oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen opettajan tuesta. Tutkimuksemme aineisto koostui Tukea luokan työrauhaan -interventiotutkimusta varten kerätystä aineistosta (n = 718), joka toteutetaan vuosien 2023 ja 2024 aikana 3.–4.-luokkalaisille. Käytimme analyysimenetelmänä hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksemme tulosten perusteella oppilaan ADHD-oireet ovat negatiivisessa yhteydessä oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen; mitä enemmän oppilaalla on ADHD-oireita, sitä heikompi hänen itsesäätelyn minäpystyvyytensä on. Opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki selittävät oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyden vaihtelua; mitä enemmän oppilas saa opettajalta emotionaalista ja ohjauksellista tukea, sitä paremmaksi oppilas kokee oman itsesäätelyn minäpystyvyytensä. Oppilaan kokemuksella opettajalta saadusta tuesta ei kuitenkaan ole muuntavaa vaikutusta ADHD-oireiden ja itsesäätelyn minäpystyvyyden väliseen yhteyteen. Tutkimuksemme perusteella opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki ovat tärkeässä roolissa oppilaiden itsesäätelyn minäpystyvyyden vahvistamisessa, mutta se ei näytä kuitenkaan muuntavan oppilaan ADHD-oireiden ja itsesäätelyn minäpystyvyyden välisen yhteyden voimakkuutta.
first_indexed 2024-06-06T20:01:00Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Korpip\u00e4\u00e4, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Annastiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtala, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-06T13:08:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-06T13:08:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95621", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaan ADHD-oireet ja pedagogisen tuen puute voivat haastaa oppilaan itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyytt\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitimme, selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 oppilaan ADHD-oireet sek\u00e4 opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki\noppilaan itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyytt\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastelimme, riippuuko \nADHD-oireiden yhteys oppilaan itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyyteen opettajan tuesta. Tutkimuksemme aineisto koostui Tukea luokan ty\u00f6rauhaan -interventiotutkimusta varten ker\u00e4tyst\u00e4 aineistosta (n = 718), joka toteutetaan vuosien 2023 ja \n2024 aikana 3.\u20134.-luokkalaisille. K\u00e4ytimme analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 hierarkkista lineaarista regressioanalyysia.\nTutkimuksemme tulosten perusteella oppilaan ADHD-oireet ovat negatiivisessa yhteydess\u00e4 oppilaan itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyyteen; mit\u00e4 enemm\u00e4n oppilaalla on ADHD-oireita, sit\u00e4 heikompi h\u00e4nen itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyytens\u00e4 \non. Opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki selitt\u00e4v\u00e4t oppilaan itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyyden vaihtelua; mit\u00e4 enemm\u00e4n oppilas saa opettajalta \nemotionaalista ja ohjauksellista tukea, sit\u00e4 paremmaksi oppilas kokee oman itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyytens\u00e4. Oppilaan kokemuksella opettajalta saadusta tuesta ei kuitenkaan ole muuntavaa vaikutusta ADHD-oireiden ja itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyyden v\u00e4liseen yhteyteen.\nTutkimuksemme perusteella opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki ovat t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa oppilaiden itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyyden vahvistamisessa, mutta se ei n\u00e4yt\u00e4 kuitenkaan muuntavan oppilaan ADHD-oireiden \nja itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyyden v\u00e4lisen yhteyden voimakkuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-06T13:08:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-06T13:08:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjauksellinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itses\u00e4\u00e4telyn min\u00e4pystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406064383", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95621
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Annastiina Huhtala, Ida Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli Itsesäätelyn minäpystyvyys emotionaalinen tuki ohjauksellinen tuki Special Education Erityispedagogiikka 101 oppilaat itsesäätely (psykologia) ADHD opettajat tukeminen
title Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli
title_full Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli
title_fullStr Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli
title_full_unstemmed Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli
title_short Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen
title_sort oppilaan adhd oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli
title_sub opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli
title_txtP Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen : opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli
topic Itsesäätelyn minäpystyvyys emotionaalinen tuki ohjauksellinen tuki Special Education Erityispedagogiikka 101 oppilaat itsesäätely (psykologia) ADHD opettajat tukeminen
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Itsesäätelyn minäpystyvyys Special Education emotionaalinen tuki itsesäätely (psykologia) ohjauksellinen tuki opettajat oppilaat tukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95621 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406064383
work_keys_str_mv AT mäkinenannastiina oppilaanadhdoireidenyhteysitsesäätelynminäpystyvyyteenopettajanemotionaalisenj