Oppilaan ADHD-oireiden yhteys itsesäätelyn minäpystyvyyteen opettajan emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen rooli

Oppilaan ADHD-oireet ja pedagogisen tuen puute voivat haastaa oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Tässä tutkimuksessa selvitimme, selittävätkö oppilaan ADHD-oireet sekä opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Lisäksi tarkastelimme, riippuuko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Mäkinen, Annastiina, Huhtala, Ida
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95621
Kuvaus
Yhteenveto:Oppilaan ADHD-oireet ja pedagogisen tuen puute voivat haastaa oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Tässä tutkimuksessa selvitimme, selittävätkö oppilaan ADHD-oireet sekä opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Lisäksi tarkastelimme, riippuuko ADHD-oireiden yhteys oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen opettajan tuesta. Tutkimuksemme aineisto koostui Tukea luokan työrauhaan -interventiotutkimusta varten kerätystä aineistosta (n = 718), joka toteutetaan vuosien 2023 ja 2024 aikana 3.–4.-luokkalaisille. Käytimme analyysimenetelmänä hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksemme tulosten perusteella oppilaan ADHD-oireet ovat negatiivisessa yhteydessä oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen; mitä enemmän oppilaalla on ADHD-oireita, sitä heikompi hänen itsesäätelyn minäpystyvyytensä on. Opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki selittävät oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyden vaihtelua; mitä enemmän oppilas saa opettajalta emotionaalista ja ohjauksellista tukea, sitä paremmaksi oppilas kokee oman itsesäätelyn minäpystyvyytensä. Oppilaan kokemuksella opettajalta saadusta tuesta ei kuitenkaan ole muuntavaa vaikutusta ADHD-oireiden ja itsesäätelyn minäpystyvyyden väliseen yhteyteen. Tutkimuksemme perusteella opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki ovat tärkeässä roolissa oppilaiden itsesäätelyn minäpystyvyyden vahvistamisessa, mutta se ei näytä kuitenkaan muuntavan oppilaan ADHD-oireiden ja itsesäätelyn minäpystyvyyden välisen yhteyden voimakkuutta.