Yhteenveto: | Oppilaan ADHD-oireet ja pedagogisen tuen puute voivat haastaa oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Tässä tutkimuksessa selvitimme, selittävätkö oppilaan ADHD-oireet sekä opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki
oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyttä. Lisäksi tarkastelimme, riippuuko
ADHD-oireiden yhteys oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen opettajan tuesta. Tutkimuksemme aineisto koostui Tukea luokan työrauhaan -interventiotutkimusta varten kerätystä aineistosta (n = 718), joka toteutetaan vuosien 2023 ja
2024 aikana 3.–4.-luokkalaisille. Käytimme analyysimenetelmänä hierarkkista lineaarista regressioanalyysia.
Tutkimuksemme tulosten perusteella oppilaan ADHD-oireet ovat negatiivisessa yhteydessä oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyteen; mitä enemmän oppilaalla on ADHD-oireita, sitä heikompi hänen itsesäätelyn minäpystyvyytensä
on. Opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki selittävät oppilaan itsesäätelyn minäpystyvyyden vaihtelua; mitä enemmän oppilas saa opettajalta
emotionaalista ja ohjauksellista tukea, sitä paremmaksi oppilas kokee oman itsesäätelyn minäpystyvyytensä. Oppilaan kokemuksella opettajalta saadusta tuesta ei kuitenkaan ole muuntavaa vaikutusta ADHD-oireiden ja itsesäätelyn minäpystyvyyden väliseen yhteyteen.
Tutkimuksemme perusteella opettajalta saatu emotionaalinen ja ohjauksellinen tuki ovat tärkeässä roolissa oppilaiden itsesäätelyn minäpystyvyyden vahvistamisessa, mutta se ei näytä kuitenkaan muuntavan oppilaan ADHD-oireiden
ja itsesäätelyn minäpystyvyyden välisen yhteyden voimakkuutta.
|