Introversio soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta

Tutkin maisteritutkielmassani introversiota soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten introversio näkyy soitonopettajan ja muusikon työssä introvertin näkökulmasta. Tutkin myös sitä, mitkä introvertin piirteet koetaan vahvuutena ja mitkä haasteellisena....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stenvall, Jarno
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Music, Art and Culture Studies, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95598
Description
Summary:Tutkin maisteritutkielmassani introversiota soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten introversio näkyy soitonopettajan ja muusikon työssä introvertin näkökulmasta. Tutkin myös sitä, mitkä introvertin piirteet koetaan vahvuutena ja mitkä haasteellisena. Aihetta on tutkittu suhteellisen vähän musiikin ja opettajuuden näkökulmasta, joten tutkimukseni tuo uutta näkökulmaa tämäntyyppiselle tutkimuskentälle. Tutkimuksen tarkoitus oli syventää ymmärrystä introversiosta soitonopettajan ja muusikon työn näkökulmasta. Tiedonhaussa hyödynnettiin haastattelujen muodossa introvertin piirteitä omaavia soitonopettajia ja muusikoita. Haastateltavia oli kolme ja kaikki heistä opettavat eri instrumenttia eri paikassa. Haastattelut toteutettiin anonyymisti kirjallisessa muodossa, koska se sopi paremmin introvertin luonteeseen, ja tätä kautta vastaukset olivat tarkkaan mietittyjä ja laadukkaita. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tuloksissa ilmenee, että introversion keskeisimmät piirteet näyttäytyvät soitonopetuksessa ja musiikissa selkeästi. Musiikillinen sisältö ei ollut niinkään keskiössä, mutta soitonopetuksen ja muusikon työnkuva sekä työyhteisössä toimiminen rakentui vahvasti introvertin piirteiden ympärille. Introvertin piirteet, kuten sosiaalinen kuormittavuus, itsenäisen työskentelyn mielekkyys ja laatuun ja yksityiskohtiin panostaminen nousivat esille tutkimuksessa. Soitonopettajan luonteen vuoksi yksityisopetus miellettiin useasti vahvuudeksi, mutta ryhmäopetus nähtiin kuitenkin haasteellisena. Muusikon näkökulmasta tutkimuksessa korostui suunnitelmallisuus ja järjestelmällisyys työn laadun ja mielekkyyden kannalta. Työnkuvassa musiikkiteknologia koettiin myös vahvuudeksi.