Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita

Arvioinnin tulisi olla kouluissa läpinäkyvää ja oppilaiden pitäisi tietää miten heitä arvioidaan, ja mistä heidän saamansa arvosanat koostuvat. Liikunnan aihepiirin tutkimukset kertovat, että oppilaat eivät tunne liikunnan arviointikriteerejä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viid...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapasaari, Juuso
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95534
_version_ 1826225706646896640
author Haapasaari, Juuso
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haapasaari, Juuso Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haapasaari, Juuso Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haapasaari, Juuso
datasource_str_mv jyx
description Arvioinnin tulisi olla kouluissa läpinäkyvää ja oppilaiden pitäisi tietää miten heitä arvioidaan, ja mistä heidän saamansa arvosanat koostuvat. Liikunnan aihepiirin tutkimukset kertovat, että oppilaat eivät tunne liikunnan arviointikriteerejä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viidesluokkalaiset oppilaat tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita. Aihetta selvitettiin kolmella tutkimuskysymyksellä: 1. Minkälaisia käsityksiä oppilailla on liikunnan arvosanaan vaikuttavista kohteista? 2. Minkälaisia ryhmiä oppilaiden vastauksista löytyy? 3. Miten sukupuoli ja koulu selittävät oppilaiden käsityksiä arvosanan muodostumisen perusteista? Aineisto koostui 440 Jyväskylän viidesluokkalaisen vastauksesta Webropol-kyselyyn, joka kerättiin keväällä 2024. Aineiston kuvailussa hyödynnettiin keskiarvovertailuja, eksploratiivista faktorianalyysia ja Kurskalin-Wallisin testiä. Tulokset osoittivat, että oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kriteereitä. Oppilaiden vastauksista muodostui eksploratiivisen faktorianalyysin avulla neljä ryhmää, jotka nimettiin: työskentelytaidot, fyysinen toimintakyky, piilo-opetussuunnitelma ja musiikkiliikunta ja voimistelu. Yksittäisten koulujen sekä tyttöjen ja poikien välillä todettiin tilastollisesti merkitseviä eroja vastausten suhteen. Tulokset poikkesivat aikaisemmasta tutkimustiedosta ja osoittivat, että oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kohteita Jyväskylässä ja liikunnan arviointi on Jyväskylän kouluissa tasapuolista ja yhdenvertaista.
first_indexed 2024-09-11T08:50:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ketonen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapasaari, Juuso", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-05T09:02:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-05T09:02:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Arvioinnin tulisi olla kouluissa l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4\u00e4 ja oppilaiden pit\u00e4isi tiet\u00e4\u00e4 miten heit\u00e4 arvioidaan, ja mist\u00e4 heid\u00e4n saamansa arvosanat koostuvat. Liikunnan aihepiirin tutkimukset kertovat, ett\u00e4 oppilaat eiv\u00e4t tunne liikunnan arviointikriteerej\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten viidesluokkalaiset oppilaat tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita.\nAihetta selvitettiin kolmella tutkimuskysymyksell\u00e4: 1. Mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 oppilailla on liikunnan arvosanaan vaikuttavista kohteista? 2. Mink\u00e4laisia ryhmi\u00e4 oppilaiden vastauksista l\u00f6ytyy? 3. Miten sukupuoli ja koulu selitt\u00e4v\u00e4t oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 arvosanan muodostumisen perusteista? Aineisto koostui 440 Jyv\u00e4skyl\u00e4n viidesluokkalaisen vastauksesta Webropol-kyselyyn, joka ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024. Aineiston kuvailussa hy\u00f6dynnettiin keskiarvovertailuja, eksploratiivista faktorianalyysia ja Kurskalin-Wallisin testi\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kriteereit\u00e4. Oppilaiden vastauksista muodostui eksploratiivisen faktorianalyysin avulla nelj\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4, jotka nimettiin: ty\u00f6skentelytaidot, fyysinen toimintakyky, piilo-opetussuunnitelma ja musiikkiliikunta ja voimistelu. Yksitt\u00e4isten koulujen sek\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 todettiin tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja vastausten suhteen. Tulokset poikkesivat aikaisemmasta tutkimustiedosta ja osoittivat, ett\u00e4 oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kohteita Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 ja liikunnan arviointi on Jyv\u00e4skyl\u00e4n kouluissa tasapuolista ja yhdenvertaista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-05T09:02:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-05T09:02:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viidesluokkalaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "summatiivinen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406054293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95534
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d5f5d371-9d2c-4176-a7bb-2e3859358d79\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406054293.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapasaari, Juuso Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita viidesluokkalaiset summatiivinen arviointi Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 liikunta arviointi opetussuunnitelmat oppilasarviointi koululiikunta oppilaat perusopetus
title Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita
title_full Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita
title_fullStr Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita
title_full_unstemmed Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita
title_short Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita
title_sort miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita
title_txtP Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita
topic viidesluokkalaiset summatiivinen arviointi Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 liikunta arviointi opetussuunnitelmat oppilasarviointi koululiikunta oppilaat perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi koululiikunta liikunta opetussuunnitelmat oppilaat oppilasarviointi perusopetus summatiivinen arviointi viidesluokkalaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95534 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406054293
work_keys_str_mv AT haapasaarijuuso mitenviidesluokkalaisettuntevatliikunnanarvioinninkohteita