Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa

Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikuttamaan pyrkiviä vi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riikonen, Tuulia
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95423
_version_ 1828193031485915136
author Riikonen, Tuulia
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Riikonen, Tuulia Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Riikonen, Tuulia Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Riikonen, Tuulia
datasource_str_mv jyx
description Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikuttamaan pyrkiviä visuaalisen viestinnän keinoja viestinnän ammattilaiset kertoivat käyttävänsä sosiaalisen median sovelluksessa Instagramissa. Lisäksi tutkielmassa tavoiteltiin yksityiskohtaisempaa ymmärrystä siitä, millaiset tekijät liittyvät feed-postauksen visuaalisten elementtien valintaan. Tutkielman tavoitteeseen päästiin vastaamalla kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia visuaalisen viestinnän keinoja viestinnän ammattilaiset kokemuksiensa mukaan käyttävät, kun he tuottavat vaikuttamaan pyrkivän feed-postauksen Instagramiin? ja 2) Mitkä visuaalisten elementtien valintaan liittyvät tekijät ovat viestinnän ammattilaisten mukaan yhteydessä näiden keinojen käyttämiseen sosiaalisessa mediassa? Tutkielman tutkimuskohteena oli viestinnän ammattilaiset ja heidän kokemuksensa visuaalisesta viestinnästä. Tutkielmassa haastateltiin seitsemää viestinnän ammattilaista, jotka kertoivat käyttävänsä visuaalista viestintää sosiaalisessa mediassa osana työtehtäviään. Tutkielma toteutettiin empiirisenä tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin temaattisilla virikehaastatteluilla ja analysoitiin temaattisella analyysilla. Tuloksien perusteella viestinnän ammattilaiset voivat kokemuksiensa mukaan käyttää Instagramin feed-postauksissa vaikuttamaan pyrkivinä visuaalisen viestinnän keinoina visuaalista koukkua ja visuaalista kehystämistä (huomion kohdistamisen keinot), toiminnan mallintamista ja toimijaan identifioitumisen mahdollistamista (toimintaan ohjaamisen keinot), tunteiden vahvistamista ja tunnereaktioiden hillintää (tunteiden muokkaamisen keinot) sekä tunnistettavuuden ylläpitämistä ja tosielämän kuvaamista (luottamusta vahvistavat keinot). Tuloksissa tunnistettiin kokemuksia myös erilaisista tekijöistä, jotka liittyivät siihen, miten visuaalisia elementtejä valittiin keinojen toteuttamiseksi feed-postauksessa. Nämä tutkielmassa tunnistetut tekijät liittyivät resursseihin, yksilöllisiin eroihin, viestintäprosessin osapuoliin (organisaatio viestin lähettäjänä, viesti, kanava ja kohdeyleisö) ja saavutettavuuteen. Tulokset osoittavat, että viestinnän ammattilaisilla on kokemuksia erilaisten vaikuttamaan pyrkivien keinojen käyttämisestä sosiaalisessa mediassa ja että visuaalinen viestintä vaatii viestinnän ammattilaisten kokemuksien mukaan monien tekijöiden huomiointia etenkin visuaalisten elementtien valinnan suhteen. Tuloksissa on samankaltaisuuksia aikaisemman tutkimuksen kanssa, mutta tulokset tuottivat myös uutta tietoa visuaalisen viestinnän keinoista ja niiden käyttöön liittyvistä tekijöistä viestinnän ammattilaisten työssä.
first_indexed 2024-06-03T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sivunen, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riikonen, Tuulia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-03T05:42:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-03T05:42:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95423", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Visuaalisesta viestinn\u00e4st\u00e4 on tullut osa viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6t\u00e4 sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen my\u00f6t\u00e4, mutta viestinn\u00e4n ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia vaikuttamaan pyrkivi\u00e4 visuaalisen viestinn\u00e4n keinoja viestinn\u00e4n ammattilaiset kertoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 sosiaalisen median sovelluksessa Instagramissa. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tavoiteltiin yksityiskohtaisempaa ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, millaiset tekij\u00e4t liittyv\u00e4t feed-postauksen visuaalisten elementtien valintaan. Tutkielman tavoitteeseen p\u00e4\u00e4stiin vastaamalla kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia visuaalisen viestinn\u00e4n keinoja viestinn\u00e4n ammattilaiset kokemuksiensa mukaan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, kun he tuottavat vaikuttamaan pyrkiv\u00e4n feed-postauksen Instagramiin? ja 2) Mitk\u00e4 visuaalisten elementtien valintaan liittyv\u00e4t tekij\u00e4t ovat viestinn\u00e4n ammattilaisten mukaan yhteydess\u00e4 n\u00e4iden keinojen k\u00e4ytt\u00e4miseen sosiaalisessa mediassa?\n\nTutkielman tutkimuskohteena oli viestinn\u00e4n ammattilaiset ja heid\u00e4n kokemuksensa visuaalisesta viestinn\u00e4st\u00e4. Tutkielmassa haastateltiin seitsem\u00e4\u00e4 viestinn\u00e4n ammattilaista, jotka kertoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 visuaalista viestint\u00e4\u00e4 sosiaalisessa mediassa osana ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4\u00e4n. Tutkielma toteutettiin empiirisen\u00e4 tutkimuksena ja siin\u00e4 hy\u00f6dynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmi\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin temaattisilla virikehaastatteluilla ja analysoitiin temaattisella analyysilla.\n\nTuloksien perusteella viestinn\u00e4n ammattilaiset voivat kokemuksiensa mukaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Instagramin feed-postauksissa vaikuttamaan pyrkivin\u00e4 visuaalisen viestinn\u00e4n keinoina visuaalista koukkua ja visuaalista kehyst\u00e4mist\u00e4 (huomion kohdistamisen keinot), toiminnan mallintamista ja toimijaan identifioitumisen mahdollistamista (toimintaan ohjaamisen keinot), tunteiden vahvistamista ja tunnereaktioiden hillint\u00e4\u00e4 (tunteiden muokkaamisen keinot) sek\u00e4 tunnistettavuuden yll\u00e4pit\u00e4mist\u00e4 ja tosiel\u00e4m\u00e4n kuvaamista (luottamusta vahvistavat keinot). Tuloksissa tunnistettiin kokemuksia my\u00f6s erilaisista tekij\u00f6ist\u00e4, jotka liittyiv\u00e4t siihen, miten visuaalisia elementtej\u00e4 valittiin keinojen toteuttamiseksi feed-postauksessa. N\u00e4m\u00e4 tutkielmassa tunnistetut tekij\u00e4t liittyiv\u00e4t resursseihin, yksil\u00f6llisiin eroihin, viestint\u00e4prosessin osapuoliin (organisaatio viestin l\u00e4hett\u00e4j\u00e4n\u00e4, viesti, kanava ja kohdeyleis\u00f6) ja saavutettavuuteen.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 viestinn\u00e4n ammattilaisilla on kokemuksia erilaisten vaikuttamaan pyrkivien keinojen k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 sosiaalisessa mediassa ja ett\u00e4 visuaalinen viestint\u00e4 vaatii viestinn\u00e4n ammattilaisten kokemuksien mukaan monien tekij\u00f6iden huomiointia etenkin visuaalisten elementtien valinnan suhteen. Tuloksissa on samankaltaisuuksia aikaisemman tutkimuksen kanssa, mutta tulokset tuottivat my\u00f6s uutta tietoa visuaalisen viestinn\u00e4n keinoista ja niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-03T05:42:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-03T05:42:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalisen viestinn\u00e4n keinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestinn\u00e4n ammattilaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viestinn\u00e4n ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinn\u00e4n vaikuttamaan pyrkivist\u00e4 keinoista sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406034189", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalinen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95423
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/55c631d6-16e4-46d7-93f7-4ac275cd476a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406034189.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riikonen, Tuulia Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa visuaalisen viestinnän keinot viestinnän ammattilaiset Communication Viestintä 3135 vaikuttaminen viestintä sosiaalinen media visuaalinen viestintä Instagram
title Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
title_full Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
title_short Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
title_sort viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
title_txtP Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
topic visuaalisen viestinnän keinot viestinnän ammattilaiset Communication Viestintä 3135 vaikuttaminen viestintä sosiaalinen media visuaalinen viestintä Instagram
topic_facet 3135 Communication Instagram Viestintä sosiaalinen media vaikuttaminen viestinnän ammattilaiset viestintä visuaalinen viestintä visuaalisen viestinnän keinot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95423 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406034189
work_keys_str_mv AT riikonentuulia viestinnänammattilaistenkokemuksetvisuaalisenviestinnänvaikuttamaanpyrkivistäkein