Yhdessä vai erikseen? varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta

Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten yhteistyömallien, esimerkiksi yhteisopetuksen lisäämistä ja kehittämistä inklusiivis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Iso-Kuortti, Hanna, Kinnunen, Mia
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95412
_version_ 1826225728183599104
author Iso-Kuortti, Hanna Kinnunen, Mia
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Iso-Kuortti, Hanna Kinnunen, Mia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Iso-Kuortti, Hanna Kinnunen, Mia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Iso-Kuortti, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten yhteistyömallien, esimerkiksi yhteisopetuksen lisäämistä ja kehittämistä inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajan ja erityisopettajan kokemuksia ja käsityksiä varhaiskasvatuksessa toteutettavasta yhteisopetuksesta. Laadullisella tutkimuksella selvitettiin varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja opettajan käyttämiä yhteisopetuksen menetelmiä, sekä tutkittiin opettajien ja erityisopettajien käsityksiä yhteisopetuksesta. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajayhdistysten kautta opettajille ja erityisopettajille lähetetyllä kyselylomakkeella, tutkimukseen osallistui 48 varhaiskasvatuksen opettajaa ja erityisopettajaa. Kyselytutkimuksella kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimus osoittaa, että varhaiskasvatuksen opettajan ja erityisopettajan yhteisopetus ei ole vakiintunut kaikkien opettajien ja erityisopettajien toimintatavaksi, sillä osalla vastaajista ei vielä ollut kokemuksia yhteisopetuksesta. Lisäksi yhteisopetuksen eri muotoja, eli samanaikais-, rinnakkais-, avustavaa ja vuorottelevaa opetusta toteutetaan pääasiassa osana pienryhmätoimintaa. Myös erityisopettajan osa-aikainen erityisopetus näyttää hakevan vielä muotoaan, sillä sille ei välttämättä löydy aina aikaa ja sijaa lapsiryhmän toiminnassa. Tällöin erityisopettajan rooli opetuksen ja lasten tukemisessa voi olla reaktiivinen. Yhteisopetus näyttää myös olevan merkityksellistä sekä lapsen osallisuuden vahvistamisen että opettajien työssä jaksamisen ja kehittymisen näkö-kulmista. Yhteisopetuksen onnistuminen näyttää edellyttävän riittäviä henkilö- ja aikaresursseja, koulutettua henkilöstöä, sekä varhaiskasvatusyksikön johtajan pedagogista johtamista lasten osallisuuden ja henkilöstön jaksamisen vahvistamiseksi. Inklusiivisella johtamisella voidaan mahdollistaa henkilö- ja aikaresurssia yhteisopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arvioimiseen.
first_indexed 2024-06-03T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ladonlahti, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Iso-Kuortti, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Mia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-03T05:19:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-03T05:19:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95412", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sis\u00e4lsi ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellytt\u00e4\u00e4 opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten yhteisty\u00f6mallien, esimerkiksi yhteisopetuksen lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 ja kehitt\u00e4mist\u00e4 inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajan ja erityisopettajan kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 varhaiskasvatuksessa toteutettavasta yhteisopetuksesta.\nLaadullisella tutkimuksella selvitettiin varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja opettajan k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 yhteisopetuksen menetelmi\u00e4, sek\u00e4 tutkittiin opettajien ja erityisopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 yhteisopetuksesta. Aineisto ker\u00e4ttiin varhaiskasvatuksen opettajayhdistysten kautta opettajille ja erityisopettajille l\u00e4hetetyll\u00e4 kyselylomakkeella, tutkimukseen osallistui 48 varhaiskasvatuksen opettajaa ja erityisopettajaa. Kyselytutkimuksella ker\u00e4tty aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ja erityisopettajan yhteisopetus ei ole vakiintunut kaikkien opettajien ja erityisopettajien toimintatavaksi, sill\u00e4 osalla vastaajista ei viel\u00e4 ollut kokemuksia yhteisopetuksesta. Lis\u00e4ksi yhteisopetuksen eri muotoja, eli samanaikais-, rinnakkais-, avustavaa ja vuorottelevaa opetusta toteutetaan p\u00e4\u00e4asiassa osana pienryhm\u00e4toimintaa. My\u00f6s erityisopettajan osa-aikainen erityisopetus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hakevan viel\u00e4 muotoaan, sill\u00e4 sille ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 l\u00f6ydy aina aikaa ja sijaa lapsiryhm\u00e4n toiminnassa. T\u00e4ll\u00f6in erityisopettajan rooli opetuksen ja lasten tukemisessa voi olla reaktiivinen. \nYhteisopetus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s olevan merkityksellist\u00e4 sek\u00e4 lapsen osallisuuden vahvistamisen ett\u00e4 opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen ja kehittymisen n\u00e4k\u00f6-kulmista. Yhteisopetuksen onnistuminen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edellytt\u00e4v\u00e4n riitt\u00e4vi\u00e4 henkil\u00f6- ja aikaresursseja, koulutettua henkil\u00f6st\u00f6\u00e4, sek\u00e4 varhaiskasvatusyksik\u00f6n johtajan pedagogista johtamista lasten osallisuuden ja henkil\u00f6st\u00f6n jaksamisen vahvistamiseksi. Inklusiivisella johtamisella voidaan mahdollistaa henkil\u00f6- ja aikaresurssia yhteisopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arvioimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-03T05:19:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-03T05:19:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen erityisopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhdess\u00e4 vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 yhteisopetuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406034178", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95412
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0515176b-7dc6-4966-9c3e-03535eeee35b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406034178.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Iso-Kuortti, Hanna Kinnunen, Mia Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta varhaiskasvatuksen erityisopettaja Special Education Erityispedagogiikka 101 inkluusio varhaiskasvatus erityisopetus samanaikaisopetus erityisopettajat opetus varhaiskasvatuksen opettajat yhteisopettajuus
title Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
title_full Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
title_fullStr Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
title_full_unstemmed Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
title_short Yhdessä vai erikseen?
title_sort yhdessä vai erikseen varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
title_txtP Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
topic varhaiskasvatuksen erityisopettaja Special Education Erityispedagogiikka 101 inkluusio varhaiskasvatus erityisopetus samanaikaisopetus erityisopettajat opetus varhaiskasvatuksen opettajat yhteisopettajuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus inkluusio opetus samanaikaisopetus varhaiskasvatuksen erityisopettaja varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95412 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406034178
work_keys_str_mv AT isokuorttihanna yhdessävaierikseenvarhaiskasvatuksenopettajienjaerityisopettajienkokemuksiajakäs