Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen rehtoreilla on strategiatyöstä ja sen johtamisesta, miten he vievät strategiaa käytäntöön ja konkretisoivat sitä kouluyksiköissään. Lisäksi tarkasteltiin sitä, millainen rooli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Löyttyniemi, Neea Kaarina
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95372
_version_ 1826225675612192768
author Löyttyniemi, Neea Kaarina
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Löyttyniemi, Neea Kaarina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Löyttyniemi, Neea Kaarina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Löyttyniemi, Neea Kaarina
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen rehtoreilla on strategiatyöstä ja sen johtamisesta, miten he vievät strategiaa käytäntöön ja konkretisoivat sitä kouluyksiköissään. Lisäksi tarkasteltiin sitä, millainen rooli toimintasuunnitelmilla ja onnistumiskeskusteluilla on strategian konkretisoinnissa. Tutkimuksen yhtenä tarkoituksena oli selvittää rehtorien kokemuksia toimintasuunnitelmatyöskentelystä, jotta organisaatio voisi hyödyntää saatuja tuloksia toimintasuunnitelman kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yksilöhaastatteluin standardoiduilla avoimilla haastattelukysymyksillä. Haastatteluihin osallistui kymmenen rehtoria tutkittavasta palvelukokonaisuudesta kaikilta perusopetuksen alueilta. Tutkimus osoitti, että rehtorit kokivat, että strategialla oli tärkeä rooli heidän työssään. Rehtorit veivät strategiaa käytäntöön monin eri tavoin, esimerkiksi vuorovaikutteisen strategioinnin, konkretisoinnin ja omakohtaistamisen keinoin. Toimintasuunnitelmilla ja onnistumiskeskusteluilla oli myös oma roolinsa rehtorien strategisessa johtamisessa. Toimintasuunnitelman osuudesta strategian konkretisoinnin välineenä tuli esille kaksi puolta. Se koettiin tärkeäksi työvälineeksi, mutta toisaalta sen käyttökokemuksiin liittyi haasteita. Toimintasuunnitelman käytöstä arjen työssä rehtoreilla oli erilaisia näkemyksiä, eikä sen käyttö ollut strategisesta näkökulmasta yhteneväistä. Tästä pro gradu -tutkielmasta selvisi, että rehtorit kokivat vuorovaikutteisen ja dialogisen strategioinnin tärkeäksi. Rehtorien kokemusten pohjalta voitiin todeta, että hallinnollisia työkaluja voitaisiin kehittää, jotta käyttökokemukset paranisivat ja strategisen toiminnan jatkuvuus vahvistuisi.
first_indexed 2024-05-31T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sorsa, Virpi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00f6yttyniemi, Neea Kaarina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-30T17:57:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-30T17:57:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95372", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen rehtoreilla on strategiaty\u00f6st\u00e4 ja sen johtamisesta, miten he viev\u00e4t strategiaa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n ja konkretisoivat sit\u00e4 kouluyksik\u00f6iss\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin sit\u00e4, millainen rooli toimintasuunnitelmilla ja onnistumiskeskusteluilla on strategian konkretisoinnissa. Tutkimuksen yhten\u00e4 tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 rehtorien kokemuksia toimintasuunnitelmaty\u00f6skentelyst\u00e4, jotta organisaatio voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 saatuja tuloksia toimintasuunnitelman kehitt\u00e4misess\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yksil\u00f6haastatteluin standardoiduilla avoimilla haastattelukysymyksill\u00e4. Haastatteluihin osallistui kymmenen rehtoria tutkittavasta palvelukokonaisuudesta kaikilta perusopetuksen alueilta. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 rehtorit kokivat, ett\u00e4 strategialla oli t\u00e4rke\u00e4 rooli heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Rehtorit veiv\u00e4t strategiaa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n monin eri tavoin, esimerkiksi vuorovaikutteisen strategioinnin, konkretisoinnin ja omakohtaistamisen keinoin. Toimintasuunnitelmilla ja onnistumiskeskusteluilla oli my\u00f6s oma roolinsa rehtorien strategisessa johtamisessa. Toimintasuunnitelman osuudesta strategian konkretisoinnin v\u00e4lineen\u00e4 tuli esille kaksi puolta. Se koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi ty\u00f6v\u00e4lineeksi, mutta toisaalta sen k\u00e4ytt\u00f6kokemuksiin liittyi haasteita. Toimintasuunnitelman k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 arjen ty\u00f6ss\u00e4 rehtoreilla oli erilaisia n\u00e4kemyksi\u00e4, eik\u00e4 sen k\u00e4ytt\u00f6 ollut strategisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta yhtenev\u00e4ist\u00e4. T\u00e4st\u00e4 pro gradu -tutkielmasta selvisi, ett\u00e4 rehtorit kokivat vuorovaikutteisen ja dialogisen strategioinnin t\u00e4rke\u00e4ksi. Rehtorien kokemusten pohjalta voitiin todeta, ett\u00e4 hallinnollisia ty\u00f6kaluja voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4, jotta k\u00e4ytt\u00f6kokemukset paranisivat ja strategisen toiminnan jatkuvuus vahvistuisi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-05-30T17:57:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-30T17:57:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Strategia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6n\u00e4 kouluorganisaatiossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405304135", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95372
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ebbce9e1-8871-4810-9056-4ed710856e00\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405304135.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Löyttyniemi, Neea Kaarina Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa Management and Leadership Johtaminen
title Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa
title_full Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa
title_fullStr Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa
title_full_unstemmed Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa
title_short Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa
title_sort strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa
title_txtP Strategia käytäntönä kouluorganisaatiossa
topic Management and Leadership Johtaminen
topic_facet Johtaminen Management and Leadership
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95372 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405304135
work_keys_str_mv AT löyttyniemineeakaarina strategiakäytäntönäkouluorganisaatiossa