"Lapsi on oppinut suomen kieltä!" monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa

Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisiä lapsia. Lisäksi kysyttiin, onko lapsen iällä merkitystä tukemisen tapoihin ja millainen on ideaali oppimisym...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kumpulainen, Emilla, Erola, Aino
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95365
_version_ 1828193031409369088
author Kumpulainen, Emilla Erola, Aino
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kumpulainen, Emilla Erola, Aino Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kumpulainen, Emilla Erola, Aino Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kumpulainen, Emilla
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisiä lapsia. Lisäksi kysyttiin, onko lapsen iällä merkitystä tukemisen tapoihin ja millainen on ideaali oppimisympäristö monikielisten lasten kanssa toimimiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa hyödyntämällä keväällä 2024. Tutkimuksen aineisto koostui kyselylomakkeesta, joka lähetettiin kahteen varhaiskasvatuksen opettajien Facebook-ryhmään. Yhteensä 19 vastausta analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksesta saatiin selville, että varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät kielitietoista toimintaa tukemaan monikielisten lasten oppimisista, ja tulokset osoittivat, että kielitietoista toimintaa toteutettiin hyvin monissa eri muodoissa. Opettajan läsnäolo toiminnassa, erilaisten materiaalien hyödyntäminen, kuvatuen käyttäminen sekä selkeiden ohjeiden antaminen koettiin toimiviksi tuen keinoiksi. Oikeanlaiset tuen menetelmät toivat onnistumisen kokemuksia ja mahdollistivat lapsen ymmärretyksi tulemisen. Ajan ja resurssien puute koettiin haasteellisiksi tekijöiksi monikielisiä lapsia tukiessa. Ideaali oppimisympäristö vaatii toimiakseen enemmän resursseja ja sitä, että toimintaympäristö on monikielisen lapsen tarpeita varten suunniteltu. Mielenkiintoiseksi näkökulmaksi löydettiin vastaajien erimielisyys lapsen iän merkityksestä käytettäviin tuen keinoihin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viirret, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kumpulainen, Emilla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Erola, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-30T07:16:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-30T07:16:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95365", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus k\u00e4sittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisi\u00e4 lapsia. Lis\u00e4ksi kysyttiin, onko lapsen i\u00e4ll\u00e4 merkityst\u00e4 tukemisen tapoihin ja millainen on ideaali oppimisymp\u00e4rist\u00f6 monikielisten lasten kanssa toimimiseen. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024. Tutkimuksen aineisto koostui kyselylomakkeesta, joka l\u00e4hetettiin kahteen varhaiskasvatuksen opettajien Facebook-ryhm\u00e4\u00e4n. Yhteens\u00e4 19 vastausta analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTutkimuksesta saatiin selville, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kielitietoista toimintaa tukemaan monikielisten lasten oppimisista, ja tulokset osoittivat, ett\u00e4 kielitietoista toimintaa toteutettiin hyvin monissa eri muodoissa. Opettajan l\u00e4sn\u00e4olo toiminnassa, erilaisten materiaalien hy\u00f6dynt\u00e4minen, kuvatuen k\u00e4ytt\u00e4minen sek\u00e4 selkeiden ohjeiden antaminen koettiin toimiviksi tuen keinoiksi. Oikeanlaiset tuen menetelm\u00e4t toivat onnistumisen kokemuksia ja mahdollistivat lapsen ymm\u00e4rretyksi tulemisen. Ajan ja resurssien puute koettiin haasteellisiksi tekij\u00f6iksi monikielisi\u00e4 lapsia tukiessa. Ideaali oppimisymp\u00e4rist\u00f6 vaatii toimiakseen enemm\u00e4n resursseja ja sit\u00e4, ett\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6 on monikielisen lapsen tarpeita varten suunniteltu. Mielenkiintoiseksi n\u00e4k\u00f6kulmaksi l\u00f6ydettiin vastaajien erimielisyys lapsen i\u00e4n merkityksest\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4viin tuen keinoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-30T07:16:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-30T07:16:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Lapsi on oppinut suomen kielt\u00e4!\" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405304128", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95365
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:24Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/377781f2-1ef0-4b08-b4ba-c7026fa6a767\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405304128.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kumpulainen, Emilla Erola, Aino "Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa kielen kehitys kielitietoisuus Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 kokemukset oppimisympäristö varhaiskasvatus monikielisyys lapset (ikäryhmät) kielen oppiminen tukeminen päiväkodit suomen kieli varhaiskasvatuksen opettajat
title "Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
title_full "Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
title_fullStr "Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa "Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed "Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa "Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
title_short "Lapsi on oppinut suomen kieltä!"
title_sort lapsi on oppinut suomen kieltä monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
title_sub monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
title_txtP "Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
topic kielen kehitys kielitietoisuus Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 kokemukset oppimisympäristö varhaiskasvatus monikielisyys lapset (ikäryhmät) kielen oppiminen tukeminen päiväkodit suomen kieli varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kielen kehitys kielen oppiminen kielitietoisuus kokemukset lapset (ikäryhmät) monikielisyys oppimisympäristö päiväkodit suomen kieli tukeminen varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95365 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405304128
work_keys_str_mv AT kumpulainenemilla lapsionoppinutsuomenkieltämonikielisyydentukeminenvarhaiskasvatuksessa