Renessanssin taiteen tematiikka Pentiment-videopelissä

Tutkielma käsittelee Pentiment-videopelin ja renessanssin taiteen välisiä yhteyksiä. Aineistona toimii pelin ensimmäinen kohtaus. Analyysi tapahtuu visuaalisen analyysin keinoin ja tavoitteena on tutkia, mitä renessanssin taiteen tematiikkaan liittyviä piirteitä pelikohtauksessa on havaittavissa, se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Janet
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95358
Description
Summary:Tutkielma käsittelee Pentiment-videopelin ja renessanssin taiteen välisiä yhteyksiä. Aineistona toimii pelin ensimmäinen kohtaus. Analyysi tapahtuu visuaalisen analyysin keinoin ja tavoitteena on tutkia, mitä renessanssin taiteen tematiikkaan liittyviä piirteitä pelikohtauksessa on havaittavissa, sekä mitä yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia renessanssin taideteosten ja pelikohtauksen sisältöjen välillä on. Analyysi on rajattu kolmeen eri sisältökokonaisuuteen; perspektiiviin, hahmoihin ja symboleihin. Pelikohtauksen ja renessanssin taiteen välillä on havaittavissa niin yhtäläisyyksiä kuin eroavaisuuksia sekä melko suoria viittauksia niin renessanssin ajan taiteilijoihin kuin myös teemoihin. Keskeisperspektiiviä on hyödynnetty kohtauksessa osittain ja esimerkiksi pelin päähahmossa on huomattavissa viitteitä renessanssitaiteilija Albrecht Düreriin. Myös symboliikkaa, jonka perinteet siirtyivät vahvasti keskiajan taiteesta renessanssiin, on pelikohtauksessa runsaasti.