Yhteenveto: | Tutkielma käsittelee Pentiment-videopelin ja renessanssin taiteen välisiä yhteyksiä. Aineistona toimii pelin ensimmäinen kohtaus. Analyysi tapahtuu visuaalisen analyysin keinoin ja tavoitteena on tutkia, mitä renessanssin taiteen tematiikkaan liittyviä piirteitä pelikohtauksessa on havaittavissa, sekä mitä yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia renessanssin taideteosten ja pelikohtauksen sisältöjen välillä on. Analyysi on rajattu kolmeen eri sisältökokonaisuuteen; perspektiiviin, hahmoihin ja symboleihin.
Pelikohtauksen ja renessanssin taiteen välillä on havaittavissa niin yhtäläisyyksiä kuin eroavaisuuksia sekä melko suoria viittauksia niin renessanssin ajan taiteilijoihin kuin myös teemoihin. Keskeisperspektiiviä on hyödynnetty kohtauksessa osittain ja esimerkiksi pelin päähahmossa on huomattavissa viitteitä renessanssitaiteilija Albrecht Düreriin. Myös symboliikkaa, jonka perinteet siirtyivät vahvasti keskiajan taiteesta renessanssiin, on pelikohtauksessa runsaasti.
|