EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students

Lukemisen ja sosiaalisen median välinen suhde on muuttunut erityisesti viime vuosina, kun lukijat keskustelevat kirjoista ja suosittelevat niitä toisilleen verkon välityksellä. Sosiaalisen median lukuyhteisöissä sisällön kuluttaminen ja tuottaminen englanniksi on yleistynyt, kun kansainväliset lukij...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lensu, Linnea
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95137
_version_ 1828193196269633536
author Lensu, Linnea
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lensu, Linnea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lensu, Linnea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lensu, Linnea
datasource_str_mv jyx
description Lukemisen ja sosiaalisen median välinen suhde on muuttunut erityisesti viime vuosina, kun lukijat keskustelevat kirjoista ja suosittelevat niitä toisilleen verkon välityksellä. Sosiaalisen median lukuyhteisöissä sisällön kuluttaminen ja tuottaminen englanniksi on yleistynyt, kun kansainväliset lukijoiden yhteisöt ovat aktiivisimpia. Esimerkiksi suomalaisissa kirjakaupoissa tämä ilmiö on huomattu, ja englanninkielisten kirjojen valikoimaa on laajennettu. Näkyykö ilmiö kuitenkaan suomalaisten nuorten lukutottumuksissa yleisellä tasolla? Aiempi tutkimus suomalaisten lukemisesta englannin kielellä motiivien suhteen on vähäistä, eikä englanniksi lukemisen määrää ole tutkittu lähes ollenkaan. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin selvittää, kuinka paljon suomalaiset lukiolaisnuoret lukevat englanninkielisiä tekstejä vapaa-ajallaan, mistä syistä sekä mitä tekstityyppejä he lukevat eniten. Tutkielman aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi yhteensä 38 lukiolaista. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa osallistujista lukee vapaa-ajallaan englanninkielisiä tekstejä päivittäin tai useamman kerran viikossa, ja keskimäärin hieman alle puolet heidän lukemistaan teksteistä on englanninkielisiä. Sosiaalisen median tekstit ovat ylivoimaisesti luetuin tekstityyppi, mutta myös uutisia, muita tietotekstejä ja romaaneja luetaan englanniksi melko usein. Englanninkielisen tekstin sattumalta vastaan tuleminen lisää eniten englanniksi lukemista, mutta yleisiä syitä ovat myös yleinen mielenkiinto, kielenoppiminen ja halu lukea alkuperäiskielellä. Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään suomalaisten lukiolaisnuorten lukutottumuksia ja niistä voi olla hyötyä heidän kielenoppimisensa tukemisessa. Melko pienen osallistujamäärän vuoksi tutkimustuloksia on hankala yleistää, mutta ne lisäävät ymmärrystä englannin kielellä lukemisesta. Vähän tutkittu aihe kannustaa jatkotutkimukseen, myös esimerkiksi eri ikäryhmien osalta.
first_indexed 2024-05-24T20:00:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lensu, Linnea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-24T06:21:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-24T06:21:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95137", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukemisen ja sosiaalisen median v\u00e4linen suhde on muuttunut erityisesti viime vuosina, kun lukijat keskustelevat kirjoista ja suosittelevat niit\u00e4 toisilleen verkon v\u00e4lityksell\u00e4. Sosiaalisen median lukuyhteis\u00f6iss\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n kuluttaminen ja tuottaminen englanniksi on yleistynyt, kun kansainv\u00e4liset lukijoiden yhteis\u00f6t ovat aktiivisimpia. Esimerkiksi suomalaisissa kirjakaupoissa t\u00e4m\u00e4 ilmi\u00f6 on huomattu, ja englanninkielisten kirjojen valikoimaa on laajennettu. N\u00e4kyyk\u00f6 ilmi\u00f6 kuitenkaan suomalaisten nuorten lukutottumuksissa yleisell\u00e4 tasolla? Aiempi tutkimus suomalaisten lukemisesta englannin kielell\u00e4 motiivien suhteen on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, eik\u00e4 englanniksi lukemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ole tutkittu l\u00e4hes ollenkaan. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena onkin selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon suomalaiset lukiolaisnuoret lukevat englanninkielisi\u00e4 tekstej\u00e4 vapaa-ajallaan, mist\u00e4 syist\u00e4 sek\u00e4 mit\u00e4 tekstityyppej\u00e4 he lukevat eniten. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin kyselyll\u00e4, johon vastasi yhteens\u00e4 38 lukiolaista.\n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 suurin osa osallistujista lukee vapaa-ajallaan englanninkielisi\u00e4 tekstej\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4in tai useamman kerran viikossa, ja keskim\u00e4\u00e4rin hieman alle puolet heid\u00e4n lukemistaan teksteist\u00e4 on englanninkielisi\u00e4. Sosiaalisen median tekstit ovat ylivoimaisesti luetuin tekstityyppi, mutta my\u00f6s uutisia, muita tietotekstej\u00e4 ja romaaneja luetaan englanniksi melko usein. Englanninkielisen tekstin sattumalta vastaan tuleminen lis\u00e4\u00e4 eniten englanniksi lukemista, mutta yleisi\u00e4 syit\u00e4 ovat my\u00f6s yleinen mielenkiinto, kielenoppiminen ja halu lukea alkuper\u00e4iskielell\u00e4.\n\nTutkimustulokset auttavat ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n suomalaisten lukiolaisnuorten lukutottumuksia ja niist\u00e4 voi olla hy\u00f6ty\u00e4 heid\u00e4n kielenoppimisensa tukemisessa. Melko pienen osallistujam\u00e4\u00e4r\u00e4n vuoksi tutkimustuloksia on hankala yleist\u00e4\u00e4, mutta ne lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 englannin kielell\u00e4 lukemisesta. V\u00e4h\u00e4n tutkittu aihe kannustaa jatkotutkimukseen, my\u00f6s esimerkiksi eri ik\u00e4ryhmien osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-05-24T06:21:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-24T06:21:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL reading", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reading in English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language reading", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englanniksi lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraalla kielell\u00e4 lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405243901", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutottumukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "young people", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading habits", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95137
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:04Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0d69683-501d-49ec-8ced-eca3cc9af06c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405243901.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lensu, Linnea EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students EFL reading reading in English foreign language reading englanniksi lukeminen vieraalla kielellä lukeminen Englannin kieli English 301 englannin kieli lukeminen nuoret lukutottumukset English language reading young people reading habits
title EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students
title_full EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students
title_fullStr EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students
title_full_unstemmed EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students
title_short EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students
title_sort efl reading habits and motivations of finnish upper secondary school students
title_txtP EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students
topic EFL reading reading in English foreign language reading englanniksi lukeminen vieraalla kielellä lukeminen Englannin kieli English 301 englannin kieli lukeminen nuoret lukutottumukset English language reading young people reading habits
topic_facet 301 EFL reading Englannin kieli English English language englanniksi lukeminen englannin kieli foreign language reading lukeminen lukutottumukset nuoret reading reading habits reading in English vieraalla kielellä lukeminen young people
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95137 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243901
work_keys_str_mv AT lensulinnea eflreadinghabitsandmotivationsoffinnishuppersecondaryschoolstudents