Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä työelämään, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiaa erityisesti työhyvinvoinnin sekä työssä jaksamisen näkökulmista. Tutkimus on toteu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Löf, Wilma-Annika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95095
_version_ 1828193196267536384
author Löf, Wilma-Annika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Löf, Wilma-Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Löf, Wilma-Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Löf, Wilma-Annika
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä työelämään, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiaa erityisesti työhyvinvoinnin sekä työssä jaksamisen näkökulmista. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) - hanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, jotka olivat työskennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 1–5 toimintakautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella verkossa. Kyselylomake sisälsi niin avoimia-, monivalinta- sekä likert- asteikollisia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 15 induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka työhyvinvoinnilla ja työssä jaksamisella on vaikutusta siihen, kuinka induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kiinnittyvät työelämään. Tuloksissa korostui varhaiskasvatuksen opettajien kokema työhyvinvoinnin heikko laatu, sekä työssä jaksamisen ongelmat sekä se, kuinka työ vie todella paljon voimia myös omasta vapaa-ajasta. Osa vastaajista kertoi myös miettivänsä alanvaihtoa, koska työ varhaiskasvatuksen opettajana koettiin kuormittavana. Vastauksissa oli kuitenkin myös niitä, jotka kokivat työn erityisen merkitykselliseksi ja antoisaksi ja heidän jaksamisensa oli hyvää. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat sen, kuinka työelämän induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kokevat työhyvinvointinsa sekä työssä jaksamisensa eri tavoin ja näillä tekijöillä on siis myös vaikutusta siihen, kuinka he kiinnittyvät työelämään.
first_indexed 2024-09-11T08:50:05Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00f6f, Wilma-Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-23T06:01:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-23T06:01:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95095", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymist\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n, sek\u00e4 siihen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkoituksena oli tarkastella asiaa erityisesti ty\u00f6hyvinvoinnin sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen n\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimus on toteutettu osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) - hanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, jotka olivat ty\u00f6skennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 1\u20135 toimintakautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella verkossa. Kyselylomake sis\u00e4lsi niin avoimia-, monivalinta- sek\u00e4 likert- asteikollisia kysymyksi\u00e4. Kyselyyn vastasi 15 induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajaa.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka ty\u00f6hyvinvoinnilla ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisella on vaikutusta siihen, kuinka induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kiinnittyv\u00e4t ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Tuloksissa korostui varhaiskasvatuksen opettajien kokema ty\u00f6hyvinvoinnin heikko laatu, sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen ongelmat sek\u00e4 se, kuinka ty\u00f6 vie todella paljon voimia my\u00f6s omasta vapaa-ajasta. Osa vastaajista kertoi my\u00f6s miettiv\u00e4ns\u00e4 alanvaihtoa, koska ty\u00f6 varhaiskasvatuksen opettajana koettiin kuormittavana. Vastauksissa oli kuitenkin my\u00f6s niit\u00e4, jotka kokivat ty\u00f6n erityisen merkitykselliseksi ja antoisaksi ja heid\u00e4n jaksamisensa oli hyv\u00e4\u00e4. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat sen, kuinka ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kokevat ty\u00f6hyvinvointinsa sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisensa eri tavoin ja n\u00e4ill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 on siis my\u00f6s vaikutusta siihen, kuinka he kiinnittyv\u00e4t ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-23T06:01:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-23T06:01:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n induktiovaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n : \"Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehitty\u00e4.\"", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405233859", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95095
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:02Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a32662f3-9636-4a0d-9486-18f2426fe3d9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405233859.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Löf, Wilma-Annika Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä." työelämän induktiovaihe Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatuksen opettajat työhyvinvointi jaksaminen sitoutuminen (toiminta) motivaatio
title Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
title_full Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
title_fullStr Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä." Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
title_full_unstemmed Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä." Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
title_short Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään
title_sort työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä
title_sub "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
title_txtP Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
topic työelämän induktiovaihe Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatuksen opettajat työhyvinvointi jaksaminen sitoutuminen (toiminta) motivaatio
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus jaksaminen motivaatio sitoutuminen (toiminta) työelämän induktiovaihe työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95095 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405233859
work_keys_str_mv AT löfwilmaannika työelämäninduktiovaiheessaolevienvarhaiskasvatuksenopettajienkiinnittyminentyöelä