Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kasvattaja tukee alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, millaisia haasteita osallisuuden tukemisessa ilmenee sekä miten lasten eri temperamentit liittyvät kasvattajan mahdollisuuksiin tukea lasten osallisuutta. Osallis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kukkonen, Suvi, Salo, Tiia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95052
_version_ 1826225722418528256
author Kukkonen, Suvi Salo, Tiia
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kukkonen, Suvi Salo, Tiia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kukkonen, Suvi Salo, Tiia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kukkonen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kasvattaja tukee alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, millaisia haasteita osallisuuden tukemisessa ilmenee sekä miten lasten eri temperamentit liittyvät kasvattajan mahdollisuuksiin tukea lasten osallisuutta. Osallisuus on ajankohtainen aihe, sillä alle 3-vuotiaiden lasten pedagogiikan merkitys tiedostetaan aikaisempaa paremmin ja pienet lapset nähdään oman kehityksensä aktiivisina vaikuttajina. Kuitenkin pienten lasten osallisuuden mahdollistamista on tutkittu vain vähän, vaikka lasten kehityksen kriittisimmät vuodet ovat kolme ensimmäistä elinvuotta. Tutkimukseen osallistui yhteensä kolme eri varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin monimenetelmällisesti. Aineistonkeruunpohjana on käytetty silmänliikelaseilla kuvattua materiaalia, jonka pohjalta rakensimme tutkimuksessa käytetyt RTA-haastattelun ja teema- haastattelun. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimus osoitti, että lapsituntemuksella on keskeinen rooli alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden mahdollistamisessa. On tärkeää, että kasvattaja tiedostaa jokaiselle lapselle parhaiten sopivat yksilölliset toimintatavat. Muita lasten osallisuuden mahdollistamisen keskeisiä havaintoja olivat; kasvattajan pedagoginen toiminta, pedagoginen sensitiivisyys, sekä kasvattajan kyky muokata toimintaansa. Lisäksi tutkimuksemme tulosten mukaan lasten erilaisilla temperamenteillä on yhteys kasvattajan käyttämiin keinoihin lasten osallisuuden mahdollistamisessa, mutta tuokioille osallistuvien lasten temperamentit voivat myös haastaa kasvattajan kykyä mahdollistaa lasten osallisuutta. Muita lasten osallisuutta haastavia tekijöitä olivat esimerkiksi lasten yksilöllisten tarpeiden huomioimattomuus ja niihin vastaamattomuus.
first_indexed 2024-05-22T20:04:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukkonen, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-22T08:35:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-22T08:35:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95052", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kasvattaja tukee alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, millaisia haasteita osallisuuden tukemisessa ilmenee sek\u00e4 miten lasten eri temperamentit liittyv\u00e4t kasvattajan mahdollisuuksiin tukea lasten osallisuutta. Osallisuus on ajankohtainen aihe, sill\u00e4 alle 3-vuotiaiden lasten pedagogiikan merkitys tiedostetaan aikaisempaa paremmin ja pienet lapset n\u00e4hd\u00e4\u00e4n oman kehityksens\u00e4 aktiivisina vaikuttajina. Kuitenkin pienten lasten osallisuuden mahdollistamista on tutkittu vain v\u00e4h\u00e4n, vaikka lasten kehityksen kriittisimm\u00e4t vuodet ovat kolme ensimm\u00e4ist\u00e4 elinvuotta.\nTutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kolme eri varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimus toteutettiin p\u00e4\u00e4osin laadullisia menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin monimenetelm\u00e4llisesti. Aineistonkeruunpohjana on k\u00e4ytetty silm\u00e4nliikelaseilla kuvattua materiaalia, jonka pohjalta rakensimme tutkimuksessa k\u00e4ytetyt RTA-haastattelun ja teema- haastattelun. Aineisto analysoitiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 lapsituntemuksella on keskeinen rooli alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden mahdollistamisessa. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kasvattaja tiedostaa jokaiselle lapselle parhaiten sopivat yksil\u00f6lliset toimintatavat. Muita lasten osallisuuden mahdollistamisen keskeisi\u00e4 havaintoja olivat; kasvattajan pedagoginen toiminta, pedagoginen sensitiivisyys, sek\u00e4 kasvattajan kyky muokata toimintaansa. Lis\u00e4ksi tutkimuksemme tulosten mukaan lasten erilaisilla temperamenteill\u00e4 on yhteys kasvattajan k\u00e4ytt\u00e4miin keinoihin lasten osallisuuden mahdollistamisessa, mutta tuokioille osallistuvien lasten temperamentit voivat my\u00f6s haastaa kasvattajan kyky\u00e4 mahdollistaa lasten osallisuutta. Muita lasten osallisuutta haastavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat esimerkiksi lasten yksil\u00f6llisten tarpeiden huomioimattomuus ja niihin vastaamattomuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-22T08:35:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-22T08:35:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsituntemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405223816", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95052
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f4aa1bdc-8a4b-45c0-8bf5-d57030773b02\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405223816.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kukkonen, Suvi Salo, Tiia Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä lapsituntemus Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 temperamentti osallisuus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus pedagogiikka
title Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä
title_full Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä
title_fullStr Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä
title_full_unstemmed Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä
title_short Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä
title_sort osallisuuden mahdollistaminen alle 3 vuotiaiden lasten ryhmässä
title_txtP Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä
topic lapsituntemus Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 temperamentti osallisuus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus pedagogiikka
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) lapsituntemus osallisuus pedagogiikka temperamentti varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95052 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405223816
work_keys_str_mv AT kukkonensuvi osallisuudenmahdollistaminenalle3vuotiaidenlastenryhmässä