Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ryhmän ohjaamisen yhteyttä työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, missä määrin itsehavainnoidut haasteet ryhmän ohjaamisessa ja havainnoitu ryhmän ohjaamisen laatu on yhteydessä toisiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotro, Sanni
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95051
_version_ 1826225682401722368
author Kotro, Sanni
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kotro, Sanni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kotro, Sanni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kotro, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ryhmän ohjaamisen yhteyttä työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, missä määrin itsehavainnoidut haasteet ryhmän ohjaamisessa ja havainnoitu ryhmän ohjaamisen laatu on yhteydessä toisiinsa. Toisessa missä määrin haasteet ryhmän ohjaamisessa ja havainnoitu ryhmän ohjaamisen laatu on yhteydessä opettajan kokemaan työstressi- ja työuupumusoireisiin. Tutkimusaineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jonka aineisto on kerätty vuosina 2006–2016. Tämän tutkimuksen aineisto koostui kuudennen luokan opettajien vastauksista (N = 102), sekä ulkopuolisten havainnoijien raportoinneista. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että mitä vähemmän työstressiä opettaja koki ryhmän ohjaamisesta, sitä parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Tulokset osoittivat myös, että mitä vähemmän työuupumusoireita opettaja koki, sitä parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Opettajan kokemien työuupumus- ja työstressioireiden väliltä löytyi yhteys niin, että mitä enemmän opettajalla oli työuupumusoireita, sitä enemmän hänellä oli myös työstressioireita. Opettajan kokemilla työstressioireilla ja opetusvuorovaikutustilanteessa ilmenevällä toiminnan organisoinnin laadun välillä ei kuitenkaan tässä tutkimuksessa löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tutkimus vahvisti näyttöä ryhmän ohjaamisen sekä opettajan kokemien työstressi- ja työuupumusoireiden välisestä yhteydestä.
first_indexed 2024-05-22T20:04:35Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotro, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-22T08:33:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-22T08:33:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95051", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4n ohjaamisen yhteytt\u00e4 ty\u00f6stressi- ja ty\u00f6uupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla. Ensimm\u00e4isess\u00e4 tutkimuskysymyksess\u00e4 selvitettiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin itsehavainnoidut haasteet ryhm\u00e4n ohjaamisessa ja havainnoitu ryhm\u00e4n ohjaamisen laatu on yhteydess\u00e4 toisiinsa. Toisessa miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin haasteet ryhm\u00e4n ohjaamisessa ja havainnoitu ryhm\u00e4n ohjaamisen laatu on yhteydess\u00e4 opettajan kokemaan ty\u00f6stressi- ja ty\u00f6uupumusoireisiin. \n\nTutkimusaineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jonka aineisto on ker\u00e4tty vuosina 2006\u20132016. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostui kuudennen luokan opettajien vastauksista (N = 102), sek\u00e4 ulkopuolisten havainnoijien raportoinneista. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyysill\u00e4. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n ty\u00f6stressi\u00e4 opettaja koki ryhm\u00e4n ohjaamisesta, sit\u00e4 parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 mit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n ty\u00f6uupumusoireita opettaja koki, sit\u00e4 parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Opettajan kokemien ty\u00f6uupumus- ja ty\u00f6stressioireiden v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyi yhteys niin, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n opettajalla oli ty\u00f6uupumusoireita, sit\u00e4 enemm\u00e4n h\u00e4nell\u00e4 oli my\u00f6s ty\u00f6stressioireita. Opettajan kokemilla ty\u00f6stressioireilla ja opetusvuorovaikutustilanteessa ilmenev\u00e4ll\u00e4 toiminnan organisoinnin laadun v\u00e4lill\u00e4 ei kuitenkaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa l\u00f6ytynyt tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. \n\nTutkimus vahvisti n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ryhm\u00e4n ohjaamisen sek\u00e4 opettajan kokemien ty\u00f6stressi- ja ty\u00f6uupumusoireiden v\u00e4lisest\u00e4 yhteydest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-22T08:33:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-22T08:33:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4n ohjaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ryhm\u00e4n ohjaamisen yhteys ty\u00f6stressi- ja ty\u00f6uupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405223815", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95051
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotro, Sanni Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla ryhmän ohjaaminen työstressi Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 stressi uupumus luokanopettajat
title Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla
title_full Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla
title_fullStr Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla
title_full_unstemmed Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla
title_short Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla
title_sort ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla
title_txtP Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla
topic ryhmän ohjaaminen työstressi Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 stressi uupumus luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat ryhmän ohjaaminen stressi työstressi uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95051 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405223815
work_keys_str_mv AT kotrosanni ryhmänohjaamisenyhteystyöstressijatyöuupumusoireisiinkuudennenluokanopettajilla