Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä

Monikielisyys on kasvava ilmiö varhaiskasvatuksessa. Siksi tulevien varhaiskasvatuksen opettajien tulisi omata tarpeeksi tietoa monikielisten lasten kanssa työskentelystä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat ymmärtävät monikielisyyden käsitteen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pennanen, Neea
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95011
_version_ 1826225696824885248
author Pennanen, Neea
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pennanen, Neea Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pennanen, Neea Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pennanen, Neea
datasource_str_mv jyx
description Monikielisyys on kasvava ilmiö varhaiskasvatuksessa. Siksi tulevien varhaiskasvatuksen opettajien tulisi omata tarpeeksi tietoa monikielisten lasten kanssa työskentelystä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat ymmärtävät monikielisyyden käsitteenä ja millaisia mielikuvia heillä on monikielisyydestä. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli mahdolliset erot kielitietoiseen ja monikieliseen pedagogiikkaan erikoistuneiden eli KiMo- opiskelijoiden ja tavallisen varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen toteutuksen opiskelijoiden välillä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatustieteen opiskelijaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoilla on paljon tietoa monikielisyydestä. Monikielisyys käsitteenä ymmärrettiin kompleksisena ja siihen liitettiin useamman kielen osaaminen ja erilaiset kielenkäyttökontekstit. Opiskelijat nostivat monikielisyyden hyödyiksi monipuolisemmat vuorovaikutustaidot ja elämän sekä tietovarannon rikastuttamisen. Haitoiksi opiskelijat nostivat kielten asemat, negatiiviset asenteet sekä ennakkoluulot. Lisäksi monikielisyyteen liitettiin identiteetti, kulttuuri ja oppiminen. Opiskelijat nostivat esille myös pärjäämisen tulevaisuuden monikielisessä työympäristössä, mutta osasivat kuitenkin nimetä paljon erilaisia työkaluja siellä toimimiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Layne, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pennanen, Neea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-21T06:01:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-21T06:01:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95011", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monikielisyys on kasvava ilmi\u00f6 varhaiskasvatuksessa. Siksi tulevien varhaiskasvatuksen opettajien tulisi omata tarpeeksi tietoa monikielisten lasten kanssa ty\u00f6skentelyst\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t monikielisyyden k\u00e4sitteen\u00e4 ja millaisia mielikuvia heill\u00e4 on monikielisyydest\u00e4. Lis\u00e4ksi kiinnostuksen kohteena oli mahdolliset erot kielitietoiseen ja monikieliseen pedagogiikkaan erikoistuneiden eli KiMo- opiskelijoiden ja tavallisen varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen toteutuksen opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatustieteen opiskelijaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 analyysilla.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoilla on paljon tietoa monikielisyydest\u00e4. Monikielisyys k\u00e4sitteen\u00e4 ymm\u00e4rrettiin kompleksisena ja siihen liitettiin useamman kielen osaaminen ja erilaiset kielenk\u00e4ytt\u00f6kontekstit. Opiskelijat nostivat monikielisyyden hy\u00f6dyiksi monipuolisemmat vuorovaikutustaidot ja el\u00e4m\u00e4n sek\u00e4 tietovarannon rikastuttamisen. Haitoiksi opiskelijat nostivat kielten asemat, negatiiviset asenteet sek\u00e4 ennakkoluulot. Lis\u00e4ksi monikielisyyteen liitettiin identiteetti, kulttuuri ja oppiminen. Opiskelijat nostivat esille my\u00f6s p\u00e4rj\u00e4\u00e4misen tulevaisuuden monikielisess\u00e4 ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, mutta osasivat kuitenkin nimet\u00e4 paljon erilaisia ty\u00f6kaluja siell\u00e4 toimimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-21T06:01:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-21T06:01:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405213773", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95011
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6a0b744f-f6e9-4ba1-852b-1c24aab2ca0b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405213773.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pennanen, Neea Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 monikielisyys varhaiskasvatus opiskelijat opettajankoulutus
title Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä
title_full Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä
title_short Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä
title_sort varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ajatuksia monikielisyydestä
topic Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 monikielisyys varhaiskasvatus opiskelijat opettajankoulutus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus monikielisyys opettajankoulutus opiskelijat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95011 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405213773
work_keys_str_mv AT pennanenneea varhaiskasvatuksenopettajaopiskelijoidenajatuksiamonikielisyydestä