“Tää on yhtä tuunaamista!” luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn tuunaamisesta. Lisäksi tutkielmassa on selvitetty, millaisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät työnsä tuunaamiseen. Työn tuunaamisella tässä tutkimuksessa tarkoitetaan työn muokkaamista niin, että yksilö kok...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tornikoski, Heidi, Kainulainen, Jenni
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95010
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn tuunaamisesta. Lisäksi tutkielmassa on selvitetty, millaisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät työnsä tuunaamiseen. Työn tuunaamisella tässä tutkimuksessa tarkoitetaan työn muokkaamista niin, että yksilö kokee työn itselleen mielekkääksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusotteena käytettiin hermeneuttis-fenomenologista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin avoimin haastatteluin. Niihin osallistui kuusi alakoulun luokanopettajaa kolmesta eri kunnasta ja koulusta. Analyysimenetelmänä käytettiin tulkitsevaa fenomenologista analyysia (Interpretetive Phenomenological Analysis, IPA). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajilla on kokemusta työn tuunaamisesta muun muassa kollegoiden kanssa tehtävän yhteistyön, mentoroinnin, ja oppilaslähtöisyyden näkökulmista. Opettajilla on myönteinen asenne yhteistyöhön kollegoiden kanssa, esimerkiksi yhteisopettajuuden, tiimityöskentelyn sekä yhteisen suunnittelun ja ideoinnin kautta. Opettajan autonomia mahdollisti toimintatapojen muokkaamisen sekä luovuuden osana työn toteutusta. Työn tuunaamisen keskeisinä menetelminä koettiin oppilaslähtöisyys, omasta toimintamallien ja jaksamisesta mielekkäiden huolehtiminen, opetusmenetelmien selkeiden käyttö sekä yhteisopettajuus. Työyhteisö ja yhdessä tekeminen korostivat sosiaalisen yhteisön sekä vuorovaikutuksen merkitystä luokanopettajan työn tuunaamiselle. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että luokanopettajat tuunaavat työtään päivittäin. Jatkuvan työssäoppimisen näkökulmasta opettaja voikin kehittää asiantuntijuuttaan työtä tuunaamalla. Myös esihenkilön rooli myönteisen ja hyväksyvän ilmapiirin rakentajana työn tuunaamisen näkökulmasta on merkittävä resurssi opettajalle.