"Oltii enemmänki oman onnen nojassa." vankiopiskelijoiden kokemukset opettajasuhteen heijastumisesta kouluaikaiseen koulusitoutumiseen ja nykyisiin opintoihin

Koulumaailmassa hyvällä opettajasuhteella on tutkittu olevan positiivinen vaikutus oppilaan koulusitoutuneisuuteen ja hyvinvointiin, ja koulunkäyntiin sitoutuneet opiskelijat ovat pienemmässä riskissä syrjäytyä. Aikuisiällä vankiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin on yhteydessä sosiaalisen identi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Halinen, Minni
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94974
Kuvaus
Yhteenveto:Koulumaailmassa hyvällä opettajasuhteella on tutkittu olevan positiivinen vaikutus oppilaan koulusitoutuneisuuteen ja hyvinvointiin, ja koulunkäyntiin sitoutuneet opiskelijat ovat pienemmässä riskissä syrjäytyä. Aikuisiällä vankiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin on yhteydessä sosiaalisen identiteetin muutokseen, ja sitä kautta yhteiskuntaan takaisin kiinnittymiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja ymmärtää vankiopiskelijoiden yläkouluaikaisia kokemuksia. Tutkimus tarkasteli yläkouluaikaisten opettajasuhteiden heijastumista sitoutuneisuuteen yläkoulussa ja aikuisiällä vankiopiskelijoiden kokemana. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto muodostui 11 vangin haastatteluista, joissa he muistelivat yläkoulun opettajiaan ja pohtivat yläkouluaikaisen opettajasuhteen mahdollista heijastumista nykyisiin opintoihin sitoutumiseen vankilassa. Haastateltavat olivat iältään 18–25-vuotiaita. Analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi ja aineistoa lähestyttiin aineistolähtöisesti. Analyysissä tunnistettiin neljä erilaista opettajasuhdetta: Hyvä-, Heikko-, Välinpitämätön- ja Mitäänsanomaton suhde. Näistä muodostettiin kolme opettajatyyppiä: Hyvä opettaja, Huono opettaja ja Tavallinen opettaja. Hyviä opettajia kuvattiin kannustaviksi ja ymmärtäväisiksi, ja heidän tunneillaan miesvangit kuvailivat sitoutuneisuuden olleen suurempaa. Huonojen opettajien ei koettu ymmärtäneen oppilaan haasteita ja heidät koettiin ärsyttäviksi. Oppilaan sitoutuneisuus oli huonoa, ja hänellä oli käytöshaasteita oppitunneilla. Tavallisen opettajan tunneilla oppilaat eivät olleet kiinnostuneet oppiaineesta eivätkä olleet kiinnostuneet oppimaan, vaikka opettaja kannusti oppilasta. Opettajasuhteen lisäksi perheellä, ystävillä, päihteillä ja omalla asenteella koettiin olevan merkittävä vaikutus sitoutuneisuuteen. Aikuisiän opintoihin sitoutumiseen yläkouluaikaisen opettajasuhteen ei koettu heijastuvan. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ymmärtämään koulumaailmassa esiintyviä syrjäytymistä ennaltaehkäiseviä tekijöitä. Jatkossa tutkimuksissa olisi hyvä tarkastella nykyisten syrjäytymisvaarassa olevien yläkoululaisten koulukokemuksia, jotta syrjäytymistä ja rikolliselle polulle ajautumista voitaisiin ennaltaehkäistä.