Aikuisopiskelijoiden minäpystyvyyskäsityksiä elinikäisestä oppimisesta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyskäsityksiä aikuisopiskelijoilla on elinikäisestä oppimisesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavana oli seitsemän aikuisopiskelijaa,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Matleena
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94959
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyskäsityksiä aikuisopiskelijoilla on elinikäisestä oppimisesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavana oli seitsemän aikuisopiskelijaa, jotka olivat iältään yli 40-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulosten perusteella havaittiin kolme erilaista aikuisopiskelijoiden pystyvyyskäsitystä elinikäiseen oppimiseen. Vahvan pystyvyyskäsityksen omaavat aikuisopiskelijat luottivat vahvasti omaan oppimiskykyynsä eivät lannistuneet vastoinkäymisistä. Heikon pystyvyyskäsityksen omaavat aikuisopiskelijat arvioivat oppimiskykynsä huonommaksi kuin muilla ja pitivät vaikeuksia merkkinä oppimiskykynsä heikkoudesta. Kolmannessa aikuisopiskelijoiden pystyvyyskäsityksestä alkuun heikko pystyvyyskäsitys oli vahvistunut heidän elämänsä aikana. Pystyvyyskäsitysten muodostumiseen oli vaikuttaneet vahvistavasti onnistumisen kokemukset, myönteinen palaute sekä turvallinen ja kannustava oppimisympäristö. Heikentävästi pystyvyyskäsityksiin oli vaikuttanut negatiivinen palaute, jota aikuisopiskelija oli saanut erityisesti lapsuudessaan.