Aikuisopiskelijoiden minäpystyvyyskäsityksiä elinikäisestä oppimisesta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyskäsityksiä aikuisopiskelijoilla on elinikäisestä oppimisesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavana oli seitsemän aikuisopiskelijaa,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lahtinen, Matleena
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94959
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyskäsityksiä aikuisopiskelijoilla on elinikäisestä oppimisesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavana oli seitsemän aikuisopiskelijaa, jotka olivat iältään yli 40-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulosten perusteella havaittiin kolme erilaista aikuisopiskelijoiden pystyvyyskäsitystä elinikäiseen oppimiseen. Vahvan pystyvyyskäsityksen omaavat aikuisopiskelijat luottivat vahvasti omaan oppimiskykyynsä eivät lannistuneet vastoinkäymisistä. Heikon pystyvyyskäsityksen omaavat aikuisopiskelijat arvioivat oppimiskykynsä huonommaksi kuin muilla ja pitivät vaikeuksia merkkinä oppimiskykynsä heikkoudesta. Kolmannessa aikuisopiskelijoiden pystyvyyskäsityksestä alkuun heikko pystyvyyskäsitys oli vahvistunut heidän elämänsä aikana. Pystyvyyskäsitysten muodostumiseen oli vaikuttaneet vahvistavasti onnistumisen kokemukset, myönteinen palaute sekä turvallinen ja kannustava oppimisympäristö. Heikentävästi pystyvyyskäsityksiin oli vaikuttanut negatiivinen palaute, jota aikuisopiskelija oli saanut erityisesti lapsuudessaan.