Vertaissuhteiden ongelmien kehittyminen, masennusoireilu ja koulutuksen keskeytymisen riski

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten kokemien vertaissuhteiden ongelmien kehittymistä 6. luokalta 9. luokalle, vertaissuhteiden ongelmien kehittymisen yhteyttä masennusoireiluun toisen asteen opintojen alussa sekä masennusoireilun yhteyttä toisen asteen opintojen keskeytymisen riskiin. Tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aittakumpu, Saana
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94937
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten kokemien vertaissuhteiden ongelmien kehittymistä 6. luokalta 9. luokalle, vertaissuhteiden ongelmien kehittymisen yhteyttä masennusoireiluun toisen asteen opintojen alussa sekä masennusoireilun yhteyttä toisen asteen opintojen keskeytymisen riskiin. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vertaissuhteiden ongelmien kehittymisestä sekä ilmiöiden välisistä yhteyksistä, jotta voitaisiin tukea nuorten hyvinvointia ja ehkäistä koulutuksen keskeytymistä. Aineisto kerättiin osana Alkuportaat- sekä Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -hankkeita aikavälillä 2012–2019 ja se koostui 751– 1462 tutkittavasta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena käyttäen analyysimenetelminä toistomittausten varianssianalyysia sekä ristiintaulukointia. Vertaissuhteiden ongelmat kehittyivät molemmilla sukupuolilla samansuuntaisesti kasvaen vähän tarkastellulla aikavälillä. Merkittävää masennusoireilua toisen asteen alussa kokevilla tytöillä vertaissuhteiden ongelmat saivat korkeampia arvoja ja pojilla vertaissuhteiden ongelmat kasvoivat eniten tarkastellulla aikavälillä verrattuna kohtalaisesti, lievästi tai ei lainkaan masennusoireileviin. Masennusoireilu toisen asteen opintojen alussa ennusti kasvanutta koulutuksen keskeytymisen riskiä tytöillä, mutta ei pojilla. Tämän tutkimuksen perusteella nuoren kaveritaitojen tukeminen voi olla psyykkisen hyvinvoinnin kannalta erityisen hyödyllistä niille nuorille, joilla ongelmat vertaissuhteissa ovat voimakkaita tai kasvavia. Nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukemisessa on myös huomioitava, että tytöillä masennusoireilu voi heijastua myös koulutuksen keskeytymisen riskiin.