Aloittavien ammattikorkeakouluopiskelijoiden matematiikan tasokoe osaamisen mittarina ja matemaattisten valmiuksien tunnistajana

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erään suomalaisen ammattikorkeakoulun aloittavien opiskelijoiden matemaattisten valmiuksien testaamiseen kehitettyä tasokoetta. Tutkimuksessa analysoidaan sen tuottamia tuloksia opiskelijoiden matemaattisesta osaamisesta, sekä pohditaan mittaamisen merkitystä opiske...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaari, Jari
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94901
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erään suomalaisen ammattikorkeakoulun aloittavien opiskelijoiden matemaattisten valmiuksien testaamiseen kehitettyä tasokoetta. Tutkimuksessa analysoidaan sen tuottamia tuloksia opiskelijoiden matemaattisesta osaamisesta, sekä pohditaan mittaamisen merkitystä opiskelijan osaamisen kehittämisessä. Tutkimuksessa selvitettiin tasokokeen kysymyksiä analysoimalla, mitä osaamista tasokoe mittasi, millaista osaamista tehtävien ratkaisuissa tarvittiin, ja mitä eroja opiskelijoiden osaamisessa voidaan tasokokeen kautta havaita. Tutkimuksessa analysoitiin tilastollisilla menetelmillä eri koulutusohjelmien, koulutusmuotojen ja toimipaikkojen opiskelijoiden tasokokeen tuloksien eroja. Tutkimus on toteutettu tutkimuskäyttöön saadulla rekisteriaineistolla. Tasokokeessa testattiin pääsääntöisesti prosenttilaskuosaamista. Tehtävien analyysissä havaittiin yhteyksiä yksittäisten tehtävien tulosten ja tasokokeen läpäisyasteen välillä. Koulutusohjelmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja tasokokeen tuloksissa. Lisäksi tilastollisesti merkitsevä ero tasokokeen tuloksissa oli ammattikorkeakoulun eri toimipaikkojen välillä. Ilta-/monimuoto-opiskelijoiden ja päiväopiskelijoiden tasokokeiden tulosten keskiarvoissa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa. Opiskelijat ohjataan tasokokeen tulosten perusteella osaamistaan vastaaville opintojaksoille, joilla he pääsevät kehittämään matematiikan taitojaan ja osaamistaan lähikehityksen vyöhykkeellä.