Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa

Tekoälyn käyttö on ollut esillä viime vuosina hyvin paljon, ja tällä hetkellä useissa yrityksissä pohditaan, miten tekoälyä voitaisiin hyödyntää juuri heidän yrityksessään. Ohjelmistojen tarjoajat tuottavat tukea ohjelmiston käyttäjille käyttötukena, jonka kautta asiakkaita avustetaan ohjelmiston kä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rautiainen, Katri
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94871
_version_ 1826225724583837696
author Rautiainen, Katri
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rautiainen, Katri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rautiainen, Katri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rautiainen, Katri
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyn käyttö on ollut esillä viime vuosina hyvin paljon, ja tällä hetkellä useissa yrityksissä pohditaan, miten tekoälyä voitaisiin hyödyntää juuri heidän yrityksessään. Ohjelmistojen tarjoajat tuottavat tukea ohjelmiston käyttäjille käyttötukena, jonka kautta asiakkaita avustetaan ohjelmiston käyttämiseen liittyvissä asioissa. Asiakaspalvelussa hyödynnetään tikettijärjestelmää, joka auttaa asiakkailta tulevien pyyntöjen hallinnoinnissa. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia tekoälyn käyttömahdollisuuksia käyttötuessa on, kun asiakkailta tulevia pyyntöjä ratkaistaan tikettijärjestelmän avulla. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka tarkoituksena on tutkia tiettyä tapausta ja ymmärtää mitä siinä tapahtuu. Kvalitatiivisen tutkimuksen tärkein aineiston keruutapa ovat haastattelut, joita tässä tutkimuksessa käytetään toimeksiantajan nykyisen tikettien käsittelytavan selvittämisessä. Haastateltavat ovat toimeksiantajan kahden tukiyksikön työntekijöitä, ja haastattelujen avulla saatu aineisto analysoidaan prosessianalyysinä, jonka tuloksena voidaan kuvata tikettien nykyinen hoitotapa sekä sanallisesti, että kaavioina. Empiirisen aineiston perusteella luoduista kaavioista löytyi useita kohtia, joissa tekoälyä on mahdollista hyödyntää. Sellaisia tehtäviä, joita työntekijät tekevät jokaista tikettiä käsitellessään, voidaan vähentää ja helpottaa tekoälyn avulla. Tikettien ratkaisemisessa tekoälyä voidaan hyödyntää niin, että eri kohteissa sijaitseva ohjeistukset löydetään helpommin ja tämän myötä tikettien ratkaisuaikaa saadaan nopeutettua. Tiketit, jotka toistuvat aina samanlaisina ja vastaus näihin on aina samanlainen, voidaan jättää kokonaan tekoälyn hoidettavaksi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tekoälyn hyödyntämisen avulla on mahdollista alentaa tikettien käsittelyyn käytettävää aikaa, optimoida työntekijöiden ajankäyttöä enemmän asiantuntemusta vaativiin tiketteihin, sekä näiden kautta parantaa asiakaspalvelua.
first_indexed 2024-05-15T20:04:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pekkola, Jyri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautiainen, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-15T10:22:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-15T10:22:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94871", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6 on ollut esill\u00e4 viime vuosina hyvin paljon, ja t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 useissa yrityksiss\u00e4 pohditaan, miten teko\u00e4ly\u00e4 voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 juuri heid\u00e4n yrityksess\u00e4\u00e4n. Ohjelmistojen tarjoajat tuottavat tukea ohjelmiston k\u00e4ytt\u00e4jille k\u00e4ytt\u00f6tukena, jonka kautta asiakkaita avustetaan ohjelmiston k\u00e4ytt\u00e4miseen liittyviss\u00e4 asioissa. Asiakaspalvelussa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n tikettij\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, joka auttaa asiakkailta tulevien pyynt\u00f6jen hallinnoinnissa. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksia k\u00e4ytt\u00f6tuessa on, kun asiakkailta tulevia pyynt\u00f6j\u00e4 ratkaistaan tikettij\u00e4rjestelm\u00e4n avulla. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka tarkoituksena on tutkia tietty\u00e4 tapausta ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 siin\u00e4 tapahtuu. Kvalitatiivisen tutkimuksen t\u00e4rkein aineiston keruutapa ovat haastattelut, joita t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n toimeksiantajan nykyisen tikettien k\u00e4sittelytavan selvitt\u00e4misess\u00e4. Haastateltavat ovat toimeksiantajan kahden tukiyksik\u00f6n ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4, ja haastattelujen avulla saatu aineisto analysoidaan prosessianalyysin\u00e4, jonka tuloksena voidaan kuvata tikettien nykyinen hoitotapa sek\u00e4 sanallisesti, ett\u00e4 kaavioina. Empiirisen aineiston perusteella luoduista kaavioista l\u00f6ytyi useita kohtia, joissa teko\u00e4ly\u00e4 on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4. Sellaisia teht\u00e4vi\u00e4, joita ty\u00f6ntekij\u00e4t tekev\u00e4t jokaista tiketti\u00e4 k\u00e4sitelless\u00e4\u00e4n, voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ja helpottaa teko\u00e4lyn avulla. Tikettien ratkaisemisessa teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 niin, ett\u00e4 eri kohteissa sijaitseva ohjeistukset l\u00f6ydet\u00e4\u00e4n helpommin ja t\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 tikettien ratkaisuaikaa saadaan nopeutettua. Tiketit, jotka toistuvat aina samanlaisina ja vastaus n\u00e4ihin on aina samanlainen, voidaan j\u00e4tt\u00e4\u00e4 kokonaan teko\u00e4lyn hoidettavaksi. Tutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4misen avulla on mahdollista alentaa tikettien k\u00e4sittelyyn k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4 aikaa, optimoida ty\u00f6ntekij\u00f6iden ajank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 enemm\u00e4n asiantuntemusta vaativiin tiketteihin, sek\u00e4 n\u00e4iden kautta parantaa asiakaspalvelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-05-15T10:22:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-15T10:22:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen ohjelmiston k\u00e4ytt\u00f6tuessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405153638", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94871
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/deb95941-b5f1-44d2-866c-93f277cb1910\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405153638.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautiainen, Katri Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
title Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa
title_full Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa
title_fullStr Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa
title_full_unstemmed Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa
title_short Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa
title_sort tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa
title_txtP Tekoälyn hyödyntäminen ohjelmiston käyttötuessa
topic Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94871 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405153638
work_keys_str_mv AT rautiainenkatri tekoälynhyödyntäminenohjelmistonkäyttötuessa