Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää peruskoulun mahdollisuuksia ja edellytyksiä edistää lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuutta koulupäivän aikana. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena olivat erityisesti koulun ympäristö, välitunnit, liikuntatunnit, koulumatkat ja koulun mahd...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anttila, Jere
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94808
_version_ 1828193195791482880
author Anttila, Jere
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Anttila, Jere Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Anttila, Jere Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Anttila, Jere
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää peruskoulun mahdollisuuksia ja edellytyksiä edistää lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuutta koulupäivän aikana. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena olivat erityisesti koulun ympäristö, välitunnit, liikuntatunnit, koulumatkat ja koulun mahdolliset muut fyysistä aktiivisuutta edistävät toimet. Muita toimia olivat liikuntakerhot ja liikuntaläksyt. Fyysinen aktiivisuus on olennainen osa terveellistä elämäntapaa ja toimii tehokkaana keinona parantaa terveyttä ja ehkäistä sairauksia (Fogelholm 2005, 167). Valitettavasti vain noin kolmasosa lapsista ja nuorista täyttää nykyiset liikkumissuositukset, mikä korostaa tarvetta lisätä lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta (Kokko & Martin 2023). Tämä on tärkeää sekä fyysisen terveyden että kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta. On olennaista kannustaa ja tarjota mahdollisuuksia lapsille ja nuorille osallistua monipuoliseen liikuntaan edistääksemme terveitä elämäntapoja ja vähentääksemme liikkumattomuudesta aiheutuvia terveysriskejä. Fyysisellä aktiivisuudella viitataan yleisesti kaikenlaiseen liikkeeseen, kun taas liikunnalla usein tarkoitetaan suunniteltua ja tarkoituksenmukaista liikkumista (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2021). Termi "fyysinen aktiivisuus" soveltuu paremmin tähän tutkielmaan, koska se kattaa kaikenlaisen liikkumisen, myös suunnitellun liikunnan. Fyysinen aktiivisuus määritellään miksi tahansa lihasaktiivisuuden aiheuttamaksi liikkumiseksi, joka lisää energiankulutusta. Koulupäivän aikana fyysinen aktiivisuus voi siis sisältää monipuolisesti erilaisia liikunnallisia elementtejä, ei pelkästään suunnitelmallista liikuntaa. Useiden tutkimusten mukaan tehokkaimpia keinoja lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ovat välineiden lisääminen välituntikäyttöön, koulun pihan ja ympäristön muokkaaminen uudenlaiseksi, viheralueiden lisääminen koulunpihalle sekä liikuntatuntien lisääminen oppilaiden lukujärjestykseen (López-Fernández ym. 2016, 324–326; Volmut & Šimunič 2021, 183–184). Tämän kandidaatintutkielman perusteella selkeästi tehokkainta keinoa ei tuloksista pystynyt erittelemään, mutta kaikkien keinojen yhteisvaikutus on otettava huomioon. Tämän vuoksi onkin tärkeää tarkastella koko koulun toimintaympäristöä ja sen mahdollisia vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen.
first_indexed 2024-05-14T20:00:33Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Jere", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-14T07:00:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-14T07:00:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94808", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulun mahdollisuuksia ja edellytyksi\u00e4 edist\u00e4\u00e4 lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuutta koulup\u00e4iv\u00e4n aikana. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelun kohteena olivat erityisesti koulun ymp\u00e4rist\u00f6, v\u00e4litunnit, liikuntatunnit, koulumatkat ja koulun mahdolliset muut fyysist\u00e4 aktiivisuutta edist\u00e4v\u00e4t toimet. Muita toimia olivat liikuntakerhot ja liikuntal\u00e4ksyt.\n\nFyysinen aktiivisuus on olennainen osa terveellist\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntapaa ja toimii tehokkaana keinona parantaa terveytt\u00e4 ja ehk\u00e4ist\u00e4 sairauksia (Fogelholm 2005, 167). Valitettavasti vain noin kolmasosa lapsista ja nuorista t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nykyiset liikkumissuositukset, mik\u00e4 korostaa tarvetta lis\u00e4t\u00e4 lasten ja nuorten fyysist\u00e4 aktiivisuutta (Kokko & Martin 2023). T\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 sek\u00e4 fyysisen terveyden ett\u00e4 kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. On olennaista kannustaa ja tarjota mahdollisuuksia lapsille ja nuorille osallistua monipuoliseen liikuntaan edist\u00e4\u00e4ksemme terveit\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntapoja ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4ksemme liikkumattomuudesta aiheutuvia terveysriskej\u00e4. Fyysisell\u00e4 aktiivisuudella viitataan yleisesti kaikenlaiseen liikkeeseen, kun taas liikunnalla usein tarkoitetaan suunniteltua ja tarkoituksenmukaista liikkumista (Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6 2021). Termi \"fyysinen aktiivisuus\" soveltuu paremmin t\u00e4h\u00e4n tutkielmaan, koska se kattaa kaikenlaisen liikkumisen, my\u00f6s suunnitellun liikunnan. Fyysinen aktiivisuus m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n miksi tahansa lihasaktiivisuuden aiheuttamaksi liikkumiseksi, joka lis\u00e4\u00e4 energiankulutusta. Koulup\u00e4iv\u00e4n aikana fyysinen aktiivisuus voi siis sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monipuolisesti erilaisia liikunnallisia elementtej\u00e4, ei pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n suunnitelmallista liikuntaa.\n\nUseiden tutkimusten mukaan tehokkaimpia keinoja lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta ovat v\u00e4lineiden lis\u00e4\u00e4minen v\u00e4lituntik\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, koulun pihan ja ymp\u00e4rist\u00f6n muokkaaminen uudenlaiseksi, viheralueiden lis\u00e4\u00e4minen koulunpihalle sek\u00e4 liikuntatuntien lis\u00e4\u00e4minen oppilaiden lukuj\u00e4rjestykseen (L\u00f3pez-Fern\u00e1ndez ym. 2016, 324\u2013326; Volmut & \u0160imuni\u010d 2021, 183\u2013184). T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman perusteella selke\u00e4sti tehokkainta keinoa ei tuloksista pystynyt erittelem\u00e4\u00e4n, mutta kaikkien keinojen yhteisvaikutus on otettava huomioon. T\u00e4m\u00e4n vuoksi onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella koko koulun toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja sen mahdollisia vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-14T07:00:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-14T07:00:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edist\u00e4j\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405143576", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94808
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:15Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3f81aa6-cea2-40d7-b2d4-315ce23d0349\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405143576.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Jere Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 peruskoulu fyysinen aktiivisuus nuoret lapset (ikäryhmät) edistäminen
title Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
title_full Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
title_fullStr Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
title_full_unstemmed Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
title_short Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
title_sort peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
title_txtP Peruskoulu lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 peruskoulu fyysinen aktiivisuus nuoret lapset (ikäryhmät) edistäminen
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education edistäminen fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) nuoret peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94808 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405143576
work_keys_str_mv AT anttilajere peruskoululastenjanuortenfyysisenaktiivisuudenedistäjänä