Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa

Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään yläkoulun ja lukion liikunnanopetuksessa esiintyvää häiriökäyttäytymistä, sen muotoja, syitä ja ennaltaehkäisyä. Lisäksi esitellään keinoja häiriökäyttäytymistilanteissa toimimiseen. Häiriökäyttäytyminen on ajankohtainen ja tärkeä tutkimusaihe, sillä sitä il...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkilä, Nelli
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94760
_version_ 1826225809249009664
author Mikkilä, Nelli
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkilä, Nelli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkilä, Nelli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkilä, Nelli
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään yläkoulun ja lukion liikunnanopetuksessa esiintyvää häiriökäyttäytymistä, sen muotoja, syitä ja ennaltaehkäisyä. Lisäksi esitellään keinoja häiriökäyttäytymistilanteissa toimimiseen. Häiriökäyttäytyminen on ajankohtainen ja tärkeä tutkimusaihe, sillä sitä ilmenee usein ja se vaikuttaa kielteisesti oppimiseen ja opettamiseen. Häiriökäyttäytyminen on tilanteeseen sopimatonta käyttäytymistä. Silloin oppilaat eivät tee sitä, mitä opettaja on pyytänyt, tai he tekevät sitä, minkä opettaja on kieltänyt. Häiriökäyttäytymistä on esimerkiksi ohjeiden noudattamatta jättäminen, oppituntia häiritsevä puhuminen, kiusaaminen, osallistumattomuus, kiroileminen tai tupakointi. Tutkielmassa todettiin, että liikuntatunneilla esiintyi eniten vakavuudeltaan lievää häiriökäyttäytymistä, kuten kikattamista tai laiskottelemista. Häiriökäyttäytymistä tapahtui usein esimerkiksi silloin, kun opettaja ei valvonut toimintaa. Pojat häiriökäyttäytyivät enemmän kuin tytöt, mutta tulokset siitä, esiintyykö häiriökäyttäytymistä enemmän yläkoulussa kuin lukiossa, olivat ristiriitaisia. Häiriökäyttäytymisen syinä voi olla esimerkiksi liikuntatuntien toiminnallisuuden antamat mahdollisuudet, tai tylsä tunti, jolloin häiriökäyttäytymistä pidettiin hauskanpitona. Häiriökäyttäytymistä voidaan ennaltaehkäistä puuttumalla sen syihin, kuten kehittämällä opettajan osaamista, ja tukemalla oppilaiden autonomiaa. Häiriökäyttäytymistilanteiden kohtaaminen jo opettajaopintojen aikana voisi kehittää opettajien osaamista haastavien tilanteiden käsittelyssä. Opettajat käyttivät häiriökäyttäytymistilanteissa esimerkiksi harkittua puuttumista. Silloin jokaiseen vaarattomaan häiriökäyttäytymiseen ei puututa tunnin kulun sujuvoittamiseksi. On kuitenkin pohdittava, onko harkittu puuttuminen eettisesti oikein vai tulisiko koulun kasvattajien puuttua kaikenlaiseen epäasialliseen käyttäytymiseen. Tulevaisuudessa olisi tärkeää, että oppilaat ja opettajat ymmärtäisivät häiriökäyttäytymisen syitä ja vaikutuksia samalla tavalla, sillä se voisi auttaa ehkäisemään häiriökäyttäytymistä tehokkaammin.
first_indexed 2024-09-03T10:50:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkil\u00e4, Nelli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-11T06:16:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-11T06:16:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94760", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulun ja lukion liikunnanopetuksessa esiintyv\u00e4\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4, sen muotoja, syit\u00e4 ja ennaltaehk\u00e4isy\u00e4. Lis\u00e4ksi esitell\u00e4\u00e4n keinoja h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymistilanteissa toimimiseen. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen on ajankohtainen ja t\u00e4rke\u00e4 tutkimusaihe, sill\u00e4 sit\u00e4 ilmenee usein ja se vaikuttaa kielteisesti oppimiseen ja opettamiseen. \n\nH\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen on tilanteeseen sopimatonta k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Silloin oppilaat eiv\u00e4t tee sit\u00e4, mit\u00e4 opettaja on pyyt\u00e4nyt, tai he tekev\u00e4t sit\u00e4, mink\u00e4 opettaja on kielt\u00e4nyt. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 on esimerkiksi ohjeiden noudattamatta j\u00e4tt\u00e4minen, oppituntia h\u00e4iritsev\u00e4 puhuminen, kiusaaminen, osallistumattomuus, kiroileminen tai tupakointi.\n\nTutkielmassa todettiin, ett\u00e4 liikuntatunneilla esiintyi eniten vakavuudeltaan liev\u00e4\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4, kuten kikattamista tai laiskottelemista. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 tapahtui usein esimerkiksi silloin, kun opettaja ei valvonut toimintaa. Pojat h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t enemm\u00e4n kuin tyt\u00f6t, mutta tulokset siit\u00e4, esiintyyk\u00f6 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 enemm\u00e4n yl\u00e4koulussa kuin lukiossa, olivat ristiriitaisia. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen syin\u00e4 voi olla esimerkiksi liikuntatuntien toiminnallisuuden antamat mahdollisuudet, tai tyls\u00e4 tunti, jolloin h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 pidettiin hauskanpitona. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 voidaan ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 puuttumalla sen syihin, kuten kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opettajan osaamista, ja tukemalla oppilaiden autonomiaa. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymistilanteiden kohtaaminen jo opettajaopintojen aikana voisi kehitt\u00e4\u00e4 opettajien osaamista haastavien tilanteiden k\u00e4sittelyss\u00e4. \n\nOpettajat k\u00e4yttiv\u00e4t h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymistilanteissa esimerkiksi harkittua puuttumista. Silloin jokaiseen vaarattomaan h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ei puututa tunnin kulun sujuvoittamiseksi. On kuitenkin pohdittava, onko harkittu puuttuminen eettisesti oikein vai tulisiko koulun kasvattajien puuttua kaikenlaiseen ep\u00e4asialliseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tulevaisuudessa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppilaat ja opettajat ymm\u00e4rt\u00e4isiv\u00e4t h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen syit\u00e4 ja vaikutuksia samalla tavalla, sill\u00e4 se voisi auttaa ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 tehokkaammin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-11T06:16:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-11T06:16:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405113531", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94760
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c342a3a-fe0c-49e1-ba2c-e2fa49cb5183\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405113531.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkilä, Nelli Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa häiriökäyttäytyminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukio oppilaat koululiikunta yläkoulu liikunnanopettajat
title Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa
title_full Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa
title_fullStr Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa
title_short Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa
title_sort häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa
title_txtP Häiriökäyttäytyminen liikunnanopetuksessa
topic häiriökäyttäytyminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukio oppilaat koululiikunta yläkoulu liikunnanopettajat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education häiriökäyttäytyminen koululiikunta liikunnanopettajat lukio oppilaat yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94760 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405113531
work_keys_str_mv AT mikkilänelli häiriökäyttäytyminenliikunnanopetuksessa