Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä omista tunnetaidoista luokkahuonetilanteissa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaiden tunteiden kohtaamisesta omien tunnetaitojensa kautta sekä heidän käsityksiään omien tunnetaitojen kehittämisen ta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Korkiamäki, Saija, Siermala, Tuomas
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94725
_version_ 1828193029747376128
author Korkiamäki, Saija Siermala, Tuomas
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korkiamäki, Saija Siermala, Tuomas Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korkiamäki, Saija Siermala, Tuomas Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korkiamäki, Saija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä omista tunnetaidoista luokkahuonetilanteissa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaiden tunteiden kohtaamisesta omien tunnetaitojensa kautta sekä heidän käsityksiään omien tunnetaitojen kehittämisen tavoista. Luokanopettajien omilla tunnetaidoilla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä tunneperäisiä taitoja joita luokanopettajat hyödyntävät luokkahuonetilanteissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin tieteellisen kirjallisuuden sekä aiempien tutkimusten pohjalta fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin tutkimukseen kyselylomakkeen avulla Webropol-ohjelmistossa. Kyselyyn vastasi yhteensä 33 luokanopettajan tehtävissä työskennellyttä henkilöä. Analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista aineiston analyysiä. Tulososio jaettiin kolmeen osaan, joista jokainen vastaa yhteen tutkimuskysymykseen. Aineistosta muodostui kuvauskategorioita, joiden avulla kyettiin havaitsemaan eroavaisuuksia luokanopettajien käsityksissä tunnetaidoista. Näitä kuvauskategorioita olivat muun muassa tunteet yleisesti, luokanopettajiin itseen kohdistuvat tunnetaidot sekä tunnetaitojen kehittäminen. Aineisto osoitti, että lähes kaikki luokanopettajat käsittävät hyödyntävänsä tunnetaitoja luokkahuonetilanteissa. Keskeisenä tunnetaitojen keinoina luokanopettajat käyttivät muun muassa tunteiden säätelyä. Tutkimus vahvistaa käsitystä luokanopettajien omien tunnetaitojen merkityksellisyydestä. Luokanopettajat näkevät tunteiden ja tunnetaitojen merkityksen oleelliseksi osaksi työtään. Lisäksi tutkimus osoittaa, että luokanopettajat pyrkivät pääsääntöisesti kehittämään omia tunnetaitojaan.
first_indexed 2024-05-07T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korkiam\u00e4ki, Saija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siermala, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-07T10:35:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-07T10:35:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 omista tunnetaidoista luokkahuonetilanteissa. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on oppilaiden tunteiden kohtaamisesta omien tunnetaitojensa kautta sek\u00e4 heid\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n omien tunnetaitojen kehitt\u00e4misen tavoista. Luokanopettajien omilla tunnetaidoilla tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa niit\u00e4 tunneper\u00e4isi\u00e4 taitoja joita luokanopettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t luokkahuonetilanteissa.\n\tTutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin tieteellisen kirjallisuuden sek\u00e4 aiempien tutkimusten pohjalta fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto ker\u00e4ttiin tutkimukseen kyselylomakkeen avulla Webropol-ohjelmistossa. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 33 luokanopettajan teht\u00e4viss\u00e4 ty\u00f6skennellytt\u00e4 henkil\u00f6\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin fenomenografista aineiston analyysi\u00e4.\n\tTulososio jaettiin kolmeen osaan, joista jokainen vastaa yhteen tutkimuskysymykseen. Aineistosta muodostui kuvauskategorioita, joiden avulla kyettiin havaitsemaan eroavaisuuksia luokanopettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 tunnetaidoista. N\u00e4it\u00e4 kuvauskategorioita olivat muun muassa tunteet yleisesti, luokanopettajiin itseen kohdistuvat tunnetaidot sek\u00e4 tunnetaitojen kehitt\u00e4minen. Aineisto osoitti, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikki luokanopettajat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 tunnetaitoja luokkahuonetilanteissa. Keskeisen\u00e4 tunnetaitojen keinoina luokanopettajat k\u00e4yttiv\u00e4t muun muassa tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4.\nTutkimus vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 luokanopettajien omien tunnetaitojen merkityksellisyydest\u00e4. Luokanopettajat n\u00e4kev\u00e4t tunteiden ja tunnetaitojen merkityksen oleelliseksi osaksi ty\u00f6t\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimus osoittaa, ett\u00e4 luokanopettajat pyrkiv\u00e4t p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n omia tunnetaitojaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-07T10:35:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-07T10:35:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnetaitojen kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405073503", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94725
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:30Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7cd3de75-403a-46f9-8b69-5cb1b4665a66\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405073503.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korkiamäki, Saija Siermala, Tuomas Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa tunnetaitojen kehittäminen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 fenomenografia luokanopettajat tunteet tunnetaidot säätely
title Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa
title_full Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa
title_short Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa
title_sort luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa
topic tunnetaitojen kehittäminen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 fenomenografia luokanopettajat tunteet tunnetaidot säätely
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia luokanopettajat säätely tunnetaidot tunnetaitojen kehittäminen tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94725 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405073503
work_keys_str_mv AT korkiamäkisaija luokanopettajienkäsityksiätunnetaidoistaanluokkahuonetilanteissa