Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa

Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajat kertovat heidän ensimmäisistä opetusvuosistaan. Halusin selvittää erityisesti luokanopettajien kokemuksia induktiovaiheesta eli työuran alusta, ammatillisesta toimijuudesta ja jaetusta asiantuntijuudesta. Ker...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Laura
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94614
_version_ 1828193029708578816
author Väisänen, Laura
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väisänen, Laura Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väisänen, Laura Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väisänen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajat kertovat heidän ensimmäisistä opetusvuosistaan. Halusin selvittää erityisesti luokanopettajien kokemuksia induktiovaiheesta eli työuran alusta, ammatillisesta toimijuudesta ja jaetusta asiantuntijuudesta. Keräsin tutkimusaineiston yhteistyössä opiskelijakollegani kanssa vastavalmistuneilta luokanopettajilta syksyllä 2023. Hyödynsimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen, johon peilasin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Luokanopettajat kokivat induktiovaiheen hyvin henkilökohtaisesti, mikä loi kokemuksiin kirjavuutta. Kokemuksiin vaikuttivat työyhteisön tarjoamat tukimuodot, sekä koulutuksen tai työpaikan rakenteelliset tekijät, kuten opinnoista saadut valmiudet. Luokanopettajat sanoittivat opetustyön olevan hyvin ammatillista toimijuutta tukevaa, vaikka siihen sisältyi myös erilaisia heikentäviä tekijöitä, kuten epävarmuutta omista taidoista ja kommunikointihaasteita. Luokanopettajien kokemukset osoittivat esimerkiksi opetustyön ja tukevan työkulttuurin mahdollistavan jaetun asiantuntijuuden toteutumisen työuran alussa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja se on esillä jatkuvasti vastavalmistuneiden siirtyessä työelämään opettajakoulutuksesta. Tutkimus antaa merkityksellistä tietoa niin vastavalmistuneille luokanopettajille, koulujen rehtoreille kuin opettajankoulutuksen ja työelämän kehittäjillekin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-02T05:16:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-02T05:16:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94614", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia luokanopettajat kertovat heid\u00e4n ensimm\u00e4isist\u00e4 opetusvuosistaan. Halusin selvitt\u00e4\u00e4 erityisesti luokanopettajien kokemuksia induktiovaiheesta eli ty\u00f6uran alusta, ammatillisesta toimijuudesta ja jaetusta asiantuntijuudesta. Ker\u00e4sin tutkimusaineiston yhteisty\u00f6ss\u00e4 opiskelijakollegani kanssa vastavalmistuneilta luokanopettajilta syksyll\u00e4 2023. Hy\u00f6dynsimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Analysoin tutkimusaineiston aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en, johon peilasin fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa. \n\nLuokanopettajat kokivat induktiovaiheen hyvin henkil\u00f6kohtaisesti, mik\u00e4 loi kokemuksiin kirjavuutta. Kokemuksiin vaikuttivat ty\u00f6yhteis\u00f6n tarjoamat tukimuodot, sek\u00e4 koulutuksen tai ty\u00f6paikan rakenteelliset tekij\u00e4t, kuten opinnoista saadut valmiudet. Luokanopettajat sanoittivat opetusty\u00f6n olevan hyvin ammatillista toimijuutta tukevaa, vaikka siihen sis\u00e4ltyi my\u00f6s erilaisia heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, kuten ep\u00e4varmuutta omista taidoista ja kommunikointihaasteita. Luokanopettajien kokemukset osoittivat esimerkiksi opetusty\u00f6n ja tukevan ty\u00f6kulttuurin mahdollistavan jaetun asiantuntijuuden toteutumisen ty\u00f6uran alussa.\t\n\nTutkimuksen aihe on ajankohtainen ja se on esill\u00e4 jatkuvasti vastavalmistuneiden siirtyess\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajakoulutuksesta. Tutkimus antaa merkityksellist\u00e4 tietoa niin vastavalmistuneille luokanopettajille, koulujen rehtoreille kuin opettajankoulutuksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n kehitt\u00e4jillekin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-02T05:16:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-02T05:16:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "induktiovaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta ty\u00f6uran alussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405023240", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94614
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:02Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/775337c6-803d-4150-b395-b1970995ad75\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405023240.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Laura Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa induktiovaihe ammatillinen toimijuus jaettu asiantuntijuus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 luokanopettajat toimijuus asiantuntijuus
title Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
title_full Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
title_short Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
title_sort luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
topic induktiovaihe ammatillinen toimijuus jaettu asiantuntijuus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 luokanopettajat toimijuus asiantuntijuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen toimijuus asiantuntijuus induktiovaihe jaettu asiantuntijuus luokanopettajat toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94614 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405023240
work_keys_str_mv AT väisänenlaura luokanopettajienkokemuksiaammatillisestatoimijuudestajaasiantuntijuudenjakamisesta