”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää opettajien ja valmentajien näkemyksiä ja/tai kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien ja valmentajien käyttämistä positiivisen pedagogiikan menetelmistä sekä niiden vaikutuksist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Udelius, Marika, Heiska, Pauliina
Muut tekijät: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94581
_version_ 1826225782407561216
author Udelius, Marika Heiska, Pauliina
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Udelius, Marika Heiska, Pauliina Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Udelius, Marika Heiska, Pauliina Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Udelius, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää opettajien ja valmentajien näkemyksiä ja/tai kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien ja valmentajien käyttämistä positiivisen pedagogiikan menetelmistä sekä niiden vaikutuksista opetustilanteisiin. Lisäksi tarkastelun kohteena oli opettajien ja valmentajien ajatukset positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä koululiikunnassa nuorten yhteiskunnallisten haasteiden näkökulmasta. Huoli nuorista ja heidän hyvinvoinnistaan, sekä tutkijoiden oma kokemus positiivisten toimintamallien hyödyntämisestä koululiikunnasta toimi lähtölaukauksena tämän tutkielman toteuttamiselle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto koostui kolmesta opettajan haastattelusta, kolmesta tanssinopettajan haastattelusta sekä yhdestä tanssinopettajan kirjoitelmasta. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teams -viestintäalustalla ja kirjoitelma saatiin Webropol-kyselyn avulla. Saatua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa teemoittelun avulla muodostui tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen tuloksiksi saatiin kuusi opettajien ja valmentajien eniten käyttämää positiivisen pedagogiikan menetelmää ja ne olivat 1. oppilaan kohtaaminen, 2. hyvän huomaaminen, 3. vahvuustaidot ja luonteenvahvuudet, 4. yhdessä tekeminen ja ryhmäyttäminen, 5. läsnäolo- ja keskittymistaidot sekä 6. kasvun asenne, resilienssi ja ratkaisukeskeisyys. Positiivisen pedagogiikan käytön vaikutuksista turvallinen ilmapiiri nostettiin tärkeimpänä, sillä se on kaiken toiminnan pohjana ja siten vaikuttaa muun muassa oppilaiden uskallukseen, osallistumiseen, viihtymiseen ja oppimiseen tunneilla. Lisäksi nähtiin, että positiivinen pedagogiikka vastaa myönteisesti moneen nykynuoren kokemaan yhteiskunnalliseen haasteeseen. Täten johtopäätöksenä voidaan todeta, että positiivista pedagogiikkaa hyödyntämällä ja erityisesti turvalliseen ilmapiiriin panostamalla voidaan mahdollisesti lisätä nuorten hyvinvointia. The goal of this Master's thesis was to study the insights and experiences of teachers and trainers who have used positive pedagogy in practice. Special interests in this study were the methods of positive pedagogy used by teachers and trainers and their impacts in teaching situations. Another focus was to gather information about teachers' and trainers' thoughts on utilizing positive pedagogy in physical education in context of the societal challenges of adolescents. Concerns about adolescents and their wellbeing and personal experience with using positive education model in physical education worked as starting point for this thesis. This thesis is a qualitative research in which phenomenological hermeneutic approach was used. The material was collected by interviewing three teachers and three dance teachers. In addition one dance teacher also gave written answers. The interviews were done using Microsoft Teams and in one case a Webropol-survey. The collected data was analyzed using data driven qualitative content analysis, in which theming was used. In this study six most used methods of positive pedagogy utilized by teachers and trainers were recognized. These were 1. face the students as individuals, 2. notice and highlight the good, 3. strengths and character strengths, 4. doing things together and supporting the group building process, 5. teach presence and concentrations skills and 6. attitude in growth mindset, resilience and solution orientation. Creating a safe space was seen as the most important use of positive pedagogy, because it works as the foundation of all functions and thus impacts students daring, participation, enjoyment and learning during classes. Positive pedagogy was also thought to be a positive contributor to societal challenge experienced by modern youth. In summary, the wellbeing of adolescent can possibly be increased by using positive pedagogy and especially when focused in creating a safe space.
first_indexed 2024-04-30T20:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Udelius, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heiska, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-30T06:54:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-30T06:54:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94581", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien ja valmentajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja/tai kokemuksia positiivisen pedagogiikan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien ja valmentajien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 positiivisen pedagogiikan menetelmist\u00e4 sek\u00e4 niiden vaikutuksista opetustilanteisiin. Lis\u00e4ksi tarkastelun kohteena oli opettajien ja valmentajien ajatukset positiivisen pedagogiikan hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 koululiikunnassa nuorten yhteiskunnallisten haasteiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Huoli nuorista ja heid\u00e4n hyvinvoinnistaan, sek\u00e4 tutkijoiden oma kokemus positiivisten toimintamallien hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 koululiikunnasta toimi l\u00e4ht\u00f6laukauksena t\u00e4m\u00e4n tutkielman toteuttamiselle.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimuksen aineisto koostui kolmesta opettajan haastattelusta, kolmesta tanssinopettajan haastattelusta sek\u00e4 yhdest\u00e4 tanssinopettajan kirjoitelmasta. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teams -viestint\u00e4alustalla ja kirjoitelma saatiin Webropol-kyselyn avulla. Saatua aineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, jossa teemoittelun avulla muodostui tutkimuksen tulokset.\n\nTutkimuksen tuloksiksi saatiin kuusi opettajien ja valmentajien eniten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 positiivisen pedagogiikan menetelm\u00e4\u00e4 ja ne olivat 1. oppilaan kohtaaminen, 2. hyv\u00e4n huomaaminen, 3. vahvuustaidot ja luonteenvahvuudet, 4. yhdess\u00e4 tekeminen ja ryhm\u00e4ytt\u00e4minen, 5. l\u00e4sn\u00e4olo- ja keskittymistaidot sek\u00e4 6. kasvun asenne, resilienssi ja ratkaisukeskeisyys. Positiivisen pedagogiikan k\u00e4yt\u00f6n vaikutuksista turvallinen ilmapiiri nostettiin t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 se on kaiken toiminnan pohjana ja siten vaikuttaa muun muassa oppilaiden uskallukseen, osallistumiseen, viihtymiseen ja oppimiseen tunneilla. Lis\u00e4ksi n\u00e4htiin, ett\u00e4 positiivinen pedagogiikka vastaa my\u00f6nteisesti moneen nykynuoren kokemaan yhteiskunnalliseen haasteeseen. T\u00e4ten johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 positiivista pedagogiikkaa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ja erityisesti turvalliseen ilmapiiriin panostamalla voidaan mahdollisesti lis\u00e4t\u00e4 nuorten hyvinvointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The goal of this Master's thesis was to study the insights and experiences of teachers and trainers who have used positive pedagogy in practice. Special interests in this study were the methods of positive pedagogy used by teachers and trainers and their impacts in teaching situations. Another focus was to gather information about teachers' and trainers' thoughts on utilizing positive pedagogy in physical education in context of the societal challenges of adolescents. Concerns about adolescents and their wellbeing and personal experience with using positive education model in physical education worked as starting point for this thesis.\n\nThis thesis is a qualitative research in which phenomenological hermeneutic approach was used. The material was collected by interviewing three teachers and three dance teachers. In addition one dance teacher also gave written answers. The interviews were done using Microsoft Teams and in one case a Webropol-survey. The collected data was analyzed using data driven qualitative content analysis, in which theming was used.\n\nIn this study six most used methods of positive pedagogy utilized by teachers and trainers were recognized. These were 1. face the students as individuals, 2. notice and highlight the good, 3. strengths and character strengths, 4. doing things together and supporting the group building process, 5. teach presence and concentrations skills and 6. attitude in growth mindset, resilience and solution orientation. Creating a safe space was seen as the most important use of positive pedagogy, because it works as the foundation of all functions and thus impacts students daring, participation, enjoyment and learning during classes. Positive pedagogy was also thought to be a positive contributor to societal challenge experienced by modern youth. In summary, the wellbeing of adolescent can possibly be increased by using positive pedagogy and especially when focused in creating a safe space.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-30T06:54:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-30T06:54:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskunnalliset haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin s\u00e4h\u00e4n saat moninkertaiset hy\u00f6dyt sielt\u00e4\u201d : n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404303209", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94581
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5765f296-1969-4a98-a98c-0f8eb4f892ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404303209.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Udelius, Marika Heiska, Pauliina ”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta yhteiskunnalliset haasteet Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 koululiikunta liikunta opetus positiivinen pedagogiikka pedagogiikka nuoret hyvinvointi oppilaat yläkoulu oppiminen fyysinen hyvinvointi
title ”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
title_full ”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
title_fullStr ”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta ”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
title_full_unstemmed ”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta ”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
title_short ”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä”
title_sort kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä näkemyksiä ja kokemuksia koulu ja valmennusmaailmasta
title_sub näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
title_txtP ”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
topic yhteiskunnalliset haasteet Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 koululiikunta liikunta opetus positiivinen pedagogiikka pedagogiikka nuoret hyvinvointi oppilaat yläkoulu oppiminen fyysinen hyvinvointi
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen hyvinvointi hyvinvointi koululiikunta liikunta nuoret opetus oppilaat oppiminen pedagogiikka positiivinen pedagogiikka yhteiskunnalliset haasteet yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94581 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404303209
work_keys_str_mv AT udeliusmarika kunliikuntaaopetetaanpositiivisenpedagogiikanmenetelminniinsähänsaatmoninkertaiset