Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuositusta 2017 ja siinä esiintyviä kohderyhmän representaatioita. Tutkimus rakentuu kriittisen diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen teorian varaan, ja opetussuunnitelmaa tarkastellaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vanha-Uotila, Emilia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94534
_version_ 1828193195715985408
author Vanha-Uotila, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vanha-Uotila, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vanha-Uotila, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vanha-Uotila, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuositusta 2017 ja siinä esiintyviä kohderyhmän representaatioita. Tutkimus rakentuu kriittisen diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen teorian varaan, ja opetussuunnitelmaa tarkastellaan viranomaistekstinä paneutumatta asiakirjan pedagogiseen puoleen. Analyysimenetelmänä on systeemis-funktionaalisen teorian eksperientiaalinen metafunktio, jossa huomiota kiinnitetään erityisesti leksikaalisiin valintoihin sekä lausetyyppeihin, joita kutsutaan myös prosessityypeiksi. Aineistona tutkimuksessa on opetussuunnitelmasuosituksen yksi luku. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten muut leksikaaliset valinnat muuttuvat, kun kohderyhmästä käytettyä nimitystä vaihdetaan? 2. Miten eksperientiaaliset prosessityypit muuttuvat, kun kohderyhmästä käytettyä nimitystä vaihdetaan? Tulokset osoittavat, että niin leksikaaliset valinnat kuin eksperientiaaliset prosessityypit muuttuvat, kun kohderyhmästä käytettyä nimitystä vaihdetaan. Erityisen suuri ero on nimitysten maahanmuuttaja ja opiskelija välillä. Leksikaalisten valintojen perusteella maahanmuuttaja representoidaan vaikeuksia kohtaavaksi, yhteiskuntaan integroitavaksi ulkopuoliseksi, kun taas opiskelija näyttäytyy koulutukseen osallistuvana ja kykenevänä henkilönä. Lauserakenteiden osalta molemmat nimitykset esiintyvät useammin objektina tai adverbiaalina kuin subjektina, eli kohderyhmä jää toiminnan kohteeksi aktiivisen osallistumisen sijaan. Nimitysten välillä on eroavaisuuksia siinä, kuinka paljon ja miten eri prosessityyppejä käytetään. Esimerkiksi omistuslauseilla kuvataan maahanmuuttajan yhteydessä puutteellista taustaa, kun taas opiskelijan kohdalla niillä esitellään kohderyhmän osaamista ja mahdollisuuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:52:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Seilonen, Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vanha-Uotila, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-29T05:52:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-29T05:52:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Vapaan sivistysty\u00f6n lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuositusta 2017 ja siin\u00e4 esiintyvi\u00e4 kohderyhm\u00e4n representaatioita. Tutkimus rakentuu kriittisen diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen teorian varaan, ja opetussuunnitelmaa tarkastellaan viranomaistekstin\u00e4 paneutumatta asiakirjan pedagogiseen puoleen. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on systeemis-funktionaalisen teorian eksperientiaalinen metafunktio, jossa huomiota kiinnitet\u00e4\u00e4n erityisesti leksikaalisiin valintoihin sek\u00e4 lausetyyppeihin, joita kutsutaan my\u00f6s prosessityypeiksi.\n\nAineistona tutkimuksessa on opetussuunnitelmasuosituksen yksi luku. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten muut leksikaaliset valinnat muuttuvat, kun kohderyhm\u00e4st\u00e4 k\u00e4ytetty\u00e4 nimityst\u00e4 vaihdetaan? 2. Miten eksperientiaaliset prosessityypit muuttuvat, kun kohderyhm\u00e4st\u00e4 k\u00e4ytetty\u00e4 nimityst\u00e4 vaihdetaan?\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 niin leksikaaliset valinnat kuin eksperientiaaliset prosessityypit muuttuvat, kun kohderyhm\u00e4st\u00e4 k\u00e4ytetty\u00e4 nimityst\u00e4 vaihdetaan. Erityisen suuri ero on nimitysten maahanmuuttaja ja opiskelija v\u00e4lill\u00e4. Leksikaalisten valintojen perusteella maahanmuuttaja representoidaan vaikeuksia kohtaavaksi, yhteiskuntaan integroitavaksi ulkopuoliseksi, kun taas opiskelija n\u00e4ytt\u00e4ytyy koulutukseen osallistuvana ja kykenev\u00e4n\u00e4 henkil\u00f6n\u00e4. Lauserakenteiden osalta molemmat nimitykset esiintyv\u00e4t useammin objektina tai adverbiaalina kuin subjektina, eli kohderyhm\u00e4 j\u00e4\u00e4 toiminnan kohteeksi aktiivisen osallistumisen sijaan. Nimitysten v\u00e4lill\u00e4 on eroavaisuuksia siin\u00e4, kuinka paljon ja miten eri prosessityyppej\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Esimerkiksi omistuslauseilla kuvataan maahanmuuttajan yhteydess\u00e4 puutteellista taustaa, kun taas opiskelijan kohdalla niill\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n kohderyhm\u00e4n osaamista ja mahdollisuuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-29T05:52:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-29T05:52:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohderyhm\u00e4n representaatiot Vapaan sivistysty\u00f6n lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404293162", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaidottomuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaa sivistysty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94534
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:29Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cad34286-7ed6-41f8-99b0-098147ef4610\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404293162.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vanha-Uotila, Emilia Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa kriittinen diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish 309 lukutaidottomuus maahanmuuttajat vapaa sivistystyö opetussuunnitelmat
title Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa
title_full Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa
title_fullStr Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa
title_full_unstemmed Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa
title_short Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa
title_sort kohderyhmän representaatiot vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa
title_txtP Kohderyhmän representaatiot Vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksessa
topic kriittinen diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish 309 lukutaidottomuus maahanmuuttajat vapaa sivistystyö opetussuunnitelmat
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kriittinen diskurssintutkimus lukutaidottomuus maahanmuuttajat opetussuunnitelmat vapaa sivistystyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94534 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404293162
work_keys_str_mv AT vanhauotilaemilia kohderyhmänrepresentaatiotvapaansivistystyönlukutaitokoulutuksenopetussuunnite