Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimushank...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huikko, Joni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94434
_version_ 1826225696819642368
author Huikko, Joni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huikko, Joni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huikko, Joni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huikko, Joni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimushanketta. Tähän tutkimukseen osallistui 188 lasta ja 98 kasvattajaa. Lasten sosiaalista kompetenssia arvioitiin kasvattajien havainnoimana keväällä 2019 MASK-monitahoarviointi oppilaan sosiaalisesta kompetenssista-mittarilla (Junttila ym., 2006). Opettajien vuorovaikutuksen laatua mitattiin Classroom Assesment Scoring System (CLASS Pre-K) -havainnointimenetelmällä (Pianta, ym. 2008a) ohjaustilanteista kerättyjen videotallenteiden avulla. Pedagogisen vuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysilla. Tulosten mukaan kasvattajien tunnetuki oli korkeampaa verrattuna ryhmänohjaukseen. Pedagoginen vuorovaikutus oli tunnetuen alaulottuvuuksien osalta tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä viisivuotiaiden lasten häiritsevään käyttäytymiseen sekä impulsiivisuuteen varhaiskasvatusryhmissä. Tämän tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että positiivisen ilmapiiri ja opettajan sensitiivisyys luovat lapsiryhmään sosiaalisten taitojen harjoittelulle otollisen oppimisympäristön. Tämä puolestaan tukee aiemman tutkimuksen perusteella lasten akateemista, emotionaalista ja sosiaalista kehitystä.
first_indexed 2024-04-24T20:04:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huikko, Joni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-24T09:18:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-24T09:18:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94434", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteytt\u00e4 lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmiss\u00e4. Tutkimus toteutettiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkitt\u00e4istutkimushanketta. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistui 188 lasta ja 98 kasvattajaa. Lasten sosiaalista kompetenssia arvioitiin kasvattajien havainnoimana kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 MASK-monitahoarviointi oppilaan sosiaalisesta kompetenssista-mittarilla (Junttila ym., 2006). Opettajien vuorovaikutuksen laatua mitattiin Classroom Assesment Scoring System (CLASS Pre-K) -havainnointimenetelm\u00e4ll\u00e4 (Pianta, ym. 2008a) ohjaustilanteista ker\u00e4ttyjen videotallenteiden avulla. Pedagogisen vuorovaikutuksen laatua ja sen yhteytt\u00e4 lasten sosiaaliseen kompetenssiin tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysilla. \r\nTulosten mukaan kasvattajien tunnetuki oli korkeampaa verrattuna ryhm\u00e4nohjaukseen. Pedagoginen vuorovaikutus oli tunnetuen alaulottuvuuksien osalta tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 viisivuotiaiden lasten h\u00e4iritsev\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen sek\u00e4 impulsiivisuuteen varhaiskasvatusryhmiss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 positiivisen ilmapiiri ja opettajan sensitiivisyys luovat lapsiryhm\u00e4\u00e4n sosiaalisten taitojen harjoittelulle otollisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n. T\u00e4m\u00e4 puolestaan tukee aiemman tutkimuksen perusteella lasten akateemista, emotionaalista ja sosiaalista kehityst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-04-24T09:18:58Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-24T09:18:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404243046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94434
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d6bff882-988a-4b84-9ea3-44126d8c2070\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404243046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huikko, Joni Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin pedagoginen vuorovaikutus sosiaalinen kompetenssi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 sosiaaliset taidot vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus kasvatus pedagogiikka arviointi
title Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
title_full Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
title_fullStr Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
title_full_unstemmed Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
title_short Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
title_sort pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
title_txtP Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
topic pedagoginen vuorovaikutus sosiaalinen kompetenssi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 sosiaaliset taidot vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus kasvatus pedagogiikka arviointi
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus arviointi kasvatus lapset (ikäryhmät) pedagogiikka pedagoginen vuorovaikutus sosiaalinen kompetenssi sosiaaliset taidot varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94434 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404243046
work_keys_str_mv AT huikkojoni pedagogisenvuorovaikutuksenlaadunyhteysviisivuotiaidenlastensosiaaliseenkompetenssiin