Varhaiskasvatuksen merkitys huoltajille ja koulutustaustan yhteys heidän näkemyksiinsä varhaiskasvatuksesta

Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen merkitystä huoltajille ja koulutustaustan yhteyttä heidän näkemyksiinsä varhaiskasvatuksesta. Tutkielmassamme tavoitteena oli selvittää, mitä huoltajat pitävät tärkeänä, kun heidän 4 -vuotias lapsensa on varhaiskasvatuksessa. Lisäksi selvitettiin, onko h...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Paavola, Hanna, Peura, Eija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94406
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen merkitystä huoltajille ja koulutustaustan yhteyttä heidän näkemyksiinsä varhaiskasvatuksesta. Tutkielmassamme tavoitteena oli selvittää, mitä huoltajat pitävät tärkeänä, kun heidän 4 -vuotias lapsensa on varhaiskasvatuksessa. Lisäksi selvitettiin, onko huoltajien koulutustaustalla merkitystä heidän tärkeinä pitämiin tekijöihin. Tutkimus on määrällinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin Childcare varhaiskasvatuskysely 2019 kyselylomakkeen vastauksiin perustuvaa aineistoa. Tutkimukseen osallistui 1864 huoltajaa. Selvitimme ristiintaulukoinnin avulla muuttujien välistä riippuvuutta. Korrelaatiokerrointa käytimme selvittääksemme muuttujien vaikutusta toisiinsa. Tämän tutkielman valossa tulokset osoittavat, että huoltajat pitävät tärkeimpänä työssäkäynnin tai opiskelun mahdollistamista, kun heidän 4-vuotias lapsensa on varhaiskasvatuksessa. Tulokset viittaavat siihen, että mitä korkeampi ammatillinen koulutus huoltajalla on, sitä tärkeämpänä huoltajat pitävät työssäkäynnin tai opiskelun mahdollistumista.