“No leikitään meijän leikkejä” lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat itsensä toimijoina oppimisympäristöissään. Tutkimus on osa kaksivuotisen esiopetuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jokinen, Tinja, Martikainen, Elena
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94193
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat itsensä toimijoina oppimisympäristöissään. Tutkimus on osa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurannan ja arvioinnin Lasten kuulemisen osatutkimusta, joka pohjautuu Opetus- ja kulttuuriministeriön kaksivuotiseen esiopetuksen kokeiluun. Analyysimenetelminä hyödynnettiin diskurssianalyysiä ja temaattista analyysimenetelmää. Tutkimukseen osallistui 107 vuonna 2017 syntynyttä lasta, joista osa osallistui kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun ja osa viisivuotiaiden varhaiskasvatukseen. Tutkimuksessa oltiin myös kiinnostuneita siitä, oliko näiden kokeilu- ja verrokkiryhmien välillä eroja sen suhteen, miten lapset näkivät oppimisympäristönsä. Tutkimusaineisto koostui lasten ottamista valokuvista ja valokuvista käydyistä ryhmähaastatteluista. Tutkimuksen perusteella lasten puheista merkityksellisinä asioina nousivat esiin kaverit, leikki, ulkoilu ja liikunta. Lasten toimijuutta rajoitti heidän osaamiseensa ja kykenemiseensä liittyvät tekijät, aikuisen asettamat säännöt ja odotukset sekä osaltaan päiväkodin tilat. Lasten omaehtoinen toimijuus mahdollistui leikin kautta, jossa lapsen oli mahdollista ottaa erilaisia rooleja sekä leikkiä yhdessä toisten lasten kanssa. Myös opitut taidot sekä osaltaan päiväkodin tilat näyttäytyivät lapsille toimijuutta edistävinä tekijöinä. Kokeilu- ja verrokkiryhmien välillä ei havaittu merkittäviä eroja lasten oppimisympäristöjä koskevien näkemysten välillä.