Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittymistä alakoulussa tarkastellen myös tyttöjen ja poikien välisiä eroja sekä kehittymisen yhteyksiä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen sosiaalisen tuen käsitteen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tiitinen, Elise, Simonen, Julia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94132
_version_ 1826225722415382528
author Tiitinen, Elise Simonen, Julia
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tiitinen, Elise Simonen, Julia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tiitinen, Elise Simonen, Julia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tiitinen, Elise
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittymistä alakoulussa tarkastellen myös tyttöjen ja poikien välisiä eroja sekä kehittymisen yhteyksiä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen sosiaalisen tuen käsitteen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukkoa lukemisen kehittymisen sekä tunneperäisen kouluun kiinnittymisen osalta. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lukusujuvuutta sekä luetun ymmärtämistä mitattiin ryhmätesteillä ja tunneperäistä kouluun kiinnittymistä kyselyn avulla. Aineisto kerättiin vuosina 2007–2013 oppilaiden ollessa 1.–6. luokilla ja se koostui noin 1400 oppilaasta. Tutkimuksen analyysit toteutettiin toistettujen mittausten varianssianalyysilla. Tulokset osoittivat, että luetun ymmärtäminen kehittyi 1.–3. luokalle ja heikkeni 3.–6. luokalle. Tyttöjen ja poikien lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehitys oli melko samanlaista alakoulun ajan, mutta tytöt olivat poikia parempia lukijoita. Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehitys ei ollut yhteydessä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen. Vahvasti tunneperäisesti kouluun kiinnittyneiden oppilaiden luetun ymmärtämisen taso oli korkeampi kuin heikosti kiinnittyneiden oppilaiden. Ne oppilaat, jotka kokivat perheen tarjoaman tuen vahvaksi, olivat parempia luetun ymmärtäjiä. Vahva vertaisten tuki oli yhteydessä parempaan lukusujuvuuteen. Tämä tutkimus osoittaa, että perheen ja vertaisten antama sosiaalinen tuki on yhteydessä oppilaiden lukutaitoon. Luetun ymmärtämisen tason heikkenemiseen sekä tyttöjen ja poikien eroihin tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomioita.
first_indexed 2024-09-11T08:49:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiitinen, Elise", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Simonen, Julia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-03T05:53:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-03T05:53:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94132", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin lukusujuvuuden ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittymist\u00e4 alakoulussa tarkastellen my\u00f6s tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lisi\u00e4 eroja sek\u00e4 kehittymisen yhteyksi\u00e4 tunneper\u00e4iseen kouluun kiinnittymiseen sosiaalisen tuen\nk\u00e4sitteen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukkoa lukemisen kehittymisen sek\u00e4 tunneper\u00e4isen kouluun kiinnittymisen osalta.\nTutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lukusujuvuutta sek\u00e4 luetun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 mitattiin ryhm\u00e4testeill\u00e4 ja tunneper\u00e4ist\u00e4\nkouluun kiinnittymist\u00e4 kyselyn avulla. Aineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2007\u20132013 oppilaiden ollessa 1.\u20136. luokilla ja se koostui noin 1400 oppilaasta. Tutkimuksen\nanalyysit toteutettiin toistettujen mittausten varianssianalyysilla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen kehittyi 1.\u20133. luokalle ja\nheikkeni 3.\u20136. luokalle. Tytt\u00f6jen ja poikien lukusujuvuuden ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehitys oli melko samanlaista alakoulun ajan, mutta tyt\u00f6t olivat poikia parempia lukijoita. Lukusujuvuuden ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehitys ei ollut yhteydess\u00e4 tunneper\u00e4iseen kouluun kiinnittymiseen. Vahvasti tunneper\u00e4isesti kouluun kiinnittyneiden oppilaiden luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen taso oli korkeampi kuin\nheikosti kiinnittyneiden oppilaiden. Ne oppilaat, jotka kokivat perheen tarjoaman tuen vahvaksi, olivat parempia luetun ymm\u00e4rt\u00e4ji\u00e4. Vahva vertaisten tuki oli\nyhteydess\u00e4 parempaan lukusujuvuuteen.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoittaa, ett\u00e4 perheen ja vertaisten antama sosiaalinen tuki\non yhteydess\u00e4 oppilaiden lukutaitoon. Luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen tason heikkenemiseen sek\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien eroihin tulee jatkossa kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomioita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-03T05:53:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-03T05:53:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunneper\u00e4inen kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaidon kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukusujuvuuden ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneper\u00e4iseen kouluun kiinnittymiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404032676", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94132
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/967f20a6-53f9-4d1f-850d-4f0140eb2569\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404032676.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiitinen, Elise Simonen, Julia Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen lukusujuvuus tunneperäinen kouluun kiinnittyminen lukutaidon kehitys luetun ymmärtämisen kehittyminen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 sosiaalinen tuki lukutaito lukeminen alakoulu luetun ymmärtäminen
title Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
title_full Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
title_fullStr Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
title_full_unstemmed Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
title_short Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa
title_sort lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
title_sub yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
title_txtP Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
topic lukusujuvuus tunneperäinen kouluun kiinnittyminen lukutaidon kehitys luetun ymmärtämisen kehittyminen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 sosiaalinen tuki lukutaito lukeminen alakoulu luetun ymmärtäminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu luetun ymmärtäminen luetun ymmärtämisen kehittyminen lukeminen lukusujuvuus lukutaidon kehitys lukutaito sosiaalinen tuki tunneperäinen kouluun kiinnittyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94132 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404032676
work_keys_str_mv AT tiitinenelise lukusujuvuudenjaluetunymmärtämisenkehittyminenalakoulussayhteysoppilaansukupuoleen