Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittymistä alakoulussa tarkastellen myös tyttöjen ja poikien välisiä eroja sekä kehittymisen yhteyksiä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen sosiaalisen tuen käsitteen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tiitinen, Elise, Simonen, Julia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94132
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittymistä alakoulussa tarkastellen myös tyttöjen ja poikien välisiä eroja sekä kehittymisen yhteyksiä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen sosiaalisen tuen käsitteen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukkoa lukemisen kehittymisen sekä tunneperäisen kouluun kiinnittymisen osalta. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lukusujuvuutta sekä luetun ymmärtämistä mitattiin ryhmätesteillä ja tunneperäistä kouluun kiinnittymistä kyselyn avulla. Aineisto kerättiin vuosina 2007–2013 oppilaiden ollessa 1.–6. luokilla ja se koostui noin 1400 oppilaasta. Tutkimuksen analyysit toteutettiin toistettujen mittausten varianssianalyysilla. Tulokset osoittivat, että luetun ymmärtäminen kehittyi 1.–3. luokalle ja heikkeni 3.–6. luokalle. Tyttöjen ja poikien lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehitys oli melko samanlaista alakoulun ajan, mutta tytöt olivat poikia parempia lukijoita. Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehitys ei ollut yhteydessä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen. Vahvasti tunneperäisesti kouluun kiinnittyneiden oppilaiden luetun ymmärtämisen taso oli korkeampi kuin heikosti kiinnittyneiden oppilaiden. Ne oppilaat, jotka kokivat perheen tarjoaman tuen vahvaksi, olivat parempia luetun ymmärtäjiä. Vahva vertaisten tuki oli yhteydessä parempaan lukusujuvuuteen. Tämä tutkimus osoittaa, että perheen ja vertaisten antama sosiaalinen tuki on yhteydessä oppilaiden lukutaitoon. Luetun ymmärtämisen tason heikkenemiseen sekä tyttöjen ja poikien eroihin tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomioita.