Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa

Tässä liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkimuksessa tarkastellaan kultti-ilmauksen käyttöä jalkapalloaiheisessa urheilu-uutisoinnissa. Kultti-ilmauksesta kuten muustakin uskonnollisesta kielestä on tullut tapa korostaa urheilun merkityksellisyyttä. Kulttia voivat olla vaikkapa urheilijat t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hannula, Joona
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93894
_version_ 1826225778226888704
author Hannula, Joona
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hannula, Joona Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hannula, Joona Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hannula, Joona
datasource_str_mv jyx
description Tässä liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkimuksessa tarkastellaan kultti-ilmauksen käyttöä jalkapalloaiheisessa urheilu-uutisoinnissa. Kultti-ilmauksesta kuten muustakin uskonnollisesta kielestä on tullut tapa korostaa urheilun merkityksellisyyttä. Kulttia voivat olla vaikkapa urheilijat tai urheiluseurat. Tarkastelun kohteena ovat Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien jalkapalloaiheiset uutiset vuosilta 2011–2020 (n=189). Tutkimuksessa analysoidaan kultti-sanan muotoja ja merkityksenantoja. Lisäksi kultti-sanaa tarkastellaan metaforana, joka kuvaa uskonnollisen kielen vakiintumista urheilupuheeseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa liikuntasosiologiseen sekä kielitieteelliseen tutkimusperinteeseen. Aineiston analyysi pohjautuu Fairclough’n kriittisen diskurssianalyysin ja Lakoffin konstruktivistisen metafora-analyysin teorioihin. Tutkimusote on laadullinen. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat kultti, uskonto, sekularisaatio ja fanius. Tutkimustulokset osoittavat, että kultti-metaforalla kuvataan selkeästi eniten jalkapalloilijoita muiden käyttöyhteyksien, kuten kulttiseurojen, -valmentajien, -kannattajien, -selostajien ja -kappaleiden jäädessä marginaalisiksi. Aineistossa esiintyi myös merkittävä määrä yksittäisiä kultti-sanan muotoja, jotka kertovat paitsi metaforan käyttämisestä kielellisenä tehokeinona, myös kultti-ilmauksen toistaisesta vakiintumattomuudesta urheilupuheeseen. Kultti-sanan merkityksenantoja rakennettiin aineistossa epämääräisyyden, poikkeuksellisuuden, ansiokkuuden, fanituksen, julkisuuskuvan ja uskontoviittausten kautta. Tutkimus osoittaa, että kultti-metaforan käytöllä tuotetaan (urheilu)journalistista draamaa ja nostetaan alakulttuurisia ilmiöitä suuren yleisön tietoisuuteen, mutta myös ”ainoastaan” kirjavoitetaan kirjoitusasua. Kultti-metaforan käyttöön urheilujournalismissa liittyy vielä epäselvyyttä ja epäjohdonmukaisuutta. Kultti-metaforan käyttötavoissa näkyy ristiriita kultti-sanan alkuperäis- ja arkipäiväismerkitysten välillä, minkä takia kultti-metaforaa käytetään urheilu-uutisoinnissa niin populaari- kuin alakulttuurisia ilmiöitä kuvattaessa. Kultti-metaforan yhteiskunnallinen merkitys kytkeytyy uskontokielen vakiintumisprosessiin urheilupuheessa, sekä toisaalta urheilusankaruuden muutosprosessiin. Jälkimmäinen näkyy eritoten kultti-ilmiön yhtäläisyyksinä urheilusankaruuden kanssa. Tutkimuksen perusteella voi muodostaa kolme jalkapallon kulttihahmon arkkityyppiä. Kuten jalkapallon populaarius, myös nämä arkkityypit pohjautuvat vahvasti englantilaiseen työväenkulttuuriin. In this master's thesis in the social sciences of sport, the use of the expression of cult in football-related sports news is examined. The cult expression, like other religious language, has become a way to emphasize the meaningfulness of sports. A cult can be, for example, athletes or sports clubs. The subject of the review is Helsingin Sanomat's and Ilta-Sanomat's football-related news between 2011–2020 (n=189). The research analyzes the forms and meanings of the word cult. In addition, the word cult is examined as a metaphor that describes the establishment of religious language in sports talk. The theoretical reference framework of the research is based on the research traditions of sports sociology and linguistics. The analysis of the data is based on the theories of Fairclough's critical discourse analysis and Lakoff's constructivist metaphor analysis. The research sample is qualitative. The central concepts of the research are cult, religion, secularization and fandom. The research results show that the cult metaphor clearly describes football players most often, while other contexts of use, such as cult clubs, coaches, supporters, commentators and songs, remain marginal. The data also contained a significant number of single forms of use of the word cult, which indicates not only the use of a metaphor as a linguistic power tool but also the lack of establishment of the expression cult in sports speech. Meanings of the word cult were constructed in the material through vagueness, exceptionality, merit, fandom, public image and religious references. The study shows that using the cult metaphor produces (sports) journalistic drama and raises subcultural phenomena to the general public's awareness, but also "only" enriches spelling. Cult metaphor use in sports journalism is still associated with ambiguity and inconsistency. The ways of using the cult metaphor involve a conflict between the original and everyday meanings of the word cult, which is why the cult metaphor is used in sports news to describe both popular and subcultural phenomena. The social meaning of the cult metaphor is connected to the process of establishing the language of religion in sports talk and on the other hand to the process of change in sports heroism. The latter can be seen especially in the similarities between the cult phenomenon and sports heroism. Based on the research, three archetypes of football's cult figure can be formed. Like the popularity of football, these archetypes are also strongly based on English working-class culture.
first_indexed 2024-03-14T21:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salmikangas, Anna-Katriina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hannula, Joona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-14T07:15:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-14T07:15:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkimuksessa tarkastellaan kultti-ilmauksen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 jalkapalloaiheisessa urheilu-uutisoinnissa. Kultti-ilmauksesta kuten muustakin uskonnollisesta kielest\u00e4 on tullut tapa korostaa urheilun merkityksellisyytt\u00e4. Kulttia voivat olla vaikkapa urheilijat tai urheiluseurat. Tarkastelun kohteena ovat Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien jalkapalloaiheiset uutiset vuosilta 2011\u20132020 (n=189). Tutkimuksessa analysoidaan kultti-sanan muotoja ja merkityksenantoja. Lis\u00e4ksi kultti-sanaa tarkastellaan metaforana, joka kuvaa uskonnollisen kielen vakiintumista urheilupuheeseen. \n\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa liikuntasosiologiseen sek\u00e4 kielitieteelliseen tutkimusperinteeseen. Aineiston analyysi pohjautuu Fairclough\u2019n kriittisen diskurssianalyysin ja Lakoffin konstruktivistisen metafora-analyysin teorioihin. Tutkimusote on laadullinen. Tutkimuksen keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat kultti, uskonto, sekularisaatio ja fanius.\n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 kultti-metaforalla kuvataan selke\u00e4sti eniten jalkapalloilijoita muiden k\u00e4ytt\u00f6yhteyksien, kuten kulttiseurojen, -valmentajien, -kannattajien, -selostajien ja -kappaleiden j\u00e4\u00e4dess\u00e4 marginaalisiksi. Aineistossa esiintyi my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4 yksitt\u00e4isi\u00e4 kultti-sanan muotoja, jotka kertovat paitsi metaforan k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 kielellisen\u00e4 tehokeinona, my\u00f6s kultti-ilmauksen toistaisesta vakiintumattomuudesta urheilupuheeseen. Kultti-sanan merkityksenantoja rakennettiin aineistossa ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden, poikkeuksellisuuden, ansiokkuuden, fanituksen, julkisuuskuvan ja uskontoviittausten kautta. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 kultti-metaforan k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 tuotetaan (urheilu)journalistista draamaa ja nostetaan alakulttuurisia ilmi\u00f6it\u00e4 suuren yleis\u00f6n tietoisuuteen, mutta my\u00f6s \u201dainoastaan\u201d kirjavoitetaan kirjoitusasua.\n\nKultti-metaforan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n urheilujournalismissa liittyy viel\u00e4 ep\u00e4selvyytt\u00e4 ja ep\u00e4johdonmukaisuutta. Kultti-metaforan k\u00e4ytt\u00f6tavoissa n\u00e4kyy ristiriita kultti-sanan alkuper\u00e4is- ja arkip\u00e4iv\u00e4ismerkitysten v\u00e4lill\u00e4, mink\u00e4 takia kultti-metaforaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n urheilu-uutisoinnissa niin populaari- kuin alakulttuurisia ilmi\u00f6it\u00e4 kuvattaessa. Kultti-metaforan yhteiskunnallinen merkitys kytkeytyy uskontokielen vakiintumisprosessiin urheilupuheessa, sek\u00e4 toisaalta urheilusankaruuden muutosprosessiin. J\u00e4lkimm\u00e4inen n\u00e4kyy eritoten kultti-ilmi\u00f6n yht\u00e4l\u00e4isyyksin\u00e4 urheilusankaruuden kanssa. Tutkimuksen perusteella voi muodostaa kolme jalkapallon kulttihahmon arkkityyppi\u00e4. Kuten jalkapallon populaarius, my\u00f6s n\u00e4m\u00e4 arkkityypit pohjautuvat vahvasti englantilaiseen ty\u00f6v\u00e4enkulttuuriin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this master's thesis in the social sciences of sport, the use of the expression of cult in football-related sports news is examined. The cult expression, like other religious language, has become a way to emphasize the meaningfulness of sports. A cult can be, for example, athletes or sports clubs. The subject of the review is Helsingin Sanomat's and Ilta-Sanomat's football-related news between 2011\u20132020 (n=189). The research analyzes the forms and meanings of the word cult. In addition, the word cult is examined as a metaphor that describes the establishment of religious language in sports talk.\n\nThe theoretical reference framework of the research is based on the research traditions of sports sociology and linguistics. The analysis of the data is based on the theories of Fairclough's critical discourse analysis and Lakoff's constructivist metaphor analysis. The research sample is qualitative. The central concepts of the research are cult, religion, secularization and fandom.\n\nThe research results show that the cult metaphor clearly describes football players most often, while other contexts of use, such as cult clubs, coaches, supporters, commentators and songs, remain marginal. The data also contained a significant number of single forms of use of the word cult, which indicates not only the use of a metaphor as a linguistic power tool but also the lack of establishment of the expression cult in sports speech. Meanings of the word cult were constructed in the material through vagueness, exceptionality, merit, fandom, public image and religious references. The study shows that using the cult metaphor produces (sports) journalistic drama and raises subcultural phenomena to the general public's awareness, but also \"only\" enriches spelling.\n\nCult metaphor use in sports journalism is still associated with ambiguity and inconsistency. The ways of using the cult metaphor involve a conflict between the original and everyday meanings of the word cult, which is why the cult metaphor is used in sports news to describe both popular and subcultural phenomena. The social meaning of the cult metaphor is connected to the process of establishing the language of religion in sports talk and on the other hand to the process of change in sports heroism. The latter can be seen especially in the similarities between the cult phenomenon and sports heroism. Based on the research, three archetypes of football's cult figure can be formed. Like the popularity of football, these archetypes are also strongly based on English working-class culture.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-14T07:15:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-14T07:15:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa : diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403142408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Sciences of Sport", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5032", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kultit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilujournalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jalkapallo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskonto ja uskonnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metaforat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fanius", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93894
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8dbdd22-68a5-4c80-8d23-a067769b36fb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403142408.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hannula, Joona Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa : diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa Social Sciences of Sport Liikunnan yhteiskuntatieteet 5032 kultit diskurssianalyysi urheilu urheilujournalismi jalkapallo uskonto ja uskonnot metaforat journalismi kielenkäyttö maallistuminen liikunta fanius
title Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa : diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa
title_full Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa : diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa
title_fullStr Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa : diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa : diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa
title_full_unstemmed Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa : diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa : diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa
title_short Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa
title_sort jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa diskurssianalyyttinen tutkimus helsingin sanomien ja ilta sanomien tavoista käyttää kultti metaforaa jalkapallouutisoinnissa
title_sub diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa
title_txtP Jalkapallokultti suomalaisessa urheilujournalismissa : diskurssianalyyttinen tutkimus Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tavoista käyttää kultti-metaforaa jalkapallouutisoinnissa
topic Social Sciences of Sport Liikunnan yhteiskuntatieteet 5032 kultit diskurssianalyysi urheilu urheilujournalismi jalkapallo uskonto ja uskonnot metaforat journalismi kielenkäyttö maallistuminen liikunta fanius
topic_facet 5032 Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport diskurssianalyysi fanius jalkapallo journalismi kielenkäyttö kultit liikunta maallistuminen metaforat urheilu urheilujournalismi uskonto ja uskonnot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93894 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403142408
work_keys_str_mv AT hannulajoona jalkapallokulttisuomalaisessaurheilujournalismissadiskurssianalyyttinentutkimushels