Nopean nimeämisen yhteys lukutaitoon 3. luokalla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nopean nimeämisen yhteyttä lukutaitoon 3. luokalla. Tutkimus toteutettiin osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja lukemisen taidot kouluissa (NISULUKO) -hanketta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023 seitsemästä koulusta eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kundt, Kaisu
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93882
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nopean nimeämisen yhteyttä lukutaitoon 3. luokalla. Tutkimus toteutettiin osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja lukemisen taidot kouluissa (NISULUKO) -hanketta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023 seitsemästä koulusta eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto koostui 99 kolmasluokkalaisen yksilötestauksen tuloksista. Nopean nimeämisen tehtävissä lapset nimesivät esineitä ja kirjaimia, ja lukemistehtävissä lapset lukivat sanoja, epäsanoja ja tekstiä. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ensin Pearsonin tulomomentti-korrelaatiokertoimen avulla. Nopean nimeämisen tehtävien suoritusaikojen perusteella aineisto jaettiin kolmeen ryhmään: hyviin, tyypillisiin ja heikkoihin nimeäjiin. Monimuuttujaisella varianssianalyysillä tutkittiin näiden kolmen nimeäjäryhmän välisiä keskiarvoeroja lukutaidon suhteen. Tulokset osoittivat, että nopea nimeäminen ja lukutaito olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä toisiinsa. Kirjainten nimeämisellä oli esineiden nimeämistä voimakkaampi yhteys lukutaitoon. Mitä nopeammin lapsi pystyi nimeämään kirjaimia, sitä parempi hänen lukutaitonsa oli, ja päinvastoin, mitä hitaampi lapsen nimeämistaito oli, sitä heikompaa myös lukutaito oli. Pojilla tämä yhteys oli vielä voimakkaampi kuin tytöillä. Tulevaisuudessa olisi tärkeää selvittää lisää sukupuolten eroja nopean nimeämisen ja lukutaidon välillä sekä kehittää mittareita, joilla lukivaikeuksia voidaan kartoittaa tehokkaasti myös alkuopetuksen jälkeen.