Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät

Tekoälyn nopean kehityksen myötä myös chatbotit ovat kehittyneet nopeasti osaksi erilaisia verkkopalveluita. Erityisesti monet verkkokaupat ovat ottaneet asiakaspalvelussa käyttöön chatbotin, joka mahdollistaa kustannustehokkaan asiakaspalvelun tuottamisen ympäri vuorokauden. Nopean kehityksen ta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haikka, Henri
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93873
_version_ 1826225814834774016
author Haikka, Henri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haikka, Henri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haikka, Henri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haikka, Henri
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyn nopean kehityksen myötä myös chatbotit ovat kehittyneet nopeasti osaksi erilaisia verkkopalveluita. Erityisesti monet verkkokaupat ovat ottaneet asiakaspalvelussa käyttöön chatbotin, joka mahdollistaa kustannustehokkaan asiakaspalvelun tuottamisen ympäri vuorokauden. Nopean kehityksen takia chatbotit voidaan kuitenkin nähdä vielä melko uutena teknologiana, jonka myötä kuluttajat saattavat suhtautua niihin epäileväisesti. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää kirjallisuuskatsauksen muodossa mitkä tekijät vaikuttavat sähköisessä kaupankäynnissä kuluttajien suhtautumiseen chatbotteja kohtaan ja miten nämä tekijät vaikuttavat. Tarkasteltavista tekijöistä merkittävimpänä on ihmisenkaltaisuus, jonka elementtejä hyödyntämällä chatbot voi kommunikoida ja esiintyä hyvin ihmisenkaltaisesti. Tämä mahdollistaa luottamuksen rakentamisen kuluttajan ja chatbotin välille, joka vaikuttaa positiivisesti kuluttajan suhtautumiseen. Toisaalta on myös huomioitava, että liiallinen ihmisenkaltaistaminen tai sen elementtien käyttäminen tietyissä tilanteissa voi aiheuttaa negatiivista suhtautumista. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan teknologian, kuluttajan tunteiden, iän, sukupuolen ja käyttökokemuksen vaikutusta. Näistä tekijöistä löytyy myös elementtejä sekä toistensa yhdistelmiä, jotka voivat johtaa negatiiviseen suhtautumiseen. Toisaalta on myös olemassa keinoja ehkäistä näistä johtuvaa kuluttajan negatiivista asennoitumista hyödyntämällä tiettyjä suunnitteluperiaatteita. With the rapid development of artificial intelligence, chatbots have also evolved and become part of different online services. Especially, many webstores have taken chatbots into use for customer service purposes offering cost-effective and round the clock service. However, due the rapid development of chatbots means that they can be seen as a relatively new technology which can lead consumers to be skeptical about them. The purpose of this thesis is to conduct a literature review to find out what factors affect consumers’ attitude and how those affect attitudes towards chatbots in e-commerce. The most significant factor affecting consumers’ attitude is anthropomorphism and its elements that allow chatbots to communicate and appear in a very human-like way. Human-like elements in chatbot can build up trust between the consumer and chatbots which leads to positive attitudes towards the chatbot. On the other hand too human-like chatbot or using certain human-like elements in certain situations can lead to negative attitudes. The thesis also views effects of technology, consumer’s emotions, age, gender and earlier user experience. These factors have elements and different combinations of them that can lead to negative attitudes. However there are different ways to prevent these negative attitudes with certain design principles.
first_indexed 2024-03-12T21:00:58Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riekkinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haikka, Henri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-12T06:53:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-12T06:53:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93873", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyn nopean kehityksen my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s chatbotit ovat kehittyneet nopeasti \nosaksi erilaisia verkkopalveluita. Erityisesti monet verkkokaupat ovat ottaneet \nasiakaspalvelussa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n chatbotin, joka mahdollistaa kustannustehokkaan \nasiakaspalvelun tuottamisen ymp\u00e4ri vuorokauden. Nopean kehityksen takia \nchatbotit voidaan kuitenkin n\u00e4hd\u00e4 viel\u00e4 melko uutena teknologiana, jonka my\u00f6t\u00e4 \nkuluttajat saattavat suhtautua niihin ep\u00e4ilev\u00e4isesti. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus \non selvitt\u00e4\u00e4 kirjallisuuskatsauksen muodossa mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 kaupank\u00e4ynniss\u00e4 kuluttajien suhtautumiseen chatbotteja kohtaan ja miten \nn\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat. Tarkasteltavista tekij\u00f6ist\u00e4 merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 on ihmisenkaltaisuus, jonka elementtej\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 chatbot voi kommunikoida ja \nesiinty\u00e4 hyvin ihmisenkaltaisesti. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa luottamuksen rakentamisen kuluttajan ja chatbotin v\u00e4lille, joka vaikuttaa positiivisesti kuluttajan suhtautumiseen. Toisaalta on my\u00f6s huomioitava, ett\u00e4 liiallinen ihmisenkaltaistaminen \ntai sen elementtien k\u00e4ytt\u00e4minen tietyiss\u00e4 tilanteissa voi aiheuttaa negatiivista \nsuhtautumista. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkastellaan teknologian, kuluttajan tunteiden, i\u00e4n, sukupuolen ja k\u00e4ytt\u00f6kokemuksen vaikutusta. N\u00e4ist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 l\u00f6ytyy \nmy\u00f6s elementtej\u00e4 sek\u00e4 toistensa yhdistelmi\u00e4, jotka voivat johtaa negatiiviseen \nsuhtautumiseen. Toisaalta on my\u00f6s olemassa keinoja ehk\u00e4ist\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 johtuvaa \nkuluttajan negatiivista asennoitumista hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tiettyj\u00e4 suunnitteluperiaatteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "With the rapid development of artificial intelligence, chatbots have also evolved \nand become part of different online services. Especially, many webstores have \ntaken chatbots into use for customer service purposes offering cost-effective and \nround the clock service. However, due the rapid development of chatbots means \nthat they can be seen as a relatively new technology which can lead consumers \nto be skeptical about them. The purpose of this thesis is to conduct a literature \nreview to find out what factors affect consumers\u2019 attitude and how those affect \nattitudes towards chatbots in e-commerce. The most significant factor affecting \nconsumers\u2019 attitude is anthropomorphism and its elements that allow chatbots \nto communicate and appear in a very human-like way. Human-like elements in \nchatbot can build up trust between the consumer and chatbots which leads to \npositive attitudes towards the chatbot. On the other hand too human-like chatbot \nor using certain human-like elements in certain situations can lead to negative \nattitudes. The thesis also views effects of technology, consumer\u2019s emotions, age, \ngender and earlier user experience. These factors have elements and different \ncombinations of them that can lead to negative attitudes. However there are different ways to prevent these negative attitudes with certain design principles.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-12T06:53:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-12T06:53:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Chatbotit s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 kaupank\u00e4ynniss\u00e4 : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403122333", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaspalvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "chattibotit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93873
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2e52a83-8ec9-4065-ab25-ad098b11ddcd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403122333.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haikka, Henri Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 kuluttajat verkkokauppa tekoäly asenteet asiakaspalvelu chattibotit
title Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
title_full Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
title_fullStr Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
title_full_unstemmed Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
title_short Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä
title_sort chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
title_sub kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
title_txtP Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 kuluttajat verkkokauppa tekoäly asenteet asiakaspalvelu chattibotit
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asenteet asiakaspalvelu chattibotit kuluttajat tekoäly verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93873 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403122333
work_keys_str_mv AT haikkahenri chatbotitsähköisessäkaupankäynnissäkuluttajiensuhtautuminenjavaikuttavattekijät