Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella generatiivisten chatbottien merkitystä suomalaisessa korkeakouluopiskelussa ja se keskittyy käsittelemään ilmiötä erityisesti korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkielma pyrkii ensisijaisesti löytämään vastauksia siihen, miten chatbotteja käytet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Keilamaa, Lassi
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93861
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella generatiivisten chatbottien merkitystä suomalaisessa korkeakouluopiskelussa ja se keskittyy käsittelemään ilmiötä erityisesti korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkielma pyrkii ensisijaisesti löytämään vastauksia siihen, miten chatbotteja käytetään korkeakouluopiskelussa ja miten korkeakoulut voivat hyötyä tästä tiedosta. Tutkielma tarkastelee myös chatbottien opiskelukäyttöön liittyviä ongelmia sekä haasteita. Älykkäiden, generatiivisia toiminnallisuuksia sisällään pitävien chatbottien suosio on havaittavissa erityisesti korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Chatbottien lähes rajaton osaaminen yhdistettynä niiden kykyyn esittää vastauksensa luonnollisella kielellä tekee niistä erinomaisia työkaluja korkeakouluopiskeluun. Tutkimuksen tulosten mukaan chatbotteja käytetään erityisesti tiedonhaussa, vaikeaselkoisen sisällön selittämisessä sekä tekstinkäsittelyssä. Chatbottien olennaisimmat hyödyt liittyvät chatbottien nopeuteen, helppokäyttöisyyteen sekä siihen kuinka ne voivat tarjota uusia näkökulmia sekä palautetta käyttäjilleen. Chatbottien opiskelukäytön ongelmiksi mainittiin muun muassa ongelmat käyttäjien motivaatiossa, tiedon virheellisyys sekä puutteet niiden käyttötaidoissa. Korkeakoulut voivat hyötyä tutkimuksen havainnoista erityisesti chatbotteihin liittyviä käyttörajoituksia ja käyttöohjeistuksia suunniteltaessa. The purpose of this thesis is to examine the significance of Generative, AI-powered chatbots in Finnish higher education and it focuses on addressing the phenomenon, particularly from the perspective of university students. The thesis primarily aims to find answers to how chatbots are utilized in higher education and how universities can benefit from this information. The thesis also explores challenges and issues related to the use of chatbots in educational contexts. The popularity of intelligent chatbots, incorporating generative functionalities, is noticeable, especially among university students. The almost limitless capabilities of chatbots combined with their ability to provide responses in natural language make them excellent tools for higher education. According to the research findings, chatbots are primarily used for information retrieval, explaining complex content, and text processing. The key benefits of chatbots revolve around their speed, user-friendliness, and their ability to offer new perspectives and feedback to users. Challenges in the educational use of chatbots include issues related to user motivation, inaccuracies in information, and deficiencies in their usability skills. Higher education institutions can benefit from the findings of the research, especially when designing usage restrictions and guidelines related to chatbots.