Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko liikunnanopettajan kelpoisuudella vaikutusta alakoulun liikunnanopetukseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä merkityksiä kumpikin kelpoisuus tuo liikunnanopetukseen, millaisia “vaikutuksia” liikunnanopettajan tutkinto tuo liikuntatunteihin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikkinen, Roosa-Mari, Nissinen, Sanni
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93847
_version_ 1826225771643928576
author Heikkinen, Roosa-Mari Nissinen, Sanni
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikkinen, Roosa-Mari Nissinen, Sanni Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikkinen, Roosa-Mari Nissinen, Sanni Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikkinen, Roosa-Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko liikunnanopettajan kelpoisuudella vaikutusta alakoulun liikunnanopetukseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä merkityksiä kumpikin kelpoisuus tuo liikunnanopetukseen, millaisia “vaikutuksia” liikunnanopettajan tutkinto tuo liikuntatunteihin sekä minkälaisia liikuttajia molempien kelpoisuuksien omaavat opettajat kokevat työpaikalla olevansa. Lisänä tutkittiin liikunnanopettajan ja luokanopettajan kelpoisuuksien merkitystä oppilaiden liikuntaan suhtautumiseen ja niitä asioita, mitkä kuormittavat liikunnanopettajaa työssään. Aihe lähti omasta työkokemuksestamme liikunnan- ja terveystiedon opettajina, sillä alakoulusta tullaan yläkouluun hyvin eri tasoisina liikkujina. Työ toteutettiin kvalitatiivisesti, eli laadullisin menetelmin kirjallisina yksilöhaastatteluina. Haastatteluun osallistui seitsemän (7) liikunnan- ja luokanopettajaa. Jokaisella opettajalla oli eri määrä työkokemusta liikunnan opettamisesta, vähintään 2,5- vuotta ja enintään 19- vuotta. Haastateltavat asuivat ja hankkivat kokemuksensa eri puolilta Suomea. Käytimme analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aloitimme aineiston analyysin pelkistämisellä, eli redusoinnilla. Tämän jälkeen klusteroimme aineiston eli ryhmittelimme vastaukset. Tulosten perusteella liikunnanopettajan kelpoisuudella on merkitystä alakoulun liikuntatunneille, mutta myös luokanopettajan kelpoisuus tuo opetukseen erilaista osaamista, mitä ei välttämättä saa pelkällä liikunnanopettajan tutkinnolla. Liikunnanopettaja kokee roolinsa koko koulun liikuttajana suureksi ja koulun liikunnallistaminen jää usein liikunnanopettajien harteille. Liikunnanopettaja voi lisäksi omalla toiminnallaan vaikuttaa positiivisesti oppilaiden liikuntaan suhtautumiseen. Liikunnanopettajat kokevat liikunnanopetuksen kuormittavana, sillä erityisoppilaiden määrä on kasvussa ja oppilaat kamppailevat mielenterveysongelmien kanssa. Lisäksi työn ulkopuolista tekemistä on paljon ja taukoja on vähän, joka kuormittaa liikunnanopettajia. Liikunnanopettajan työ koettiin yksin puurtamisena, lisäkäsiä opetuksen avuksi on tarjolla vähän ja ryhmäkoot ovat isoja. Tämän lisäksi liikunnanopettajat kokivat lisäajan tuntien suunnitteluun vähäiseksi sekä haastatteluissa kävi myös ilmi oppilaiden huono asenne liikuntaa kohtaan. Saatu tulos on ilmeisen siirrettävä, sillä liikunnan- ja luokanopettajan koulutus, sekä koulukulttuuri ovat varsin samanlaiset eri puolella Suomea. Tutkimuksen uskottavuutta lisää se, että jokaisella haastateltavalla oli kertynyt työkokemusta liikunnanopettajana. Lisäksi uskottavuutta tutkimukseen tuo muun muassa huolellinen ja yksityiskohtainen prosessin kuvaus itse tutkimusraportissa. Haastateltavat olivat usein samaa mieltä aiheista, joten vastauksista voi päätellä, että liikunnanopettajan tutkinnolla on vaikutusta myös alakoulun liikunnanopetuksen sisältöön.
first_indexed 2024-03-08T21:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hurskainen, Heikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Roosa-Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nissinen, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-08T06:50:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-08T06:50:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93847", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko liikunnanopettajan kelpoisuudella vaikutusta alakoulun liikunnanopetukseen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, mit\u00e4 merkityksi\u00e4 kumpikin kelpoisuus tuo liikunnanopetukseen, millaisia \u201cvaikutuksia\u201d liikunnanopettajan tutkinto tuo liikuntatunteihin sek\u00e4 mink\u00e4laisia liikuttajia molempien kelpoisuuksien omaavat opettajat kokevat ty\u00f6paikalla olevansa. Lis\u00e4n\u00e4 tutkittiin liikunnanopettajan ja luokanopettajan kelpoisuuksien merkityst\u00e4 oppilaiden liikuntaan suhtautumiseen ja niit\u00e4 asioita, mitk\u00e4 kuormittavat liikunnanopettajaa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Aihe l\u00e4hti omasta ty\u00f6kokemuksestamme liikunnan- ja terveystiedon opettajina, sill\u00e4 alakoulusta tullaan yl\u00e4kouluun hyvin eri tasoisina liikkujina. \n\nTy\u00f6 toteutettiin kvalitatiivisesti, eli laadullisin menetelmin kirjallisina yksil\u00f6haastatteluina. Haastatteluun osallistui seitsem\u00e4n (7) liikunnan- ja luokanopettajaa. Jokaisella opettajalla oli eri m\u00e4\u00e4r\u00e4 ty\u00f6kokemusta liikunnan opettamisesta, v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 2,5- vuotta ja enint\u00e4\u00e4n 19- vuotta. Haastateltavat asuivat ja hankkivat kokemuksensa eri puolilta Suomea. K\u00e4ytimme analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Aloitimme aineiston analyysin pelkist\u00e4misell\u00e4, eli redusoinnilla. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen klusteroimme aineiston eli ryhmittelimme vastaukset.\n\nTulosten perusteella liikunnanopettajan kelpoisuudella on merkityst\u00e4 alakoulun liikuntatunneille, mutta my\u00f6s luokanopettajan kelpoisuus tuo opetukseen erilaista osaamista, mit\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 saa pelk\u00e4ll\u00e4 liikunnanopettajan tutkinnolla. Liikunnanopettaja kokee roolinsa koko koulun liikuttajana suureksi ja koulun liikunnallistaminen j\u00e4\u00e4 usein liikunnanopettajien harteille. Liikunnanopettaja voi lis\u00e4ksi omalla toiminnallaan vaikuttaa positiivisesti oppilaiden liikuntaan suhtautumiseen. Liikunnanopettajat kokevat liikunnanopetuksen kuormittavana, sill\u00e4 erityisoppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvussa ja oppilaat kamppailevat mielenterveysongelmien kanssa. Lis\u00e4ksi ty\u00f6n ulkopuolista tekemist\u00e4 on paljon ja taukoja on v\u00e4h\u00e4n, joka kuormittaa liikunnanopettajia. Liikunnanopettajan ty\u00f6 koettiin yksin puurtamisena, lis\u00e4k\u00e4si\u00e4 opetuksen avuksi on tarjolla v\u00e4h\u00e4n ja ryhm\u00e4koot ovat isoja. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi liikunnanopettajat kokivat lis\u00e4ajan tuntien suunnitteluun v\u00e4h\u00e4iseksi sek\u00e4 haastatteluissa k\u00e4vi my\u00f6s ilmi oppilaiden huono asenne liikuntaa kohtaan.\n\nSaatu tulos on ilmeisen siirrett\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 liikunnan- ja luokanopettajan koulutus, sek\u00e4 koulukulttuuri ovat varsin samanlaiset eri puolella Suomea. Tutkimuksen uskottavuutta lis\u00e4\u00e4 se, ett\u00e4 jokaisella haastateltavalla oli kertynyt ty\u00f6kokemusta liikunnanopettajana. Lis\u00e4ksi uskottavuutta tutkimukseen tuo muun muassa huolellinen ja yksityiskohtainen prosessin kuvaus itse tutkimusraportissa. Haastateltavat olivat usein samaa mielt\u00e4 aiheista, joten vastauksista voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 liikunnanopettajan tutkinnolla on vaikutusta my\u00f6s alakoulun liikunnanopetuksen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-08T06:50:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-08T06:50:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenk\u00e4\u00e4n n\u00e4in? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksi\u00e4 alakoulun liikunnanopetukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403082310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kelpoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysongelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93847
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a9bdf31-e2f8-4b5b-b9bf-8c941aba755e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403082310.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Roosa-Mari Nissinen, Sanni Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 luokanopettajat kelpoisuus erityisoppilaat mielenterveysongelmat liikunta liikunnanopettajat koululiikunta opetus opettajat opettajankoulutus alakoulu oppilaat liikuntakasvatus yläkoulu
title Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
title_full Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
title_fullStr Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
title_full_unstemmed Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
title_short Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin?
title_sort pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville vai onko sittenkään näin liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
title_sub liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
title_txtP Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
topic Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 luokanopettajat kelpoisuus erityisoppilaat mielenterveysongelmat liikunta liikunnanopettajat koululiikunta opetus opettajat opettajankoulutus alakoulu oppilaat liikuntakasvatus yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alakoulu erityisoppilaat kelpoisuus koululiikunta liikunnanopettajat liikunta liikuntakasvatus luokanopettajat mielenterveysongelmat opettajankoulutus opettajat opetus oppilaat yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93847 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403082310
work_keys_str_mv AT heikkinenroosamari pallopeliinjaopettajahuoneeseenkahvillevaionkosittenkäännäinliikunnanopettaja