Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå ett användarperspektiv

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia kieltenopettajien kokemuksia pelillistämisestä ja sen käytöstä lukion kieltenopetuksessa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten ja miksi pelillistämistä käytetään kieltenopetuksessa. Pelillistäminen koulukontekstissa tarkoittaa pelillisten elementtien (esi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rimpiläinen, Heini
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93646
_version_ 1828193028135714816
author Rimpiläinen, Heini
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rimpiläinen, Heini Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rimpiläinen, Heini Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rimpiläinen, Heini
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia kieltenopettajien kokemuksia pelillistämisestä ja sen käytöstä lukion kieltenopetuksessa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten ja miksi pelillistämistä käytetään kieltenopetuksessa. Pelillistäminen koulukontekstissa tarkoittaa pelillisten elementtien (esim. kilpailullisuus, pistetaulukot, tasot) tuomista luokkahuoneeseen. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia kokemuksia kieltenopettajilla on pelillistämisestä? ja 2) Miten ja miksi he käyttävät pelillistämistä? Tutkimusta varten haastattelin neljää lukion kieltenopettajaa, jotka tavoitin sähköpostitse. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Zoomin välityksellä. Analysoin aineiston sisällönanalyysiä hyödyntäen. Haastatteluista selvisi, että kieltenopettajilla on hyvin erilaisia mielipiteitä pelillistämisestä. Osa opettajista pitää pelillistämistä aikaa vievänä ja epäilee sen tehokkuutta. Osa opettajista näkee sen kuitenkin lähtökohtaisesti positiivisesti, mm. palkitsevana, mielenkiintoisena ja innostavana. Mielenkiintoista oli, että kieltenopettajat käsittivät pelillistämisen eri tavoin, ja pelillistäminen (eng. gamification) sekoittui usein pelillisyyden (eng. game-based learning) kanssa. Kieltenopettajien mukaan opiskelijoiden suhtautuminen pelillistämiseen ja pelien käyttöön opetuksessa on hyvin positiivinen. Tärkeimpänä asiana pelillistämisen suunnittelussa opettajat pitävät tavoitteellisuutta eli sitä, että pelien sisällöt vastaavat kurssien oppimistavoitteita. Pelillistämistä hyödyntävät opettajat käyttävät pelillistämistä tuodakseen vaihtelua kieltenopiskeluun. He myös kokevat pelillistämisen olevan mielekäs tapa oppia, koska siinä oppiminen tapahtuu heidän mielestään kuin huomaamatta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rimpil\u00e4inen, Heini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-26T06:21:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-26T06:21:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93646", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tutkia kieltenopettajien kokemuksia pelillist\u00e4misest\u00e4 ja sen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 lukion kieltenopetuksessa. Lis\u00e4ksi tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten ja miksi pelillist\u00e4mist\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kieltenopetuksessa. Pelillist\u00e4minen koulukontekstissa tarkoittaa pelillisten elementtien (esim. kilpailullisuus, pistetaulukot, tasot) tuomista luokkahuoneeseen.\n\nTutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia kokemuksia kieltenopettajilla on pelillist\u00e4misest\u00e4? ja 2) Miten ja miksi he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pelillist\u00e4mist\u00e4? Tutkimusta varten haastattelin nelj\u00e4\u00e4 lukion kieltenopettajaa, jotka tavoitin s\u00e4hk\u00f6postitse. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Zoomin v\u00e4lityksell\u00e4. Analysoin aineiston sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \n\nHaastatteluista selvisi, ett\u00e4 kieltenopettajilla on hyvin erilaisia mielipiteit\u00e4 pelillist\u00e4misest\u00e4. Osa opettajista pit\u00e4\u00e4 pelillist\u00e4mist\u00e4 aikaa viev\u00e4n\u00e4 ja ep\u00e4ilee sen tehokkuutta. Osa opettajista n\u00e4kee sen kuitenkin l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti positiivisesti, mm. palkitsevana, mielenkiintoisena ja innostavana. Mielenkiintoista oli, ett\u00e4 kieltenopettajat k\u00e4sittiv\u00e4t pelillist\u00e4misen eri tavoin, ja pelillist\u00e4minen (eng. gamification) sekoittui usein pelillisyyden (eng. game-based learning) kanssa. Kieltenopettajien mukaan opiskelijoiden suhtautuminen pelillist\u00e4miseen ja pelien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa on hyvin positiivinen. T\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 asiana pelillist\u00e4misen suunnittelussa opettajat pit\u00e4v\u00e4t tavoitteellisuutta eli sit\u00e4, ett\u00e4 pelien sis\u00e4ll\u00f6t vastaavat kurssien oppimistavoitteita. Pelillist\u00e4mist\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pelillist\u00e4mist\u00e4 tuodakseen vaihtelua kieltenopiskeluun. He my\u00f6s kokevat pelillist\u00e4misen olevan mielek\u00e4s tapa oppia, koska siin\u00e4 oppiminen tapahtuu heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n kuin huomaamatta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-26T06:21:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-26T06:21:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalisaatio koulussa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Spr\u00e5kl\u00e4rares erfarenheter av spelifiering p\u00e5 gymnasieniv\u00e5 : ett anv\u00e4ndarperspektiv", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402262111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93646
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:03:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb99c5a7-23b3-44e0-b9cb-c6a887dcccfe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402262111.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rimpiläinen, Heini Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv digitalisaatio koulussa Swedish Ruotsin kieli 306 kieltenopetus haastattelututkimus lukio pelillistäminen kielen oppiminen
title Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv
title_full Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv
title_fullStr Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv
title_full_unstemmed Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv
title_short Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå
title_sort språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå ett användarperspektiv
title_sub ett användarperspektiv
title_txtP Språklärares erfarenheter av spelifiering på gymnasienivå : ett användarperspektiv
topic digitalisaatio koulussa Swedish Ruotsin kieli 306 kieltenopetus haastattelututkimus lukio pelillistäminen kielen oppiminen
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish digitalisaatio koulussa haastattelututkimus kielen oppiminen kieltenopetus lukio pelillistäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93646 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402262111
work_keys_str_mv AT rimpiläinenheini språklärareserfarenheteravspelifieringpågymnasienivåettanvändarperspektiv