Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen

Tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kertomuksia heidän oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen. Aihe on tärkeä moninaisen opettajuuden näkyväksi tekemisen sekä oppimisen vaikeuksiin liittyvien stigmojen rikkomisen kannalta. Ammatti-identiteetin rakentumista käsitellään suht...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hautaniemi, Veera, Gröhn, Nelli
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93450
_version_ 1826225704233074688
author Hautaniemi, Veera Gröhn, Nelli
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautaniemi, Veera Gröhn, Nelli Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautaniemi, Veera Gröhn, Nelli Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautaniemi, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kertomuksia heidän oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen. Aihe on tärkeä moninaisen opettajuuden näkyväksi tekemisen sekä oppimisen vaikeuksiin liittyvien stigmojen rikkomisen kannalta. Ammatti-identiteetin rakentumista käsitellään suhteessa ympäristöön ja muihin ihmisiin. Tarkastelussa hyödynnetään Korthagenin (2004) teorian pohjalta muodostettua mallia opettajuuden osatekijöistä. Opettajan ammatti-identiteetin käsitetään tutkimuksessa rakentuvan läpi elämän sekä olevan erottamaton osa identiteettiä. Tutkimus on luonteeltaan narratiivinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää opettajaa, joilla oli oppimisen vaikeus: lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus tai ADHD. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin narratiivien analyysia, joka koostui kahdesta päävaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa hyödynsimme Lieblichin ym. (1998) kategorista sisällönanalyysia ja toisessa vaiheessa Riessmanin (2008) temaattista analyysia. Opettajien kertomuksissa korostuivat tyhmyyden kokemukset, jotka olivat usein alkaneet lapsena ja jatkuneet pitkälle aikuisuuteen rakentaen ammatti-identiteettiä. Diagnoosin ja oikeanlaisen tuen saamisen myötä opettajat hyväksyivät vaikeutensa osaksi itseään sekä pystyivät näkemään sen myöhemmin työssään vahvuutena. Osa opettajista jakoi avoimesti tietoa vaikeudestaan työyhteisössä, kun taas osa ei halunnut kertoa siitä kollegoilleen stigmatisoinnin pelossa. Ympäristön rooli oli opettajien kertomuksissa merkittävä haasteiden näyttäytymisen, niiden hyväksymisen ja avoimuuden osalta.
first_indexed 2024-02-19T21:01:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautaniemi, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gr\u00f6hn, Nelli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-19T07:04:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-19T07:04:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93450", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kertomuksia heid\u00e4n oppimisen vaikeuksiensa merkityksist\u00e4 ammatti-identiteetilleen. Aihe on t\u00e4rke\u00e4 moninaisen opettajuuden n\u00e4kyv\u00e4ksi tekemisen sek\u00e4 oppimisen vaikeuksiin liittyvien stigmojen rikkomisen kannalta. Ammatti-identiteetin rakentumista k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n suhteessa ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja muihin ihmisiin. Tarkastelussa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n Korthagenin (2004) teorian pohjalta muodostettua mallia opettajuuden osatekij\u00f6ist\u00e4. Opettajan ammatti-identiteetin k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n tutkimuksessa rakentuvan l\u00e4pi el\u00e4m\u00e4n sek\u00e4 olevan erottamaton osa identiteetti\u00e4.\nTutkimus on luonteeltaan narratiivinen. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 opettajaa, joilla oli oppimisen vaikeus: lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus tai ADHD. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin narratiivien analyysia, joka koostui kahdesta p\u00e4\u00e4vaiheesta. Ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa hy\u00f6dynsimme Lieblichin ym. (1998) kategorista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja toisessa vaiheessa Riessmanin (2008) temaattista analyysia.\nOpettajien kertomuksissa korostuivat tyhmyyden kokemukset, jotka olivat usein alkaneet lapsena ja jatkuneet pitk\u00e4lle aikuisuuteen rakentaen ammatti-identiteetti\u00e4. Diagnoosin ja oikeanlaisen tuen saamisen my\u00f6t\u00e4 opettajat hyv\u00e4ksyiv\u00e4t vaikeutensa osaksi itse\u00e4\u00e4n sek\u00e4 pystyiv\u00e4t n\u00e4kem\u00e4\u00e4n sen my\u00f6hemmin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n vahvuutena. Osa opettajista jakoi avoimesti tietoa vaikeudestaan ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4, kun taas osa ei halunnut kertoa siit\u00e4 kollegoilleen stigmatisoinnin pelossa. Ymp\u00e4rist\u00f6n rooli oli opettajien kertomuksissa merkitt\u00e4v\u00e4 haasteiden n\u00e4ytt\u00e4ytymisen, niiden hyv\u00e4ksymisen ja avoimuuden osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-19T07:04:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-19T07:04:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksist\u00e4 ammatti-identiteetilleen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402191924", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93450
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1aeeeb69-21f6-47ff-af32-48571af9553a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402191924.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautaniemi, Veera Gröhn, Nelli Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 oppimisvaikeudet ammatti-identiteetti opettajat
title Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen
title_full Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen
title_fullStr Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen
title_full_unstemmed Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen
title_short Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen
title_sort opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti identiteetilleen
title_txtP Opettajien kertomuksia oppimisen vaikeuksiensa merkityksistä ammatti-identiteetilleen
topic Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 oppimisvaikeudet ammatti-identiteetti opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatti-identiteetti opettajat oppimisvaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93450 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402191924
work_keys_str_mv AT hautaniemiveera opettajienkertomuksiaoppimisenvaikeuksiensamerkityksistäammattiidentiteetilleen