fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mero, Joel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusisto, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-16T07:13:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-16T07:13:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93423", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Markkinoinnin vaikutusvallan mahdollinen heikkeneminen ja markkinoinnin kyky tukea yrityksen suorituskyky\u00e4 ovat puhuttaneet ammattilaisia niin liiketoiminnan kuin tieteellisen tutkimuksen kent\u00e4ll\u00e4. Vaikka aihe on ker\u00e4nnyt paljon huomiota, tutkimustulokset antavat ristiriitaista tietoa markkinoinnin vaikutusvallan kehityksest\u00e4, eik\u00e4 yhtenev\u00e4\u00e4 n\u00e4kemyst\u00e4 ole saavutettu. Toisaalta tutkimukset ovat antaneet viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 eri markkina-alueiden v\u00e4lill\u00e4 voi olla eroja siin\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vahvistavat markkinoinnin vaikutusvaltaa. Ei siis ole selv\u00e4\u00e4, mihin tekij\u00f6ihin markkinointijohdon tulisi keskitty\u00e4 vahvistaakseen markkinoinnin vaikutusvaltaa ja toisaalta osoittaakseen markkinoinnin merkitys yrityksen suorituskyvylle.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin kolmen muuttujan yhteytt\u00e4 markkinoinnin vaikutusvaltaan sek\u00e4 sit\u00e4, vaikuttaako markkinoinnin vaikutusvalta yrityksen suorituskykyyn markkinaorientaation kautta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselyll\u00e4, johon vastasi 56 markkinoinnista, myynnist\u00e4 tai yleisjohdosta vastaavaa henkil\u00f6\u00e4 Suomessa toimivista yrityksist\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 markkinoinnilla on vahva vaikutusvalta suomalaisissa yrityksiss\u00e4 verrattuna muissa maissa toteutettuihin tutkimuksiin. Lis\u00e4ksi markkinoinnin laajat vastuualueet sek\u00e4 markkinoinnin ja myynnin yhteisty\u00f6 vahvistavat markkinoinnin vaikutusvaltaa yrityksess\u00e4. Vahvistaakseen markkinoinnin vaikutusvaltaa yrityksess\u00e4 markkinointijohdon kannattaa panostaa siihen, ett\u00e4 markkinoinnilla on laajat vastuualueet, joihin kuuluvat erityisesti br\u00e4ndi, kilpailijaseuranta ja positiointi, ja ett\u00e4 markkinointi ja myynti tekev\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 ja jakavat yhteisen vision.\nMarkkinoinnin vaikutusvallan ja yrityksen suorituskyvyn v\u00e4lilt\u00e4 ei l\u00f6ydetty tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 markkinaorientaation markkinaymm\u00e4rryksen ja asiakasorientaation osa-alueiden kautta. Tulosten valossa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 markkinointijohdon kannattaa vahvistaa markkinoinnin roolia markkinaymm\u00e4rryksen kartuttamisessa ja siihen pohjautuvien hy\u00f6dyllisten analyysien tarjoamisessa yrityksen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, esimerkiksi ottamalla enemm\u00e4n vastuuta asiakaskokemuksen tutkimisesta ja analysoinnista. N\u00e4in voidaan vahvistaa markkinoinnin asemaa yrityksen suorituskyvyn kannalta kriittisen\u00e4 toimintona. Ty\u00f6ss\u00e4 ei ole k\u00e4ytetty teko\u00e4ly\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-16T07:13:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-16T07:13:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin vaikutusvalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinaorientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yrityksen suorituskyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin vastuualueet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin ja myynnin yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin taloudellinen vastuu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksiss\u00e4 : sit\u00e4 vahvistavat tekij\u00e4t ja yhteys yrityksen suorituskykyyn", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402161899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|