Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn

Markkinoinnin vaikutusvallan mahdollinen heikkeneminen ja markkinoinnin kyky tukea yrityksen suorituskykyä ovat puhuttaneet ammattilaisia niin liiketoiminnan kuin tieteellisen tutkimuksen kentällä. Vaikka aihe on kerännyt paljon huomiota, tutkimustulokset antavat ristiriitaista tietoa markkinoinnin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuusisto, Hanna
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93423
_version_ 1828193028112646144
author Kuusisto, Hanna
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuusisto, Hanna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuusisto, Hanna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuusisto, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Markkinoinnin vaikutusvallan mahdollinen heikkeneminen ja markkinoinnin kyky tukea yrityksen suorituskykyä ovat puhuttaneet ammattilaisia niin liiketoiminnan kuin tieteellisen tutkimuksen kentällä. Vaikka aihe on kerännyt paljon huomiota, tutkimustulokset antavat ristiriitaista tietoa markkinoinnin vaikutusvallan kehityksestä, eikä yhtenevää näkemystä ole saavutettu. Toisaalta tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että eri markkina-alueiden välillä voi olla eroja siinä, mitkä tekijät vahvistavat markkinoinnin vaikutusvaltaa. Ei siis ole selvää, mihin tekijöihin markkinointijohdon tulisi keskittyä vahvistaakseen markkinoinnin vaikutusvaltaa ja toisaalta osoittaakseen markkinoinnin merkitys yrityksen suorituskyvylle. Tässä tutkimuksessa selvitettiin kolmen muuttujan yhteyttä markkinoinnin vaikutusvaltaan sekä sitä, vaikuttaako markkinoinnin vaikutusvalta yrityksen suorituskykyyn markkinaorientaation kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 56 markkinoinnista, myynnistä tai yleisjohdosta vastaavaa henkilöä Suomessa toimivista yrityksistä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että markkinoinnilla on vahva vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä verrattuna muissa maissa toteutettuihin tutkimuksiin. Lisäksi markkinoinnin laajat vastuualueet sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö vahvistavat markkinoinnin vaikutusvaltaa yrityksessä. Vahvistaakseen markkinoinnin vaikutusvaltaa yrityksessä markkinointijohdon kannattaa panostaa siihen, että markkinoinnilla on laajat vastuualueet, joihin kuuluvat erityisesti brändi, kilpailijaseuranta ja positiointi, ja että markkinointi ja myynti tekevät yhteistyötä ja jakavat yhteisen vision. Markkinoinnin vaikutusvallan ja yrityksen suorituskyvyn väliltä ei löydetty tilastollisesti merkitsevää yhteyttä markkinaorientaation markkinaymmärryksen ja asiakasorientaation osa-alueiden kautta. Tulosten valossa näyttää siltä, että markkinointijohdon kannattaa vahvistaa markkinoinnin roolia markkinaymmärryksen kartuttamisessa ja siihen pohjautuvien hyödyllisten analyysien tarjoamisessa yrityksen käyttöön, esimerkiksi ottamalla enemmän vastuuta asiakaskokemuksen tutkimisesta ja analysoinnista. Näin voidaan vahvistaa markkinoinnin asemaa yrityksen suorituskyvyn kannalta kriittisenä toimintona. Työssä ei ole käytetty tekoälyä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mero, Joel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusisto, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-16T07:13:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-16T07:13:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93423", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Markkinoinnin vaikutusvallan mahdollinen heikkeneminen ja markkinoinnin kyky tukea yrityksen suorituskyky\u00e4 ovat puhuttaneet ammattilaisia niin liiketoiminnan kuin tieteellisen tutkimuksen kent\u00e4ll\u00e4. Vaikka aihe on ker\u00e4nnyt paljon huomiota, tutkimustulokset antavat ristiriitaista tietoa markkinoinnin vaikutusvallan kehityksest\u00e4, eik\u00e4 yhtenev\u00e4\u00e4 n\u00e4kemyst\u00e4 ole saavutettu. Toisaalta tutkimukset ovat antaneet viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 eri markkina-alueiden v\u00e4lill\u00e4 voi olla eroja siin\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vahvistavat markkinoinnin vaikutusvaltaa. Ei siis ole selv\u00e4\u00e4, mihin tekij\u00f6ihin markkinointijohdon tulisi keskitty\u00e4 vahvistaakseen markkinoinnin vaikutusvaltaa ja toisaalta osoittaakseen markkinoinnin merkitys yrityksen suorituskyvylle.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin kolmen muuttujan yhteytt\u00e4 markkinoinnin vaikutusvaltaan sek\u00e4 sit\u00e4, vaikuttaako markkinoinnin vaikutusvalta yrityksen suorituskykyyn markkinaorientaation kautta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselyll\u00e4, johon vastasi 56 markkinoinnista, myynnist\u00e4 tai yleisjohdosta vastaavaa henkil\u00f6\u00e4 Suomessa toimivista yrityksist\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 markkinoinnilla on vahva vaikutusvalta suomalaisissa yrityksiss\u00e4 verrattuna muissa maissa toteutettuihin tutkimuksiin. Lis\u00e4ksi markkinoinnin laajat vastuualueet sek\u00e4 markkinoinnin ja myynnin yhteisty\u00f6 vahvistavat markkinoinnin vaikutusvaltaa yrityksess\u00e4. Vahvistaakseen markkinoinnin vaikutusvaltaa yrityksess\u00e4 markkinointijohdon kannattaa panostaa siihen, ett\u00e4 markkinoinnilla on laajat vastuualueet, joihin kuuluvat erityisesti br\u00e4ndi, kilpailijaseuranta ja positiointi, ja ett\u00e4 markkinointi ja myynti tekev\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 ja jakavat yhteisen vision.\nMarkkinoinnin vaikutusvallan ja yrityksen suorituskyvyn v\u00e4lilt\u00e4 ei l\u00f6ydetty tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 markkinaorientaation markkinaymm\u00e4rryksen ja asiakasorientaation osa-alueiden kautta. Tulosten valossa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 markkinointijohdon kannattaa vahvistaa markkinoinnin roolia markkinaymm\u00e4rryksen kartuttamisessa ja siihen pohjautuvien hy\u00f6dyllisten analyysien tarjoamisessa yrityksen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, esimerkiksi ottamalla enemm\u00e4n vastuuta asiakaskokemuksen tutkimisesta ja analysoinnista. N\u00e4in voidaan vahvistaa markkinoinnin asemaa yrityksen suorituskyvyn kannalta kriittisen\u00e4 toimintona. Ty\u00f6ss\u00e4 ei ole k\u00e4ytetty teko\u00e4ly\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-16T07:13:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-16T07:13:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin vaikutusvalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinaorientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yrityksen suorituskyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin vastuualueet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin ja myynnin yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin taloudellinen vastuu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksiss\u00e4 : sit\u00e4 vahvistavat tekij\u00e4t ja yhteys yrityksen suorituskykyyn", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402161899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93423
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:17Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4f612053-c108-4e8b-b399-7b9f625e2ccd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402161899.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuusisto, Hanna Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä : sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn markkinoinnin vaikutusvalta markkinaorientaatio yrityksen suorituskyky markkinoinnin vastuualueet markkinoinnin ja myynnin yhteistyö markkinoinnin taloudellinen vastuu Marketing Markkinointi 20423 markkinointi yritykset
title Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä : sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn
title_full Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä : sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn
title_fullStr Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä : sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä : sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn
title_full_unstemmed Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä : sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä : sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn
title_short Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä
title_sort markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn
title_sub sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn
title_txtP Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä : sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn
topic markkinoinnin vaikutusvalta markkinaorientaatio yrityksen suorituskyky markkinoinnin vastuualueet markkinoinnin ja myynnin yhteistyö markkinoinnin taloudellinen vastuu Marketing Markkinointi 20423 markkinointi yritykset
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi markkinaorientaatio markkinoinnin ja myynnin yhteistyö markkinoinnin taloudellinen vastuu markkinoinnin vaikutusvalta markkinoinnin vastuualueet markkinointi yrityksen suorituskyky yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93423 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402161899
work_keys_str_mv AT kuusistohanna markkinoinninvaikutusvaltasuomalaisissayrityksissäsitävahvistavattekijätjayhteysyr