Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tarmo, Emma
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93345
_version_ 1828193045951021056
author Tarmo, Emma
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tarmo, Emma Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tarmo, Emma Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tarmo, Emma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittäistutkimushanketta, jossa samoja lapsia on seurattu 2–3-vuotiaista kolmannelle luokalle saakka. Aineisto on kerätty Jyväskylässä vuosina 2015–2023. Aineistosta hyödynnettiin tähän tutkimukseen 2–3-vuotiaiden ja heidän vanhempiensa taitotestien tuloksia sekä vanhempien täyttämää kotiympäristökyselyä. Tämän tutkimuksen otos muodostui 60 lapsesta ja 88 vanhemmasta. Aineiston analysointiin käytettiin Pearsonin korrelaatiokertoimia, lineaarista regressioanalyysia ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulosten mukaan kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä kaikkiin lapsen taitoihin paitsi numerosarjataitoihin 2-vuotiaana. Regressioanalyysien mukaan kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö selitti lapsen esineiden laskemistaitoa 2-vuotiaana sekä numerosarjataitoja 3-vuotiaana. Vanhempien matemaattiset taidot eivät selittäneet lapsen taitoja. Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että kodin oppimisympäristöllä voi olla merkittävä rooli pienten lasten matematiikan taitojen kehittymisen kannalta. Tulokset kannustavat tutkimaan aihetta lisää, jotta lapsille voitaisiin luoda hyvä matemaattinen pohja jo hyvissä ajoin ennen kouluikää, joka taas ennustaa myöhempää matemaattista osaamista ja yleistä elämän menestystä (Duncan ym., 2007).
first_indexed 2024-02-13T21:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tarmo, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-13T06:45:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-13T06:45:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93345", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteytt\u00e4 2\u20133-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston VUOKKO (vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkitt\u00e4istutkimushanketta, jossa samoja lapsia on seurattu 2\u20133-vuotiaista kolmannelle luokalle saakka. Aineisto on ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 vuosina 2015\u20132023. Aineistosta hy\u00f6dynnettiin t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen 2\u20133-vuotiaiden ja heid\u00e4n vanhempiensa taitotestien tuloksia sek\u00e4 vanhempien t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 kotiymp\u00e4rist\u00f6kysely\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen otos muodostui 60 lapsesta ja 88 vanhemmasta.\nAineiston analysointiin k\u00e4ytettiin Pearsonin korrelaatiokertoimia, lineaarista regressioanalyysia ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulosten mukaan kodin informaali matemaattinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 kaikkiin lapsen taitoihin paitsi numerosarjataitoihin 2-vuotiaana. Regressioanalyysien mukaan kodin informaali matemaattinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 selitti lapsen esineiden laskemistaitoa 2-vuotiaana sek\u00e4 numerosarjataitoja 3-vuotiaana. Vanhempien matemaattiset taidot eiv\u00e4t selitt\u00e4neet lapsen taitoja. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 kodin oppimisymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 voi olla merkitt\u00e4v\u00e4 rooli pienten lasten matematiikan taitojen kehittymisen kannalta. Tulokset kannustavat tutkimaan aihetta lis\u00e4\u00e4, jotta lapsille voitaisiin luoda hyv\u00e4 matemaattinen pohja jo hyviss\u00e4 ajoin ennen kouluik\u00e4\u00e4, joka taas ennustaa my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 matemaattista osaamista ja yleist\u00e4 el\u00e4m\u00e4n menestyst\u00e4 (Duncan ym., 2007).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-13T06:45:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-13T06:45:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiset matemaattiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "2\u20133-vuotiaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin informaali matemaattinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ja vanhempien matemaattiset taidot 2\u20133-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402131825", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93345
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:55Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fde674ae-9a24-4514-9adb-2335970dfee0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402131825.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tarmo, Emma Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina varhaiset matemaattiset taidot kodin oppimisympäristö 2–3-vuotiaat Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 informaali oppiminen matematiikka matemaattiset taidot lapset (ikäryhmät) oppiminen oppimisympäristö koti
title Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
title_full Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
title_fullStr Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
title_full_unstemmed Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
title_short Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
title_sort kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2 3 vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
title_txtP Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
topic varhaiset matemaattiset taidot kodin oppimisympäristö 2–3-vuotiaat Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 informaali oppiminen matematiikka matemaattiset taidot lapset (ikäryhmät) oppiminen oppimisympäristö koti
topic_facet 103 2–3-vuotiaat Luokanopettajakoulutus Teacher Education informaali oppiminen kodin oppimisympäristö koti lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot matematiikka oppiminen oppimisympäristö varhaiset matemaattiset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93345 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402131825
work_keys_str_mv AT tarmoemma kodininformaalimatemaattinenoppimisympäristöjavanhempienmatemaattisettaidot23vuotiaide