Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tarmo, Emma
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93345
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittäistutkimushanketta, jossa samoja lapsia on seurattu 2–3-vuotiaista kolmannelle luokalle saakka. Aineisto on kerätty Jyväskylässä vuosina 2015–2023. Aineistosta hyödynnettiin tähän tutkimukseen 2–3-vuotiaiden ja heidän vanhempiensa taitotestien tuloksia sekä vanhempien täyttämää kotiympäristökyselyä. Tämän tutkimuksen otos muodostui 60 lapsesta ja 88 vanhemmasta. Aineiston analysointiin käytettiin Pearsonin korrelaatiokertoimia, lineaarista regressioanalyysia ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulosten mukaan kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä kaikkiin lapsen taitoihin paitsi numerosarjataitoihin 2-vuotiaana. Regressioanalyysien mukaan kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö selitti lapsen esineiden laskemistaitoa 2-vuotiaana sekä numerosarjataitoja 3-vuotiaana. Vanhempien matemaattiset taidot eivät selittäneet lapsen taitoja. Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että kodin oppimisympäristöllä voi olla merkittävä rooli pienten lasten matematiikan taitojen kehittymisen kannalta. Tulokset kannustavat tutkimaan aihetta lisää, jotta lapsille voitaisiin luoda hyvä matemaattinen pohja jo hyvissä ajoin ennen kouluikää, joka taas ennustaa myöhempää matemaattista osaamista ja yleistä elämän menestystä (Duncan ym., 2007).