Luokanopettaja yrittäjyyskasvattajana

Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tarkastella peruskoulun opettajien näkökulmasta tehtyjä tutkimuksia, joissa käsitellään yrittäjyyskasvatuksen toteuttamista ja opetusmenetelmiä koulutyössä. Tutkimukseen valitut tieteelliset julkaisut ovat väitöskirjoja tai vertaisarvioituja tutkimuksia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Jyrkkä, Tuula, Ypyä , Seija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92859
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tarkastella peruskoulun opettajien näkökulmasta tehtyjä tutkimuksia, joissa käsitellään yrittäjyyskasvatuksen toteuttamista ja opetusmenetelmiä koulutyössä. Tutkimukseen valitut tieteelliset julkaisut ovat väitöskirjoja tai vertaisarvioituja tutkimuksia viimeisen 12 vuoden ajalta. Aineisto muodostui 10 suomalaisesta tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksen tyyppi on laadullinen narratiivinen katsaus, jonka tarkoituksena on muodostaa käsitys, millaista tutkimusta yrittäjyyskasvatuksesta on tehty opettajan työhön liittyen. Aineisto on kerätty sähköisistä tiedonhakujärjestelmistä internetistä. Aineistoa on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla ja näin muodostettu kokonaiskäsitys aineistosta tutkimuskysymyksemme kautta. Tutkimustulosten mukaan yrittäjyyskasvatuksen ottaminen mukaan koulutyöhön on moninaista ja yhtenäisiä käytäntöjä ei ollut havaittavissa. Tutkimustulokset jakautuivat oppimisympäristön ja opettajien opetusmenetelmiin, työyhteisön merkitykseen, opetussuunnitelman toteuttamiseen sekä yrittäjyyskasvatusvalmiuksiin. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat opettajien tarvitsevan työyhteisön tukea ja koulutusta yrittäjyyskasvatuksen laajalla kentällä.