Summary: | Tämän monimuototutkielman tavoite on laatia suomen kielen oppimateriaalipaketti sisälogistiikkaa opiskeleville maahanmuuttajille. Materiaali tulee käyttöön maahanmuuttajille suunnattuun varastoalan koulutukseen, jossa opetetaan ammatillisia taitoja integroituna suomen kielen opetukseen. Suomen kielen opetusmateriaalille on tarvetta, koska maahanmuuttajaopiskelijoiden määrä ammatillisissa oppilaitoksissa kasvaa koko ajan. Maahanmuuttajat ovat myös tärkeitä potentiaalisia työntekijöitä logistiikka-alalle.
Materiaalipaketissa opiskellaan varastoalalle tyypillisiä tekstikäytänteitä. Fyysisen suorittavan alan kieli sisältää paljon ohjeita eli direktiivejä. Näitä ovat työohjeet, turvallisuusohjeet ja laitteiden käyttöohjeet. Ohjeet voivat olla puhuttuja tai kirjoitettuja. Materiaalipaketissa käydään aluksi läpi varastoalan keskeisiä käsitteitä kuten erilaisia trukkityyppejä, trukinosia ja verbejä. Sen jälkeen opiskellaan ohjeita, kuten trukin ajoonlähtötarkastus, ja erilaisia tapoja antaa ohjeita. Lopuksi opetetaan tavaran vastaanottamiseen ja lähettämiseen liittyvää sanastoa sekä rahtikirjan lukemista ja täyttämistä. Osa tehtävistä on digitaalisia, sillä varastotyössä hyödynnetään paljon modernia teknologiaa. Alalla käytetään robotteja, sähköisiä rahtikirjoja ja äänikeräilyä, jossa trukinkuljettaja saa tavaran keräilyohjeet kuulokkeisiin. Digitaalisten tehtävien avulla opiskelija harjaantuu käyttämään teknisiä välineitä. Niistä yksi esimerkki ovat virtuaalitodellisuuslaseilla katsottavat interaktiiviset opetusvideot.
Paketissa on sovelluttu funktionaalista opetustapaa, joka pohjautuu ajatukseen kielen käyttöpohjaisuudesta. Kielen käyttöpohjaisuus tarkoittaa sitä, että kielen käyttö, muoto ja merkitys sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi eikä niitä voi erottaa toisistaan. Sen mukaan opiskelijalle tulee opettaa sellaisia kielenilmiöitä, joita hän tarvitsee vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Lisäksi tehtävien laadinnassa noudatetaan dialogisuutta. Dialogiset opetustavat painottavat vuorovaikutustaitoja, vertaisilta oppimista ja osallisuuden kokemusta. Pienryhmissä opiskelijat voivat harjoitella kielenkäyttöä autenttisissa sosiaalisissa tilanteissa. Taustalla on sosiokulttuurinen näkemys, jonka mukaan oppimista tapahtuu yhdessä toisten kanssa jaettujen kognitioiden kautta.
Kaikilla varastoalan osatutkintoa suorittavilla opiskelijoilla ei ole takanaan paljon suomen kielen opintoja. He ovat oppineet kieltä käyttöpohjaisesti kuuntelemalla ja puhumalla. Tutkielman tavoite on löytää tapoja opettaa kielitaitoa myös sellaisille opiskelijoille, joilla ei takanaan pitkää koulunkäyntitaustaa ja joiden kielitieto on vähäistä.
|